یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: نخستین بیمارستان خصوصی (محب) که با تعرفه دولتی خدمات ارائه می‌دهد همزمان با روز تولد امام رضا(ع) در جوار بیمارستان هاشمی نژاد افتتاح می‌شود

مسعود اعتمادیان، رئیس بیمارستان هاشمی‌نژاد درمراسم  افتتاح بخش ICU ‌قلب فوق تخصصی بیمارستان هاشمی‌نژاد که با حضور حسنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و قالیباف شهردار تهران برگزارشد به خبرنگار همشهری گفت: در این بیمارستان تعرفه دولتی رعایت می‌شود در حالی که بیمارستان کاملاً خصوصی است.

وی افزود: مقاوم‌ترین و مجهزترین بیمارستان تهران در حال ساخت است که‌درسال گذشته ازمحل توریسم پزشکی یک میلیون دلار  ارز  واردکشورکرده است. رئیس بیمارستان هاشمی‌نژاد با اشاره به اهداف ساخت این بیمارستان تصریح کرد: با آنکه متوسط زمان ساخت بیمارستان در کشور 10 سال است اما این بیمارستان طی 18 ماه ساخته خواهد شد و تا پایان تاریخ 8/8/1388 افتتاح خواهد شد که کاهش تصدی‌گری بخش دولت در سلامت، رعایت تعرفه دولتی و ارائه خدمات بالاتر از مراکز خصوصی و ارائه خدمات با کیفیت بالا مهم‌ترین اهداف ساخت بیمارستان محب است.

اعتمادیان ادامه داد: در حال حاضر فاز سوم بیمارستان یعنی بخش ICU قلب را افتتاح می‌کنیم و این در حالی است که از سوم شعبان تاکنون که وزیر بهداشت بخش جراحی این بیمارستان را افتتاح کرد 510 عمل جراحی و 66 عمل جراحی قلب باز انجام شده است.

وی اضافه کرد: هزینه عمل با احتساب بیمه‌های درمانی در بیمارستان محب 4 میلیون تومان است در حالی که هم‌اکنون هزینه این عمل در کشور 3 برابر آن می‌شود.

اعتمادیان ادامه داد: در حال حاضر در ماه هزار و 400 بیمار در این بیمارستان ویزیت می‌شونددر حالی که در چند سال قبل این میزان 450 بیمار بود و باید گفت تعداد نیرو و پرسنل و فضای مورد نیاز تغییر نکرده است.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان هاشمی‌نژاد نخستین و بزرگ‌ترین مرکز همودیالیز کشور است، تصریح کرد: پایین بودن کیفیت آموزش و خدمات، فرایندهای کاری پیچیده معیوب و وقت‌گیر، ناعادلانه‌ بودن پرداخت‌ها و بدهی‌های طولانی‌مدت به کارکنان و شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های دارویی از مهم‌ترین مشکلات ما در سال 81 بود که خوشبختانه این مشکلات در حال حاضر برطرف شده است.

اعتمادیان اضافه کرد: این بیمارستان در حال حاضر مرجع بیماری‌های کلیه در سراسر کشور است و 120 آموزش‌گیرنده در آن تحصیل می‌کنند که نیمی از آنها در مقطع دکترای تخصصی و فوق‌تخصصی هستند.

رئیس مرکز آموزشی - درمانی هاشمی‌نژاد با اشاره به کسب رتبه اول این بیمارستان در آزمون برد تخصصی کلیه کشور خاطر نشان کرد: همچنین این بیمارستان مرجع آموزشی سرآمد منطقه شرق اروپا، آفریقا و خاورمیانه است که موفق به کسب استاندارد جهانی در توریسم پزشکی در آینده نزدیک نیز خواهد شد.

اعتمادیان ادامه داد: مساحت کل بیمارستان محب 12 هزار متر مربع است و در 11 طبقه ساخته خواهد شد که 10 میلیارد تومان هزینه برای آن برآورد شده است.

اعتمادیان گفت: کاهش تصدی گری بخش دولتی در سلامت، رعایت تعرفه دولتی و ارائه خدمات بالاتر از مراکز خصوصی و ارائه خدمات با کیفیت بالا بدون افزایش بی‌رویه هزینه‌ها از مهم‌ترین اهداف ماست.

وی افزود: ساخت بیمارستان تنها 10 درصد از موضوع است؛ 90 درصد بهره‌برداری و اداره آن است. سید عباس حسنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: این دانشگاه 25 بیمارستان از جمله بیمارستان هاشمی‌نژاد را تحت پوشش دارد و بیشترین خدمات درمانی در تهران را با جمعیت بالای 6 میلیون نفر به دوش می‌کشد.

وی افزود: درصورت حمایت مسئولان می‌توانیم به‌مدت 3 تا 5 سال بیمارستان‌های مجهزتر از بیمارستان هاشمی‌نژاد را بسازیم.حسنی اضافه کرد: در حال حاضر در جهان 4 هزار و 700 میلیارد دلار صرف خدمات درمانی می‌شود که این میزان بیشتر از جمع هزینه بخش نظامی و نفت دنیا که حدود 3 هزار میلیارد دلار می‌شود، است.

وی تصریح کرد: 30 تا 50 درصد از این هزینه‌ها در بیمارستان‌ها انجام می‌شود که بیشترین سهم آن را نیز دولت پرداخت می‌کند که با مشارکت بخش خصوصی و با کمک خیرین میزان هزینه‌های پرداختی از طرف دولت را می‌توان کاهش داد.

برزگر، مدیر بیمارستان هاشمی نژاد نیز در این خصوص گفت: مدلی که دربهره برداری از این بیمارستان از آن تبعیت می‌شود مشتمل بر مشارکت است؛ بدین صورت که دولت ازروش PPP  (مشارکت‌مردمی)برای کمک به کسب و کارهای متعلق به دولت استفاده می‌کند تا خدمات بهتری را ارائه و رقابت کنند، در حالی که مسئولیت دارایی‌های دولتی در بخش دولتی باقی می‌ماند.

از سال 1997، 85 درصد از سرمایه‌گذاری‌های انگلستان در حوزه سلامت از روش PPP بهره می‌گیرد و 130 پروژه بیمارستانی را شامل می‌شود.وی افزود: هر چند نمونه‌های کوچکی از مدل‌های PPP در بخش سلامت در کشور پیاده شده است، ولی با توجه به ظرفیت‌های بخش سلامت نیازمند توسعه کامل این مدل در اداره بیمارستان‌هاهستیم.

بخش سلامت نسبت به سایر بخش‌های کشور که زودتر نسبت به اجرای مدل‌های مشابه اقدام کرده‌اند، نیاز بیشتری به این مدل دارد.ممکن است تجربه سایر کشورها عینا قابل اجرا در کشور ما نباشد ولی این مدل با بومی‌سازی‌ و تطبیق با شرایط کشور می‌تواند تحول خوبی در اداره مراکز آموزشی درمانی ایجاد کند.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: تأمین سلامت فقط بر دوش وزارت بهداشت نیست و همه باید برای تأمین سلامت کشور هزینه کنیم. با این حال در اکثریت بخش‌های کشور خصوصی‌سازی‌ به درستی اجرا نمی‌شود.

وی افزود: رویکرد شهرداری رویکرد توسعه پایدار است که بر همین اساس بیمارستانی در شرق تهران با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری تهران ساخته خواهد شد. وی تنها راه نجات کشور را واگذاری امور کشور تا حد امکان به مردم دانست و گفت: راهی برای نجات کشور جز این روش که روح فرهنگ اسلام نیز آن را تأیید می‌کند، وجود ندارد.

قالیباف ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر به جای خصوصی‌سازی در کشور یا اختصاصی‌سازی می‌کنیم یا امکانات را به دولت در سایه تحویل می‌دهیم که این دور زدن خصوصی‌سازی است.

شهردار تهران تصریح کرد: تا کار مردم به دست مردم واگذار نشود مشکلات حل نخواهد شد و امام خمینی (ره) بارها به مسئولان می‌گفتند که کاری که مردم می‌توانند انجام دهند دولت حق ندارد وارد شود اما متأسفانه روزبه‌روز تصدی‌گری‌های دولت بیشتر شد.

در ادامه این مراسم مهدی چمران ، رئیس شورای شهر تهران با ابراز امیدواری از به ثمر نشستن خدمات خیرین سلامت گفت: در بعضی بیمارستان‌های تهران مانند بیمارستان امام حسین فقط 800 تا هزار عمل جراحی در ماه انجام می‌شود در حالی که می‌توان 3 هزار عمل جراحی در ماه در این بیمارستان انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه 80 درصد امکانات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی است ولی 80 درصد جراحی‌های پزشکی در بیمارستا‌ن‌های خصوصی انجام می‌شود که اگر این موضوع اصلاح شود همه بیمارستان‌ها می‌توانند با تعرفه دولت کار کنند و پزشکان نیز می‌توانند با درآمد بالای 10 میلیون تومان در ماه زندگی خوبی داشته باشند.

کد خبر 89740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز