شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

روشنک محمدی: روزی که به دنیا آمد همه ناراحت شدند. پدرش پسر دوست داشت و تمام این 9 ماه را دعا کرده بود تا بچه‌ای که در راه است پسر باشد اما...

فاطمه گفت: تنها بویی که از دختر بودن برده‌ام اسمم است. کوچک که بودم همیشه برایم لباس‌های پسرانه می‌خریدند و همیشه موهایم کوتاه بود. هم‌بازی هام توی کوچه پسرها بودند و به جای عروسک با تفنگ و دوچرخه و توپ بازی می‌کردم.

بزرگتر که شدم دلم می‌خواست به همین نوع زندگی ادامه بدهم. از روسری و دامن و مانتو خوشم نمی‌آمد، بارها از پدر برای این خواسته کتک خوردم. تقصیری نداشت او هم از حرف مردم به ستوه آمده بود.

بالاخره از خانه زدم بیرون، اولین کاری که کردم توی یک دستشویی عمومی لباس‌های دخترانه را از تنم درآوردم و شدم همانی که سال‌های سال نقش آن را بازی کرده بودم. این‌طوری امن‌تر هم بود.

پدرش وقتی فهمید دستگیر شده به کلانتری آمد. تنها هدیه‌ای که برای این دختر پسرنما داشت کشیده‌ای محکم بود. کوچکترین جرم‌های این دختر شرب خمر، کیف‌قاپی، سرقت و رابطه نامشروع است. پدرش او را قبول نکرد. حالا دیگر نه دختر است نه پسر.

شهاب مختاری آسیب‌شناس خراسانی معتقد است جامعه، دختر فراری را به‌عنوان سمبل و مظهر فساد اخلاقی و تباهی می‌شناسد و همین دیدگاه امکان هرگونه اصلاح یا تغییر اوضاع را مشکل می‌کند.

وقتی نگاهی کوتاه به عوامل فرار دختران داشته باشیم می‌بینیم تمام آنها به نوعی از اصول اولیه یک زندگی سالم منحرف شده‌اند و فاطمه، مظهر یکی از این افراد است.وی افزود: فرار، کمتر علت بیولوژیک و روانی دارد و به‌طور معمول دختران از فساد حاکم بر خانواده از هر نوعی که باشد فرار می‌کنند.

 این دختران به امید فرار از گرداب خانوادگی و یافتن مکانی امن و آرام در جست‌وجوی محبت و توجهی که از آن محروم بوده‌اند، اقدام به ترک خانه می‌کنند اما بی تجربگی و محیط اجتماعی آلوده و نبود نهاد حمایتی، آنان را به همان مسلخی می‌برد که از آن فرار کرده‌اند.

نجات 6 دختر فراری از خانه فساد

زنی که همراه 2 دختر خود اقدام به اغفال و فریب دختران فراری می‌کرد و آنها را به فساد می‌کشید، دستگیر شد. در پی چندین فقره تماس و گزارش مردمی به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 مشهد، مبنی بر رفت و آمد افراد مشکوک به یک منزل مسکونی در یکی از محله‌های مشهد، موضوع در دستور کار ماموران پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی قرار گرفت و با بررسی و کنترل نامحسوس مشخص شد زنی معروف به خاله زری با همدستی 2 دختر جوانش، محل سکونت خود را به خانه فساد تبدیل کرده است.

این زن همراه 2 دختر بود که خود پس از حضور در شهر و شناسایی دختران فراری آنها را اغفال می‌کنند و سپس به خانه خود که یک مرکز فساد است منتقل کرده و در این محل آنها را مورد سوء استفاده قرار می‌دهند. ماموران با ورود به این خانه فساد، زن صاحبخانه را همراه 2 دختر وی، 6 دختر فراری و 3 مرد جوان دستگیر کردند.

عاطفه یکی از آن 6 دختر گفت: خانه ما پر از داد و دعوا بود. هر که زورش به کوچکتر از خودش می‌رسید زور می‌گفت. پدرم به مادرم، او به برادرم، برادرم به من و... وقتی تصمیم گرفتند من را هدیه کنند به مرد صاحبخانه از خانه فرار کردم.

یک هفته بود که سرگردان خیابان‌ها بودم. دختر خاله زری گفت: برادرش، شرکتی دارد و دنبال یک منشی می‌گردد. حرفش را باور کردم. به خانه‌اش که رسیدم دیدم نه تنها خبری از کار نیست بلکه در همان بدو ورود از سوی چند مرد مورد آزار قرار گرفتم.

خاله زری را باکی از دستگیر شدن نبود. ظاهرا چند بار دیگر هم دستگیر شده و سابقه‌دار بود اما خدا می‌داند به سر دختران فراری‌ای که به دست این زن و دخترهایش افتاده‌اند چه بلایی آمده است.

دکتر رضا میرحبیبی وکیل پایه یک دادگستری در این باره گفت: آمارها گویای آن است که 60 درصد از دختران فراری به وسیله هر 2 والدین یا یکی از آنها تنبیه می‌شدند و ۳۵ درصد از دختران به‌طور کلی از وضعیت زندگی خود ناراضی بوده‌اند.

وی ادامه داد: دختران نوجوانی که منزل خود را ترک می‌کنند، خود به قبح فرار آگاهند.پاسخ‌های اولیه برخی از آنان به پرسشگران نشان از این دارد که دست کم در برخورد اول نمی‌خواهند خود را فراری معرفی کنند چرا که خود نیز قبلا در مورد دختران فراری چنین نظری داشته‌اند.

این دختران به ندرت به بیگانگان اعتماد می‌کنند. آنان همواره از نگاه مردم می‌گریزند. از این رو به سختی حاضر به گشودن راز دل و صحبت از آرزوها، آمال، خواسته‌ها، ناکامی‌ها و رنج‌های خود با بیگانه‌ها هستند.وی معتقد است آن چه باید مورد توجه قرار گیرد مسئله سلامت خانواده و مشکل عواقب فرار دختران است که سلامت و امنیت خانواده و جامعه را به‌صورت توأمان به مخاطره می‌اندازد.

متاسفانه شواهد نشان می‌دهد بین تجاوز جنسی و جرایم دختران به‌ویژه فرار از خانه ارتباط وجود دارد. تمام این مشکلات را با همت مسئولان امر می‌توان به راحتی برطرف و از بروز آن جلوگیری کرد.

همشهری استانها

کد خبر 89578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز