گروه دانش: فضانوردان شاتل فضایی دیسکاوری که در ایستگاه بین‌المللی فضایی به سر می‌برند، با موفقیت دومین راهپیمایی فضایی پیش‌بینی شده را انجام دادند و تانکر جدید آمونیاک ایستگاه را نصب کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس راهپیمایی دوم فضانوردان درحالی انجام گرفت که زباله‌های فضایی در اطراف ایستگاه فضایی بین‌المللی، مسئولان ناسا را نگران کرده بود، از این نظر که شاید این زباله‌ها و ذرات مانع انجام راهپیمایی  شود.

با این حال عبور این زباله‌ها و ذرات از فاصله 3‌کیلومتری ایستگاه بین‌المللی فضایی از سوی مسئولان ناسا فاصله‌ای مناسب تشخیص داده شد و دومین راهپیمایی  فضایی طبق برنامه و با کمی تاخیر انجام شد.

مسئولان ناسا می‌خواستند درصورتی که عبور زباله‌ها از کنار محل فعلی ایستگاه انجام شود، ‌با جابه‌جایی ایستگاه از برخورد زباله‌ها و ذرات فضایی با آن جلوگیری کنند.

دومین راهپیمایی  فضایی ایستگاه بین‌المللی فضایی توسط دنی الیویاس و کریستر فوگلسانگ به خاطر اشکالات جزئی که در لباس فضایی آنها پیش آمده بود حدود یک ساعت دیرتر شروع شد. اما با وجود این تاخیر اولیه، خدمه به‌زودی موفق شدند کارها را طبق برنامه جلو ببرند.

آنها تانکر جدید آمونیاک ایستگاه بین‌المللی را از دیسکاوری بیرون آوردند و پس از انتقال آن به ایستگاه، آن را  نصب کردند. تانکر آمونیاک قبلی ایستگاه بین‌المللی فضایی که 7سال پیش به فضا فرستاده شده بود و در نخستین راهپیمایی  فضایی خدمه دیسکاوری از ایستگاه جدا شده بود. قرار است با بازگشت دیسکاوری، ‌به زمین منتقل شود. [آشنایی با شاتل]

نصب این تانکر‌ها یه خاطر اندازه بزرگ آنها یکی از کارهای سختی است که فضانوردان در ایستگاه بین‌المللی فضایی با آن روبه‌رو هستند. وزن تانکر جدیدی که در ایستگاه نصب شده است حدود 770 کیلوگرم است.

با این حال در کار نصب تانکر جدید ایستگاه بین‌المللی فضایی، الیویاس و فوگلسانگ که فضانوردانی با تجربه بودند با مشکل چندانی روبه‌رو نشدند.

قرار است سومین و آخرین راهپیمایی فضایی فضانوردان، امروز انجام شود. در این ماموریت علاوه بر تعویض تانکر آمونیاک ایستگاه بین‌المللی که نقش مهمی در خنک‌نگه‌داشتن محیط داخلی ایستگاه دارد، قرار است چند وسیله ورزشی مانند یک تردمیل که از زمین به فضا برده شده است در ایستگاه نصب شود.

دیسکاوری طبق برنامه، سه‌شنبه از ایستگاه بین‌المللی فضایی جدا خواهد شد و به زمین بازخواهد گشت.

کد خبر 89496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز