جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

گروه دانش - جواد نصرتی: اپرا، شرکت سازنده مرورگرهای اینترنتی نسخه 10 محصولات خود را روانه بازار کرده است

این شرکت نروژی که حدود یک دهه است در زمینه عرضه مرورگرهای اینترنتی فعال است، در طول این سال‌ها هرگز شرکتی جدی در این زمینه به شمار نرفته است و تنها حدود 3درصد بازار مرورگرهای اینترنتی را به‌خود اختصاص داده است.

اما اپرا امیدوار است محصول جدید، باعث رونق تجارت شرکت شود. این در شرایطی است که موقعیت برای شرکتی همانند اپرا در این زمینه کمی سخت‌تر از قبل شده است.

در حال حاضر اگر از IE مرورگر شرکت مایکروسافت و فایرفاکس از موزیلا صرف‌نظر کنیم، اپرا برای به دست آوردن بازار خود باید با این مرورگرها رقابت کند: کروم از شرکت گوگل، سافاری از اپل. در این راه به‌نظر می‌رسد با توجه به اقداماتی که 2شرکت گوگل و اپل برای ارتقای محصولات خود مخصوصا مرورگرهایشان انجام داده‌اند، اپرا راه سختی پیش رو داشته باشد.

ویژگی‌های اپرا  10

اپرا 10 که همانند دیگر مرورگرها به‌صورت رایگان قابل دانلود است، برای اینکه در رقابت با دیگر مرورگرها حرفی برای گفتن داشه باشد چند ویژگی قابل ذکر دارد. نخستین و مهم‌ترین این ویژگی‌ها اپرا توربو است.

این ویژگی متمایز کننده به این صورت کار می‌کند که مرورگر، گرافیک‌های آنلاین را که معمولا کمی سنگین و حجیم هستند را با نسخه‌های کم‌حجم و سبک جایگزین می‌کند. این کار باعث می‌شود در جاهایی که سرعت اینترنت کم است، مرورگر راحت‌تر اطلاعات را منتقل کند.

خود شرکت اپرا گفته است این ویژگی مرورگرهایش در مواقعی مانند استفاده از شبکه‌های وای‌‌-‌ فای اشتراکی کاربرد دارد اما احتمالا این ویژگی در خطوط دیال‌آپ که در ایران رایج است کارایی بیشتری‌خواهد داشت.

کاربران می‌توانند با این ویژگی اپرا، آن را به‌صورتی دستی فعال کنند یا اینکه تشخیص خطوط کم‌سرعت را به مرورگر واگذار کنند تا در مواقعی که با خطوط کم‌سرعت کار می‌کند، به‌صورت اتوماتیک اپراتوربو را فعال کنند.

ویژگی جالب دیگر این مرورگر، نمایش‌ صفحه‌هایی که کاربر گشوده به‌صورت تامب‌نیل است؛ این قابلیت مرورگر اپرا 10تقریبا همانند چیزی است که در ویندوز 7وجود دارد.

تنظیمات پنجره‌های فرعی بازشده در مرورگر (tab) هم در این نسخه جدید به روز شده است و همانند سافاری اپل کاربر می‌تواند نحوه نمایش صفحات را مشخص کند.

از قابلیت‌های دیگری که اپرا 10 دارد می‌توان به سرعت خوب آن اشاره کرد؛ در آزمایش مشخصی که برای تست سرعت این مرورگر انجام گرفته، مشخص شده است سرعت آن در مقایسه با مرورگر اینترنت اکسپلورر شرکت مایکروسافت بسیار بهتر است.

IE تست سرعت را در 3/4ثانیه انجام داده است اما اپرا این تست را تنها در 9/2ثانیه انجام داده است. اما وضعیت سرعت اپرا تنها در مقایسه با IE مناسب به‌نظر می‌رسد. آخرین نسخه فایرفاکس همین تست را در یک‌ثانیه انجام داده است و سافاری همین تست را تنها در 7/0ثانیه به ثبت رسانده است.

در این زمینه به‌نظر می‌رسد اپرا 10 با وجود اقداماتی که شرکت اپرا برای بهبود وضع آن انجام داده است، چندان نمی‌تواند به رقابت با مرورگرهای اینترنتی دیگر شرکت‌ها امیدوار باشد.

از دیگر ویژگی‌های این مرورگر می‌توان به قابلیت دانلود فونت‌های مختلف اشاره کرد.
اپرا 10 به 43 زبان زنده دنیا عرضه شده است و در سیستم‌های عامل ویندوز، مک و لینوکس کار می‌کند

کد خبر 89495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز