چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

ترجمه سپیده حسینعلی عراقی: گذراندن تعطیلات در کوهستان، رفتن به شمال کشور یا مسافرت به خارج از کشور (البته برای آنهایی که پولدار هستند)، رفتاری خاص را ایجاب می‌کند.

 گردش‌های گروهی در سراسر دنیا گسترش یافته و تعداد بازدیدکنندگان رو به افزایش است و این در حالی است که میراث طبیعی و تاریخی جهان رو به نابودی می‌رود. احترام به طبیعت در تعطیلات و مشارکت در حفظ و نگهداری محیط، بهترین روش برای جلوگیری از اثرات مخرب گردشگری بر طبیعت، است. در ادامه 9 روش پاسداری از طبیعت و آداب گردشگری مطلوب را می‌خوانید.

1- در گردش‌های طولانی مثلا زمانی که به پارک‌های ملی می‌روید، بهتر است که قوانین را رعایت کرده و از مسیر‌هایی که علائم راهنمایی در آنجا وجود دارد، خارج نشوید.

2- دستمال‌های کاغذی را باید بعد از مصرف، برای حفظ زیبایی طبیعت و همچنین برای آنکه به‌سرعت تجزیه شوند، زیر خاک دفن کنید.

3- نباید آشغال‌هایتان را در اطراف بریزید و یا آنها را بسوزانید. با پخش‌شدن آشغال‌ها، خطر آتش‌سوزی نیز افزایش می‌یابد.

4- بهتر است از وسایل تفریحی موتوردار و پر سر و صدا استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است به محیط آسیب برسانند- برخی از گونه‌های کمیاب و محیط‌های طبیعی در معرض خطر قرار می‌گیرند- همچنین بهتر است به خاطر داشته باشید که روشن کردن یک سیگار می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود. در فرانسه سالانه 5هزار آتـش‌سوزی به‌وقوع می‌پیوندد که از هر 10 آتش‌سوزی، 9 مورد به بی‌مبالاتی انسان‌ها برمی‌گردد.

5 - یکی دیگر از نشانه‌های احترام به طبیعت آن است که گل و گیاهان را نچینید. برخی از گونه‌ها تحت مراقبت هستند و چیدن تنها یک شاخه گل می‌تواند موجب نابودی آن شده و در اکوسیستم اختلال ایجاد شود.

6- یک قرن طول می‌کشد تا تنها یک قوطی کوچک آلومینیومی تجزیه شود و تجزیه یک ته سیگار 10سال زمان می‌برد. هیچ‌گاه درساحل آشغال نریزید و تا جایی‌که می‌توانید از ریختن آشغال میوه و ته‌مانده غذا که موجب تجمع جانوران می‌شود، خودداری کنید.

7- مشارکت در پاکسازی‌ سواحل بسیار سودمند است. لاک‌پشت‌ها، نایلون‌هایی را که در آب شناور هستند به اشتباه به جای عروس‌های دریایی می‌خورند که این امر ممکن است موجب خفگی لاک‌پشت‌ها شود.

8 - ماهیگیری مفرح است اما به شرطی که از روی اصول انجام گیرد. از آنجایی‌که صدف‌ها و سخت‌پوستان تمام‌شدنی هستند، بهتر است تا سقفی که اجازه دارید ماهیگیری کنید.

9 - کرم‌های ضد‌آفتاب و روغن‌هایی که ما را در برابر آفتاب محافظت می‌کنند، عمل فتوسنتز درون آب را به‌شدت کاهش می‌دهند و به زندگی گیاهی آسیب می‌رسانند؛ بنابراین می‌توانیم به‌جای این روغن‌ها از شیرهای ضد‌آفتاب که در آب حل‌شدنی هستند استفاده کنیم.  گاه در فصل تعطیلات برنامه و یا مکان خاصی را مد نظر نداریم و این فرصت مناسبی برای مشارکت داوطلبانه در پاکسازی‌ طبیعت به شمار می‌آید؛ به‌طور مثال: پاکسازی‌ ساحل، حمایت از پستانداران بزرگ جنگل‌های گرمسیر و احیای مناظر طبیعی در سرتاسر دنیا که می‌تواند ماجراجویی جالبی برای افرادی که روحیه شادی دارند، باشد. از کره زمین حمایت کنید، آن‌قدرها هم سخت نیست.

منبع: Doctissimo 2009‎

کد خبر 89356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز