پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین" دو ماجرای آلودگی با سرب که دست کم 2000 کودک را در چین تحت تاثیر قرار داد،‌ از جمله آخرین رشته‌ای به ظاهر پایان‌ناپذیر از مشکلات زیست‌محیطی در این کشور است که رویه تاریک رشد اقتصادی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مدت‌هاست که میزان رشد اقتصادی بالای چین مایه رشک سایر کشورهای جهان بوده،‌اما سه دهه رشد صنعتی‌ای کشور را به یکی از مسموم‌ترین کشورهای جهان هم بدل کرده است.

 شهرها این کشور از مه‌دود پوشیده هستند،‌ و صدها میلیون نفر از شهروندان به آب آشامیدنی پاک دسترسی ندارند.

باران‌های اسیدی پهنه‌های بزرگی از این کشور را تحت تاثیر قرار داده است و به طور مرتب ماجراهایی در مورد مشکلات بهداشتی به خاطر کارخانه‌هایی که سموم سرطان‌زا و سایر مواد آلاینده را به هوا،‌ آب و زنجیره‌های غذایی می‌فرستند، افشا می‌شود.

 فعالان زیست‌محیطی می‌گویند علیرغم خودآگاهی زیست‌محیطی فزاینده در چین،‌ چنین رسوایی‌هایی زیست‌محیطی شایع باقی مانده‌اند، که به علت عدم اعمال قاطع قوانین و توجه بیش از حد بر رشد اقتصادی است.

 در آخرین مورد از این آلودگی‌های زیست‌محیطی، دست 2150 کودکی در نزدیک دو کارخانه ذوب فلزات در ایالت‌های هونان و شانکسی دچار مسمومیت احتمالی با سرب شدند. این کارخانه‌های اکنون تعطیل شده‌اند.

 با این که چنین مواردی به صدر اخبار راه یافته‌اند،‌ به گفته فعالان زیست‌محیطی چین گستره واقعی چنین رسوایی‌ها ناشناخته باقی می‌ماند،‌ که به خاطر فرهنگ مخفی‌کاری در این کشور است که مانع نشر اطلاعات بالقوه تشویش‌آور می‌شود.

البته فعالان زیست‌محیطی به نشانه‌های امیدبخش هم اشاره می‌کنند، از جمله مقرارتی که از شش سال پیش وضع شده، و ارزیابی زیست‌محیطی و نظرخواهی عمومی را قبل از تایید طرح‌های صنعتی الزام‌آور کرده است.

همچنین دولت مرکزی چین از شروع سال گذشته، دولت‌های محلی را ملزم کرده است اطلاعات مهم زیست‌محیطی را در اختیار مردم قرار دهند.

اما به گفته فعالان زیست‌محیطی هنوز باید تغییرات بسیاری در شیوه عمل مخفی‌کارانه غالب نظام دولتی حزب کمونیست چین به وجود آید.

کد خبر 88845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز