دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

دانشمندان روباتی ساخته‌اند که می‌تواند خود را با محیط تطبیق دهد و درصورت صدمه دیدن، آسیب را کشف کرده و به نحوی نقص ناشی از آن را جبران کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، در موقعیتهای جدید یا خطرناک که امکان بروز صدمات یا آسیب‌های غیرمنتظره وجود دارد توانایی جبران این آسیب‌ها می‌تواند نقش حیاتی داشته باشد.

پژوهشگران دانشگاه کورنل در نیویورک یک روبات چهارپا ساخته‌اند که صدمات وارده به خود را درمی‌یابد و نحوه انطباق با وضعیت جدید و ادامه حرکت را پیدا می‌کند.

بیشتر روباتها کاربردهای صنعتی دارند و محیط آنها هیچ گاه تغییر نمی‌کند، اما برای استفاده از روباتها در خانه یا محیطهای آزاد، روباتها باید بتوانند خود را با تغییرات محیطی سازگار کنند.

روبات جدید در هر مفصل خود سنجنده شیب و زوایه دارد و با استفاده از اطلاعات این سنجنده‌ها، یک الگوی رایانه‌ای برای حرکت و ساختار خود ایجاد می‌کند.

وقتی سنجنده‌ها تغییری را در محیط نشان دهند روبات الگوی خود را تغییر می‌دهد و خود را با محیط سازگار می‌کند.

در حالی که بیشتر روبات‌ها با استفاده از یک الگوی رایانه که بر اساس آن برنامه‌ریزی شده‌اند کار می‌کنند، روبات جدید الگوی خود را با تجزیه و تحلیل نحوه واکنش اجزای ساختار خود به فرمان حرکت تهیه می‌کند. این توانایی امکان تغییر برنامه در صورت بروز یک اتفاق غیرمنتظره را میسر می‌سازد.

در یک آزمایش هنگامی که پژوهشگران یکی از پاهای روبات را کوتاه کردند، روبات نحوه گام برداشتن خود را تغییر داد. درست مانند انسانی که پای او صدمه دیده و لنگ لنگان راه خود را ادامه می‌دهد. جوزف بونگارد از دانشگاه ورمونت می‌گوید این روبات هر چند بطور رسمی نامگذاری نشده است، اما به ستاره دریایی شهرت یافته است.

روبات ستاره دریایی برخلاف جانور واقعی که پنج پا دارد دارای چهار پا است. ستاره دریایی واقعی در صورتی که پای آن قطع شود می‌تواند دوباره پای جدیدی برای خود بسازد.

کریستف آدامی از دانشکده علوم حیات کاربردی "کک گراجوئیت Graduate  "Keckدر کالیفرنیا می‌گوید الگوی رایانه‌ای درون این روبات به آن این امکان را می‌دهد که تصویری از خود داشته باشد.

گام بعدی ساخت روباتی است که می‌تواند شناختی از محیط اطراف خود بدست آورد. در آن صورت روبات قادر به کاوش در محیط خواهد بود و در صورت برخورد با مانع مکث می‌کند و به فکر یافتن راهی می‌افتد. امکان استفاده از این فناوری در محیطهای دیگر نیز وجود دارد.

بطور مثال امکان برنامه‌ریزی رایانه‌ای برای پل وجود دارد بطوری که حرکات و لرزش خود را کنترل کند. برنامه‌ریزی رایانه‌ای می‌تواند تغییری را که نشانگر اشکال در برخی قسمتهای پل است حس کند و با روشن کردن چراغ قرمز عبور و مرور خود را متوقف کند و هشداری برای پلیس راه بفرستد.

محققان در حال مطالعه برای یافتن کاربردهای دیگری برای این فناوری و نیز پیچیده‌تر کردن آن هستند. این یافته‌ها در مجله "ساینس" منتشر شده است.

کد خبر 8876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز