چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

کاملیا مافی: چند روزی است که فصل تازه‌ای در زندگی‌مان آغاز شده است. ماهی نو که هر سال به دیدن ما می‌آید و ما را با خود به میهمانی خدا می‌برد.

برای رفتن به این مهمانی مثل همه مهمانی‌های دیگر باید تدارک دید، تا هم بیشتر به خودمان خوش بگذرد تا هم خوشایند میزبان باشد. یکی از این موارد حفظ سلامتی روزه‌دار در این ماه است.

 احتمالا شما هم هر سال پس از ماه مبارک رمضان یا دچار افزایش وزن شده و یا آنقدر ضعیف می‌شوید که در آخر به بیماری‌های گوارشی دچار می‌شوید. بد نیست بدانید این عوارض همه از آنجا ناشی می‌شود که به درستی نمی‌دانیم چگونه روزه بگیریم. پیشنهاد این صفحه توصیه‌های پزشکی ما به شماست تا ضمن بهتر روزه گرفتن، از سلامت کام نیز برخوردار باشید:

روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع جسمی، معنوی، فیزیکی، روحی و اجتماعی به همراه دارد، ضمن اینکه باید نکات پزشکی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد. بنابراین نیاز به مصرف غذای زیاد هنگام افطار و سحر نیست، بلکه آنچه مهم است نحوه غذا خوردن و رژیم غذایی در این ماه است.

بدن ساز و کارهای تنظیم‌کننده‌ای دارد که در طی روزه‌داری فعال می‌شوند و سوخته شدن موثر چربی بدن در این ماه رخ می‌دهد. بهره‌گیری از رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فعالیت فرد در طی ماه رمضان کافی است. اختلالات به وجود آمده در این ماه ناشی از مصرف زیاده از حد غذا، مصرف نامتعادل غذا و خواب کم است.

همچنین در مورد کودکان و نوجوانانی که برای اولین‌بار روزه می‌گیرند، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب‌میوه‌هایی مثل هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف کنند. ورزشکاران نیز در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین، قند و ویتامین‌ها دارند.

باید حدود 3 ساعت بعد از افطار ورزش را شروع کرد تا غذای مصرف شده فرصت هضم پیدا کند. بین خوردن غذا و شروع ورزش باید فاصله ای باشد که جریان خون بتواند به راحتی به عضلات بدن برسد.

همچنین در صورتی که فردی بعد از افطار قصد تمرین و ورزش سنگین یا مسابقه ورزشی را دارد بهتر است قبل از شروع مسابقه، هنگام افطار از گوشت، زرده تخم‌مرغ و ماهی استفاده کند. مصرف مایعات فراوان از جمله آب میوه‌ها قبل از ورزش هم مناسب است.

توصیه‌هایی برای افطار

پزشکان تغذیه معتقدند که بیشتر انرژی بدن باید با خوردن سحری تامین شود، پس باید افطار را سبک خورد تا شکم سنگین نشود به علاوه غذای افطار باید سبک، پرکالری و زودهضم همچون خرما، شله زرد، مقداری کمی شیر و چای کمرنگ، باشد تا به معده فشاری وارد نشود.

البته نباید فراموش کنید که در زمان افطار نباید مایعات زیادی مصرف کرد چرا که مصرف مایعات در این زمان، سبب سوء‌هاضمه می‌شود.

توصیه‌هایی برای سحری

کارشناسان تغذیه در مورد سحری می‌گویند: پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی‌کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می‌کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء‌هاضمه، درد و نفخ معده می‌شود.

پس با این حساب بهتر است در ماه رمضان سعی کنید شب‌ها زود بخوابید تا بتوانید سحر به‌موقع (تقریبا 5/1 ساعت قبل از اذان صبح )  بیدار شوید. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آنها جلوگیری می‌کنید و هضم غذا نیز راحت تر خواهد بود. البته فراموش نکنید که بیدار نشدن برای سحری کاملا اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی‌حالی روزه‌داران خواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از خوردن سحری نخوابید زیرا وضعیت درازکش، سبب برگشت مواد به مری و ترش کردن می‌شود و این کار در دراز مدت باعث سوزش سردل و بیماری  رفلکس معده و مری می‌شود.

در آخر به یک نکته باید اشاره کرد، از آنجایی که امسال ماه مبارک رمضان در فصل تابستان قرار گرفته و گرمای هوا باعث عطش بیشتر در افراد روزه دار خواهد شد و از آنجایی که تعریق زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد از مصرف نمک زیاد خودداری کنید، با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدنتان خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست.

همشهری استانها

کد خبر 88755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز