مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: بزرگراه بسیج را باید یکی از بزرگراه‌های پرترافیک پایتخت قلمداد کرد.

مسیری که حتی با توجه به وجود یک خط بی.آر.تی در این منطقه، اما هم‌چنان ترافیک و تردد مسافران در آن باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی شده است. بنابراین محور کمکی برای بزرگراه بسیج در حال احداث است که هم‌اکنون فاز نخست این پروژه مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

کارشناسان اعتقاد دارند که بعد از راه‌اندازی این محور کمکی مشکل ترافیک در بزرگراه بسیج کاملا برطرف شده و با توجه به موازی بودن این محور با خط سوم بی.آر.تی حتما این سامانه نیز سرعت بیشتری خواهد یافت. گزارش این صفحه همشهری‌مسافر به معرفی کامل و جزییات این پروژه اختصاص دارد.

 آیا می‌دانید دقیقا تهران از چه زمانی گسترده شده و توسعه پیدا کرده تا به شرایط امروز رسیده‌‌است ؟ گسترش این شهر بزرگ درست از زمانی آغاز شد که تهران را به عنوان دارالخلافه و پایتخت ایران انتخاب کردند. در سده11 تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب و به مرور زمان بر وسعت آن اضافه شد و درست از زمانی که عنوان پایتخت را به خود دید، آن‌قدر رشد کرد تا امروز به حدود 700کیلومترمربع برسد.

 از سویی دیگر نه تنها از جهت وسعت بلکه از ابعاد دیگر هم‌چون مسایل اقتصادی، جمعیت و تمام مسایلی که برای یک پایتخت لازم است، رشد پیدا کرد و جالب است بدانید با توجه به رشد اقتصادی و افزایش وسایل‌نقلیه امروزه به طور متوسط بیش از هزارو200وسیله‌نقلیه  روزانه در پایتخت شماره‌گذاری می‌شود که این شرایط تراکم ترافیک در شبکه ‌ارتباطی را افزایش داده است.

 به طوری که در بیشتر بزرگراه‌ها نسبت حجم به ظرفیت رعایت نشده که عملا در ساعات تراکم حرکت، سرعت وسایل‌نقلیه در شبکه تا  کمتر از 20کیلومتر در ساعت کاهش پیدا  می‌کند.

 با توجه به تمام مشکلاتی که برای پایتخت‌نشینان از این حیث به‌وجود آمده و برای این‌که از تمام مسیرهای تهران استفاده‌ای درست شود، محدوده ممنوعه یا همان محدوده «طرح ترافیک» و طرح «زوج و فرد» تعیین شد تا به طور همزمان مسیرهای جدیدی براساس طرح‌های مصوب معین شود.

 اما هنوز هم پایتخت مسیرهایی بسیار شلوغ و پرترافیکی دارد که تنها راه برای رفع آن این است که در بعضی از مناطق جاده‌ها و بزرگراه‌های جدیدی  احداث  شود. حتما شما هم به عنوان یک شهروند تهرانی قبول دارید یکی از پرترددترین و شلوغ‌ترین مناطق این شهر بزرگ مناطق شرقی پایتخت هستند.

بزرگراه بسیج(افسریه) در شرق تهران علاوه بر تحمل بار عبور سفرهای درون‌شهری، بار سفرهای برون‌شهری و بین استانی(راه ارتباطی استان‌های غربی وجنوب‌غربی با استان‌های شمالی و شمال‌شرقی) را نیز متقبل می‌شود که این موضوع باعث شده در ساعات زیادی در طول شبانه‌روز-بیش از 10ساعت- تردد وسایل نقلیه به کندی و سفرها با تاخیر زیادی انجام شود.

 به همین‌دلیل در سال‌های گذشته به منظور افزایش میزان سرویس‌دهی در این مسیر جلساتی برای هماهنگی و ارایه راهکارهایی نظیر اتصال جاده دماوند به جاده خراسان از طریق بزرگراه شهیدبابایی، اتصال ادامه آزادراه شهیدهمت به بزرگراه  دولت‌آباد و اتصال بزرگراه رسالت به بزرگراه دولت‌آباد  برگزارشد.

 یکی دیگر از پروژه‌هایی که در این راستا انجام شد اتصال بزرگراه کمربندی دولت‌آباد به بزرگراه رسالت بود که در حال حاضر آن را محور کمکی بزرگراه بسیج می‌نامند و در دست تاسیس است که در این صفحه از همشهری‌مسافر به تشریح پروژه‌ای که قرار است بار بزرگی از روی دوش مناطق شرقی شهر بردارد و به دلیل موازی بودن با مسیر خط سوم بی.آر.تی پایتخت حتی به اصلاح وضعیت موجود در این خط بی.آر.تی نیز کمک  خواهد کرد، پرداخته‌ایم.

اهداف اجرای پروژه

به گفته مدیران این پروژه هدف از اتصال آزادراه دولت‌آباد به بزرگراه رسالت کاهش حجم ترافیک در مسیر بزرگراه بسیج و هم‌چنین کاهش حجم ترافیک و تداخل حرکت در میدان بسیج (طرح ضربدری تقاطع بزرگراه امام‌رضا(ع)-بسیج-آزادگان) به همراه هدایت ترافیک سنگین برون‌شهری و بین استانی به خارج از شبکه درون‌شهری اعلام شده است.

 مدیر این پروژه با اشاره به تمام هزینه و وقتی که برای انجام آن صرف می شودبه همشهری‌مسافر می‌گوید:« احداث این بزرگراه موجب صرفه‌جویی در وقت و مصرف سوخت‌شده که البته این امر باعث بازگشت هزینه احداث آن خواهد شد». در حال حاضر این مسیر یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای پایتخت است که البته تردد بسیار زیادی هم دارد و باید این موضوع را هم متذکر شویم که ترافیک این منطقه 75درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

 پروژه محور کمکی برای بزرگراه بسیج با توجه به این‌که موازی با خط3 بی.آر.تی است، مشکلات موجود در این این خط را نیز با ایجاد چندتقاطع غیرهمسطح برطرف می‌کند.

اجرای فاز اول پروژه

در حال‌حاضر فاز اول این پروژه که 3کیلومتر طول دارد، در دست احداث است که مشخصات عمده فاز نخست پروژه به این شرح است: این قسمت شامل 2مسیر رفت‌وبرگشت بوده که هر مسیر دارای 3باند حرکتی است. در طول اجرای این مسیر 4آب‌رو با دهانه به طول 2متر و یک آب‌رو با دهانه 8متر و 2پل با دهانه‌های 12 و 20متر اجرا خواهد شد.

 هم‌چنین برای اجرای ابنیه فنی مذکور عملیاتی مانند آرماتوربندی حدود 500تن، قالب‌بندی حدود 9000مترمربع و بتون‌ریزی حدود 7000مترمکعب نیز انجام شد. در قسمت‌های عمده‌ای از مسیر دارای ترانشه‌هایی کاملا سنگی با مشخصات سنگ‌های سخت از نوع آندزیت و بازافت با مقاومت فشاری 800کیلوگرم استفاده شده است.

 در فاز نخست احجام کلی عملیات خاکی شامل سنگ‌برداری و خاک‌برداری حدود 300هزار مترمکعب و خاکریزی حدود 350هزار مترمکعب بوده است. هم‌چنین حدود 30هزار مترمکعب نیز آسفالت استفاده شده است.

4تقاطع و 5پل

محور کمکی بزرگراه بسیج حدود 17کیلومتر طول دارد که متصل‌کننده بزرگراه دولت‌آباد به بزرگراه رسالت است. جالب است بدانید با توجه به برخورد این بزرگراه با مسیرهای موجود و هم‌چنین موانع طبیعی، در طول این مسیر 4تقاطع غیرهمسطح و حتی یک تونل با طول حدودا 600متر پیش‌بینی شده است.

یکی از بزرگ‌ترین نیازهای خطوط بی.آر.تی همین تقاطع‌های غیرهمسطح است. بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح موجود در این پروژه در محل تقاطع با بزرگراه امام‌رضا(ع) قرار گرفته که متشکل از 5پل در اندازه‌های مختلف است. این پل‌ها علاوه بر زیبایی خاصی که دارند امکان روان‌سازی ترافیک تمامی مسیر‌های منتهی به خود را نیز تامین می‌کنند و باید گفت یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های این پروژه که توجه ویژه‌ای نیز به آن شده همین پل‌هاست.

100میلیارد ریال اعتبار برای فاز نخست

پروژه محور کمکی بزرگراه بسیج تا این لحظه حدود 82درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که این طور گفته می‌شود که به‌زودی به پایان می‌رسد. طبق برآوردهای انجام شده هزینه اجرای کامل فاز اول حدود 100میلیارد ریال بوده که مقدار هزینه‌های انجام شده تاکنون مبلغی بالغ بر 80میلیارد ریال بوده است.

 ازجمله مشکلات موجود در جهت احداث فاز اول این پروژه وجود معارضین ملکی، آموزشی و تاسیساتی متعددی است که تا به حال تعدادی از این معارضین رفع شده و هم‌اکنون نیز اقدامات لازم جهت رفع سایر معارضین در حال‌انجام است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود چنان چه معارضین مذکور به طور کامل رفع شوند، این قسمت از پروژه تا پایان سال‌جاری آماده بهره‌برداری شود. هم‌چنین گفته می‌شود با سایر معارضین پروژه نیز توافقاتی صورت گرفته که به‌زودی برطرف خواهند شد. به این ترتیب پایان فاز نخست پروژه سرعت بیشتری خواهد گرفت.

کد خبر 88557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز