یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر - الهام اناری: پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تایپوگرافی اسماءالحسنی شنبه شب با معرفی برگزیدگان در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافت.

در پنجمین نمایشگاه تایپوگرافی اسماءالحسنی 200 اثر به نمایش درآمده که 40 اثر در بخش مسابقه و 70 اثر در بخش جنبی است و همچنین 30 اثر از خط نگاره‌های قدیمی به همراه چند اثر مرتبط از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شده است.

آیین گشایش پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تایپوگرافی اسماءالحسنی با حضور محمدحسین ایمانی‌خوشخو معاون هنری وزارت ارشاد، غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمود شالویی مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، رنه ونر داور سوئیسی و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان ایرانی و خارجی در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شد.

وزیریان: اصلی‌ترین تفاوت، بین المللی بودن

علی وزیریان، دبیر  پنجمین نمایشگاه اسماءالحسنی، این دوره از نمایشگاه را متفاوت از 4 دوره پیشین ارزیابی می‌کند. او با اشاره به اینکه اصلی‌ترین تفاوت این دوره، بین‌المللی بودن آن است، گفت: در این دوره آثاری از کشورهایی همچون سوئیس، اسکاتلند، ایتالیا، لهستان، بنگلادش، ترکیه، چین، آمریکا و... حضور داشت که تعدادی از  آنها در بخش مسابقه و تعدادی در بخش خارج از مسابقه حضور داشتند.

نکته جالب توجه اینکه همه شرکت‌کنندگان خارجی، مسلمان نبودند و خالق 2 تن از آثار برگزیده  مسیحی هستند.

سختگیری داوران در این دوره باعث شد تنها 40 اثر به بخش مسابقه راه پیدا کنند و به همین دلیل بخشی از آثار  که به این بخش راه پیدا نکردند ولی واجد ویژگی‌های ارزشمندی بودند در بخش خارج از مسابقه قرار دادیم.

به گفته وزیریان امسال همچنین بخشی با عنوان مرور بر حروف و حروف نگاری در گرافیک عامیانه به نمایشگاه اضافه شده که 30 اثر در این بخش شرکت کردند.

بخش تجلیل نیز  از دیگر بخش‌های تازه این نمایشگاه است که امسال به 2 هنرمند پیشکسوت نصرالله افجه‌ای و جلیل رسولی اختصاص داشت.

در این دوره علاوه بر حضور شرکت کنندگان خارجی، داورانی از کشورهای سوئیس و امارات در این نمایشگاه حضور دارند. علاوه بر آن در این دوره نیز  آثار مطابق سال گذشته در کشورهای خارجی نیز به نمایش در می‌آیند.

وزیریان امیدوار است با رایزنی‌های صورت گرفته، کشور ایتالیا اولین میزبان خارجی آثار این نمایشگاه باشد. او با اشاره به استقبال خوب از  آثار دوره پیشین در ترکیه و زاگرب افزود: آثار این نمایشگاه آنقدر برایشان جذاب بود که مایل بودند آنها را خریداری کنند.

برپایی نمایشگاه در کشورهای خارجی، یک حسن دیگر هم دارد و باعث جذب بیشتر هنرمندان خارجی، برای حضور در دوره‌های آینده می‌شود.وزیریان در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع واحد این نمایشگاه باعث تکراری شدن آثار طی دوره‌های مختلف نمی‌‌شود، گفت: اگر کتاب آثار این نمایشگاه در 4 دوره گذشته را مرور کنید می بینید که شباهت‌ها بسیار کم و آثار به ندرت تکراری هستند.

خوشبختانه آثار بسیار نوآورانه و متفاوتند و سختگیری داوران نیز باعث افزایش سطح نمایشگاه شده است. ضمن اینکه در هر دوره بخش‌های تازه‌ای به نمایشگاه اضافه می‌کنیم که این بخش‌های تکمیلی باعث تنوع در نمایشگاه می‌شود.

حداد عادل: بهترین نقش‌های هنری

غلامعلی حدادعادل که در  این مراسم حضور یافته بود، با اشاره به اینکه بخش مهمی از معارف اسلامی در معرفت خداوند سبحان به اسماء الهی تعلق دارد، گفت: تفاوت اسم الهی با اسم‌هایی که آدمیان بر خود می‌گذارند، چیست؟ پاسخ این است که اسامی ما اعتباری است و اسامی خداوند حقیقی است.

ممکن است اسم ما برخلاف آنچه هستیم باشد، مثلاً نام مالک برای انسان اعتباری است ولی اگر نام خداوند مالک است،‌مالکیت او بر ملکوت هستی حقیقی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با توضیح درباره رابطه اسم و ذات الهی با اشاره به اینکه  عرفا و شاعران بزرگ ما مثل حافظ رابطه اسم و ذات الهی را به رابطه گیسوان پریشان در گرد صورت تشبیه کرده است، افزود: آیا اسماء الهی موقوف به اسامی است که در قرآن آمده است یا هر کسی توفیق آن را دارد که نامی برای خداوند پیدا کند؟ پاسخ اینها در کتابی با عنوان اسماء‌‌الحسنی آمده است که چه 99 اسم الهی و اسماء نیکوی خداوند در قرآن و چه هر نام دیگری برای خدا همه به یک ذات اشاره دارند.

اسماءالحسنی و نام‌های نیکوی خداوند در تاریخ اسلام خانه‌ای بهتر از خوشنویسی نیافته است. در معماری اسلامی سراسر جهان اگر نظر کنید، بهترین نقش‌های هنری را شامل همین اسماءالحسنی بر در و دیوار بناهای بزرگ اسلامی می‌بینید.

مسجد گوهرشاد در مشهد مقدس نمونه‌ای از این معماری‌های اسلامی است که اسماءالحسنی بر روی 2 گلدسته بزرگ آن نقش بسته است.

شالویی: فضاهای نمایشگاهی مناسب نداریم

محمود شالویی در این مراسم  با اعلام اینکه فضاهای نمایشگاهی مناسبی برای آثار تجسمی نداریم، از مسئولان خواست با توجه به دائمی شدن نمایش آثار گنجینه‌‌ای در موزه هنرهای معاصر، این مشکل را برطرف کنند.

مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در این مراسم گفت: موزه هنرهای معاصر تهران مفتخر است که برای دومین بار میزبان نمایشگاه دینی و معنوی اسماء‌الحسنی باشد.

شالویی با اشاره به اینکه از دوره چهارم، دفتر تجسمی وزارت ارشاد حامی اصلی برگزاری این نمایشگاه شده ادامه داد: از سال گذشته با توافق آقای وزیریان و با حمایت معاون هنری وزارت ارشاد قرار شد دفتر تجسمی وزارت ارشاد حامی اصلی باشد و بدین منظور مروری بر 4دوره نمایشگاه اسماءالحسنی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد و امسال هم میزبان پنجمین نمایشگاه آن هستیم.

برگزیدگان پنجمین اسماء الحسنی

علی جواهر برنده جایزه بزرگ این نمایشگاه ، مبلغ 4میلیون تومانی این جایزه را از آن خود کرد. سابینا آبرهازن و ریتاتوتاگلی از کشور سوئیس مشترکاً رتبه اول این نمایشگاه را به خود اختصاص دادند و دیپلم افتخار به‌همراه 3میلیون تومان وجه نقد به آنان اهدا شد.

علی سیلان از کشور ترکیه به عنوان برگزیده دوم این نمایشگاه جایزه 2 میلیون تومانی را از آن خود کرد. جایزه سوم این نمایشگاه به مبلغ یک میلیون تومان به امید نعم‌‌الحبیب از ایران تعلق گرفت.

همچنین از آثار الناز باقری، بهرام حمیدی، فاطمه اسلامی کتابچی و شاهین افشاری از ایران به همراه آدایتا ماندایام از آمریکا نیز با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 200 هزار تومان تقدیر شد.

آثار این نمایشگاه از سوی قباد شیوا، مجید مجیدی، صداقت جباری از ایران و رنه ونر از کشور سوئیس و وسام شوکت از امارات داوری شده بود. در پنجمین نمایشگاه اسماءالحسنی 200 اثر در موزه هنرهای معاصر تهران و خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا پایان ماه مبارک رمضان در موزه هنرهای معاصر و خانه هنرمندان ایران برپاست.

کد خبر 88487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز