پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

فاطمه مهردادیان: هرچند با شیوع آنفلوآنزای خوکی برای نخستین بار در طول این سال‌ها حج عمره ماه رمضان متوقف شد اما برخورد ماموران سعودی با زائران ایرانی در طول سال‌های اخیر به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل شده است

تامسائل مختلفی برای تحریم احتمالی حج و اصلاح رفتار سعودی‌ها باردیگر به‌میان آید.در حالی که فعالان سیاسی از دیپلماسی فعال برای حل این مشکل خبر می‌دهند، اما سوء رفتار وهابیان سعودی با زائران شیعی ایرانی که از تخریب عقاید شیعه به علت توسل، مناجات در جمع زائران بیت‌‌الله‌الحرام آغاز شده بود

 به عدم ارائه روادید، انگشت‌نگاری و جسارت‌های دیگر رسید و کار را به آنجا رساند که آیت‌الله مکارم به وهابیون سعودی هشدار داد اگر در رفتار خود با زائران شیعی تجدیدنظر نکنند، حج عمره را تحریم خواهیم کرد. 

واکاوی بیشتر یک اقدام

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان سعودی در این باره به همشهری جمعه می‌گوید: هرچند مبتلا شدن دو سوم زائران حج به آنفلوآنزای خوکی دلیل درستی برای کاهش سفر به بیت‌الله‌‌الحرام بوده است، اما رفتار ناشایست سعودی‌ها با زائران ایرانی نیاز به واکاوی بیشتری دارد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه می‌افزاید: دیپلماسی فعالی در سطوح مختلف سیاسی بین ایران و عربستان آغاز شده، اما نتیجه بحث‌های پیرامون رفتارهای سعودی‌ها نشان می‌دهد هرگاه تصمیم‌گیران در عربستان مذهبیون متعصب وهابی باشند، نگرش تخریبی نسبت به شیعیان شدت می‌یابد.

 وی خاطرنشان می‌کند: سیاسیون عربستان که بهتر از هر گروهی متوجه منافع اقتصادی حضور ایرانیان هستند، هرگاه در راس امور تصمیم‌گیری درباره حج قرار می‌گیرند خط مشی مناسب‌تری اتخاذ می‌کنند، اما به علت فعال شدن وهابیون در زمینه حج، برخورد ناشایست با شیعیان شدت گرفته است.

 نماینده اسلام آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: بیشترین درآمد عربستان از محل سفر حج است که با حضور مداوم ایرانیان و خرجکرد هموطنان ما در مکه، مدینه و جده تامین می‌شود .

وی تاکید می‌کند: هرچند سابقه تحریم حج در زمان آیت‌الله اصفهانی به دلیل کشتار و فشارهای زیاد وهابیون نسبت به تشیع و در زمان امام خمینی‌(ره) نشان داده است چنین تدابیر سیاسی یا مذهبی می‌تواند رفتارهای زننده وهابیون را -که سودهای کلان اقتصادی خود را مدیون ایرانیان هستند،- کنترل کند اما تاکنون چنین موضعی از سوی مراجع، وزیر خارجه و رئیس جمهور به صورت رسمی مطرح نشده است.

 تحریم امکان‌پذیر است

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عربستان سعودی ادامه می‌دهد: تحریم حج به صورت سیاسی توسط مقامات سیاسی کشور و تحریم مذهبی آن توسط مراجع با دادن فتوا همیشه امکانپذیر خواهد بود. هرچند برخی از فعالان سیاسی معتقدند قسمتی از رفتارهای سعودی را باید از چشم سیاست‌های خارجی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی دید.

 محدودیت

رئیس دفتر دوستی پارلمانی ایران و عربستان می‌گوید‌: رفتار ناشایست سعودی‌ها مقطعی و قابل حل است، اما حفظ عزت و حرمت زائران ایرانی خانه خدا از جانب دولت عربستان با توجه به اینکه خانه خدا جایی برای حضور همیشگی مسلمین است باید یک روش و منشور مدون اسلامی داشته باشد.

عربستان میهمان‌نوازی معنوی را برعهده داشته و برخوردهای خارج از موازین با زوار ایرانی را باید هرچه سریع‌تر اصلاح کند.

همشهری جمعه

کد خبر 88222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز