دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

علی کهن‌نسب: با قرعه‌کشی رقابت‌های فوتبال جام‌جهانی نوجوانان، تیم ملی فوتبال نوجوانان ما در نیجریه، محل برگزاری این رقابت‌ها، کار دشواری پیش رو خواهد داشت

این تیم که مدت‌هاست اردوی آمادگی خود را برای حضور قدرتمند در رقابت‌های جهانی آغاز کرده است، در گروه سوم این رقابت‌ها باید با تیم‌های گامبیا (نماینده قاره آفریقا)، کلمبیا (نماینده قاره آمریکای جنوبی) و هلند (نماینده قاره اروپا) دیدار کند.

نوجوانان ما اگرچه یک بار در رقابت‌های جهانی درخشیدند، ولی سن کم چند بازیکن باعث شد درخشش ایران در این رقابت‌ها زیر سؤال برود و محرومیت سنگینی متوجه فوتبال نوجوانان شود.

تیم ایران برای راهیابی به جام جهانی نیجریه کار چندان دشواری پیش‌رو نداشت، چرا که این تیم در قاره آسیا از تیم‌های مدعی و قدرتمند قاره به‌شمار می‌آمد. تیم ایران در رقابت‌های انتخابی در حالی که با بحرین، ازبکستان و سنگاپور هم‌گروه بود، به عنوان تیم اول گروه صعود کرد و پس از پیروزی بر سوریه، امارات و کره جنوبی به عنوان قهرمان آسیا به جام جهانی راه یافت.

کاوه رضایی ، آقای گل مسابقات انتخابی جام جهانی در مصاف با حریف سوری/ عکس: ایسنا

پس از راهیابی به جام‌جهانی با برنامه‌ریزی بلندمدت فدراسیون فوتبال این تیم از سال گذشته اردوهای آماده‌سازی و دیدارهای تدارکاتی بسیاری را سپری کرده است و انتظار می‌رود نوجوانان ایران در این رقابت‌ها بتوانند توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند و از اعتبار فوتبال ایران دفاع کنند.

تیم ایران در اولین گام به مصاف گامبیا نماینده قاره آفریقا می‌رود. این تیم همانند سایر تیم‌های آفریقایی قدرت فیزیکی بالایی دارد. علی دوستی، سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان در مورد این حریف می‌گوید: «تیم‌هایی که به جام جهانی راه پیدا کرده‌اند به‌طور کامل آماده حضور در این مسابقه‌ها هستند. حالا فرق نمی‌کند که این تیم آفریقایی یا آمریکایی باشد؛ اما نمی‌توان بر روی مسئله سنی بازیکنان آفریقایی چندان حساب کرد. ممکن است بازیکن آفریقایی 15 ساله یا 25 ساله باشد و قطعاً ما کار دشواری برابر گامبیا داریم و این تیم برای ما ناشناخته است.»

البته باید گفت تیم‌های نوجوان آفریقایی تاکنون به نتایج بسیار خوبی دست یافته‌اند و تیم‌هایی چون نیجریه و غنا در این رده سنی افتخار آفریده‌اند.

تیم ایران در دومین مسابقه خود روز ششم آبان‌ماه در برابر کلمبیا قرار می‌گیرد. این تیم یکی از باتجربه‌ترین تیم‌های حاضر در این رقابت‌هاست که برای پنجمین بار به عنوان نماینده آمریکای جنوبی در جام‌جهانی نوجوانان حضور می‌یابد. بهترین عنوان این تیم در جام‌جهانی ، مربوط به رقابت‌های جهانی  2003 فنلاند است که در ضربات پنالتی با شکست از آرژانتین به عنوان چهارمی دست یافت.

«ویافرا»، سرمربی این تیم می‌گوید: «ما بازیکنان بزرگی داریم . «ادوین کاردونا»، هافبک و «ویلسون کوئرو»، مهاجم مهره‌های کلیدی تیم به شمار می‌روند. این تیم در هفت مسابقه خود برای راهیابی به جام‌جهانی صاحب چهار پیروزی، دو تساوی و یک شکست شد و 11 گل زد؛ گرچه شش گل هم پذیرفت.»

دوستی، سرمربی ایران در مورد این تیم می‌گوید: «کلمبیا همیشه پرقدرت بوده و همواره در جام جهانی حضور داشته است.»

جشن صعود نوجوانان ایران ، پس از راهیابی به رقابت‌های جام جهانی نیجریه/عکس : ایسنا

دیدار ایران و کره جنوبی در مرحله انتخابی رقابت های جهانی /عکس : فارس

کلمبیا فوتبالی تکنیکی دارد و  حریفی قدرتمند به شمار می‌آید.

هلند آخرین رقیب ایران در مرحله گروهی است. هلند را باید قوی‌ترین حریف ایران در گروه دانست.

دوستی در مورد هلند می‌گوید:« هلند مهد فوتبال دنیاست و اگر صحبت از آموزش در فوتبال دنیا شود، همیشه هلند را پیشگام می‌بینیم و قطعاً بازی دشواری برابر این تیم خواهیم داشت.»

وی معتقد است ایران می‌تواند در جام‌جهانی کار بزرگی انجام دهد. او می‌گوید: «کارمان در نیجریه و برابر این تیم‌ها سخت است؛ اما به بازیکنانمان ایمان داریم و تصور می‌کنم که این تیم توان کسب نتایجی شایسته در جام جهانی را دارد. نقطه قوت تیم ایران انگیزه بازیکنان آن است؛ چون همگی می‌خواهند در این جشنواره بزرگ بدرخشند.»

با توجه به آمادگی نوجوانان و استعدادهایی که اکنون با برگزاری دیدارهای تدارکاتی مختلف به تجارب ارزشمندی نیز دست یافته‌اند، انتظار می‌رود تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران یکی از مدعیان صعود از مرحله گروهی این رقابت‌ها باشد؛ رقابت‌هایی که از دوم آبان‌ماه و به میزبانی شهر آکرای نیجریه برگزار می‌شود.

برنامه‌مسابقه‌های ایران:

ایران- گامبیا: یکشنبه، سوم آبان
ایران- کلمبیا: چهارشنبه، ششم آبان
ایران- هلند: شنبه، نهم آبان

«دوچرخه»؛ ضمیمه نوجوان همشهری

کد خبر 88064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز