یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه حوادث: صاحب نمایشگاه‌، تریلی‌های امانتی را در اختیار گروه سرقت قرار می‌داد تا نقشه‌ سرقت‌‌های میلیونی این باند مخوف شکل بگیرد

اعضای این باند که علاوه بر کلاهبرداری‌‌های میلیاردی، دست به سرقت 105 محموله باری از کارخانه‌ها و شرکت‌های باربری زده‌ بودند، بعد از 2سال بررسی‌های پلیسی دستگیر شدند.

تحقیقات 2 ساله پلیس آگاهی قزوین برای پایان دادن به فعالیت این باند پیچیده، پاییز 86 و با شکایت صاحب یکی از شرکت‌های باربری شروع شد.

این مرد به ماموران گفت: چند روز قبل صاحب یک تریلی به شرکتم آمد و تقاضای محموله‌ای برای بارگیری کرد. من هم بعد از دریافت مدارک این مرد و خودرواش، یک محموله پودر رختشویی که قرار بود از یکی از کارخانه‌های قزوین به جنوب کشور ارسال شود در اختیارش قرار دادم و او بعد از بارگیری محموله، راهی جنوب شد.

اما چند روز بعد وقتی متوجه شدم محموله به مقصد نرسیده است شروع به تحقیق درباره راننده تریلی کردم و آنجا بود که متوجه شدم تمامی مدارکی که او در اختیارم قرار داده بود جعلی بوده است. بعد از اظهارات این مرد، تیمی از کارآگاهان وارد عمل شدند و بررسی‌های تخصصی برای شناسایی و دستگیری سارق محموله میلیونی آغاز شد.

سرقت بدون سرنخ

تحقیقات اولیه پلیس، نشان می‌داد راننده تریلی که محموله پودر رختشویی را تحویل گرفته بود، مدارک شناسایی و خودروی خود را آنقدر ماهرانه جعل کرده بود که به سختی می‌شد تقلبی بودن آن را تشخیص داد. این مرد حتی برای محکم کاری از یک پلاک جعلی برای تریلی‌‌اش استفاده کرده بود که این مسئله شناسایی او را با مشکل مواجه می‌کرد.

پلیس که حالا مطمئن شده بود با یک مجرم حرفه‌ای روبه‌رو است، عکس چهره‌نگاری شده او را در اختیار تمامی تیم‌‌های گشتی قرار داد و به این ترتیب جست‌وجو برای دستگیری متهم وارد مرحله‌ای تازه شد. هنوز تحقیقات به نتیجه مطلوبی نرسیده بود که این بار ماموران در جریان سرقت چند محموله دیگر قرار گرفتند که با همین شگرد صورت گرفته بود.

در تمامی این سرقت‌‌ها یک راننده تریلی با استفاده از مدارک جعلی به شرکت‌های باربری رفته و بعد از تحویل گرفتن محموله‌های میلیونی، به جای رساندن آنها به مقصد، این محموله‌ها را سرقت کرده بود.

سرقت‌های سراسری

ماموران در جریان تحقیقات انجام شده به سرنخ‌‌هایی رسیدند که نشان می‌داد این سرقت‌ها توسط اعضای یک باند صورت می‌گیرد که احتمالا در شهرهای دیگر نیز با همین شگرد فعالیت می‌کنند.

ماموران با استعلام از ادارات آگاهی سراسر کشور متوجه شدند در بیشتر استان‌ها شکایت‌های مشابهی وجود دارد که نشان می‌دهد اعضای این باند به‌صورت زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند و تا‌کنون ده‌ها فقره سرقت در استان‌های مختلف را رقم زده‌اند.

با مشخص شدن این موضوع، بررسی‌های هماهنگ پلیس آگاهی برای یافتن ردی از اعضای باند ادامه یافت تا اینکه یکی از متهمان در آخرین سرقت که یک محموله میلگرد در بندرعباس بود سرنخ‌ مهمی از خودش به جا گذاشت.

این سرنخ که همان هویت واقعی یکی از اعضای باند بود، پلیس را به مردی به نام سعید که در یزد زندگی می‌کرد رساند. کارآگاهان با دریافت دستور قضایی عازم این شهر شدند و بعد از شناسایی سعید، او را در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند.

گرچه مرد جوان مدعی بود که اشتباهی دستگیر شده است، اما کشف مقداری لوازم مسروقه در انباری اجاره‌ای او، باعث شد تا به عضویت در باند سرقت اعتراف کند.

آشنایی در زندان

این مرد بعد از انتقال به اداره آگاهی قزوین گفت: باند ما از 7 سارق سابقه‌دار تشکیل شده که سرکردگی آن را فردی به نام مظفر به‌عهده دارد. همگی ما در زندان با هم آشنا شدیم و از همان زمان بود که تصمیم گرفتیم بعد از آزادی باند سرقت تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: یکی از همدستان ما مردی بود که مالک نمایشگاه فروش خودرو در تهران است. وقتی مالکان تریلی، خودروی خود را برای فروش به نمایشگاه این مرد می‌بردند، او چند روز این تریلی‌ها را در اختیار ما قرار می‌داد تا نقشه سرقت‌ها را عملی کنیم.

ما هم بعد از تهیه مدارک و پلاک جعلی برای تریلی، به شرکت‌های باربری در استان‌های مختلف می‌رفتیم و با معرفی خودمان به‌عنوان راننده درخواست بار می‌کردیم. بعد از بارگیری محموله‌هایی مثل گندم، شکر، ذرت، روغن نباتی، آهن، پودر لباسشویی و رب گوجه فرنگی، این محموله‌ها را به سرقت می‌بردیم و با فروش آنها در شهرهای مختلف پول هنگفتی به جیب می‌زدیم.

آخر سابقه

بعد از اعترافات نخستین عضو باند، ماموران موفق شدند دیگر متهمان را در عملیات‌های جداگانه در شهرهای دزفول، اهواز، اسلامشهر و چهاردانگه شناسایی و دستگیر کنند.
سرهنگ محمدی، رئیس پلیس آگاهی استان قزوین با بیان این خبر گفت: یکی از اعضای باند مردی به نام بابک است که تا‌کنون 22 بار به اتهام‌های مختلف دستگیر و راهی زندان شده است.

وی ادامه داد: در بازجویی‌های انجام شده از این باند، مشخص شد که آنها تا‌کنون با این شگرد 105 محموله میلیونی را از باربری‌های مختلف به سرقت برده‌اند که ارزش آنها میلیاردها تومان است.

سرهنگ محمدی با بیان اینکه یکی از اعضای این باند مدعی است که هفته‌ای 10 میلیون تومان خرج خوشگذرانی‌هایش می‌‌کرده، تاکید کرد: اعضای این باند به جز سرقت محموله‌ها، از طریق خرید 30 تریلی، 30 بیل مکانیکی و 5 دستگاه لودر با چک‌های بلامحل از ده‌ها نفر دیگر کلاهبرداری کرده و با فروش این خودروها در تهران، پول هنگفتی به جیب می‌زدند.

رئیس پلیس آگاهی قزوین خاطر نشان کرد: تا‌کنون 6 نفر از اعضای این باند مخوف دستگیر شده‌اند و تحقیقات برای دستگیری سردسته باند ادامه دارد.

کد خبر 87956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز