یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

پس از انتخاب مجدد محمود عباس به‌عنوان رئیس جنبش فتح، شرکت‌کنندگان در کنگره سراسری این جنبش اکنون در تلاش برای انتخاب اعضای هیات‌های رهبری فتح هستند

در حالی که اختلافات داخلی بر سر مسائل مختلف از جمله فساد مالی و خویشاوند سالاری این جنبش را با خطر جدی مواجه کرده است بیش از 2 هزار نماینده کنگره فتح در تلاش هستند تا در انتخاب اعضای کمیته مرکزی و شورای انقلابی این جنبش دست به یک نوگرایی بزنند تا با کنار گذاشتن اعضای قدیمی آخرین فرصت‌ها برای نجات فتح را از دست ندهند.

2355 نماینده در نخستین کنگره سراسری جنبش فتح در 20 سال گذشته باید 18 نماینده کمیته مرکزی فتح را از بین 96 نامزد انتخاب کنند که 6 نفر از آنها زن هستند.

همچنین 80 نماینده شورای انقلابی از بین 617 نامزد که 50 نفر از آنها زن هستند انتخاب خواهند شد. شورای انقلابی فتح 120 عضو دارد که 80 عضو آن را نمایندگان کنگره تعیین می‌کند و 20 عضو آن با انتخاب محمود عباس و اعضای این شورا انتخاب خواهند شد.

20 عضو دیگر این شورا از بین11 هزار زندانی فلسطینی که  در زندان‌های  رژیم صهیونیستی  به سر می‌برند تعیین می‌شوند.

کمیته مرکزی فتح هم 21 عضو دارد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین یکی از آنهاست و 2 نفر دیگر در پایان فعالیت کنگره با گزینش محمود عباس و کمیته مرکزی جدید انتخاب می‌شوند.

رای‌گیری برای انتخاب اعضای این دو نهاد کلیدی جنبش فتح در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای گذشته کنگره فتح شاهد سخنرانی‌های تند معترضان به رهبران فعلی این جنبش بوده است. اعضای معترض فتح رهبران کنونی را مسئول شکست‌های این جنبش می‌دانند و در روزهای گذشته به نبود ترازنامه اداری و مالی فتح در 20 سال گذشته به‌شدت اعتراض کردند.

بسیاری از نمایندگان فتح امیدوارند که اعضای قدیمی این جنبش که متهم به فساد مالی و سوء مدیریت هستند راه را برای فعالیت اعضای جدید در هیات‌های رهبری بازکنند تا با این بازسازی، جنبش فتح کمی از اختلافات داخلی خود فاصله بگیرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد با اعتقاد بسیاری از نمایندگان فتح به تغییرات اساسی در این جنبش به احتمال زیاد نیمی از اعضای کمیته مرکزی و شورای انقلابی تغییر خواهند کرد و نیروهای جدید جایگزین قدیمی‌ها خواهند شد.

این در حالی است که روز شنبه کنگره فتح محمود عباس را بار دیگر به‌عنوان رئیس این جنبش انتخاب کرد. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از انتخاب مجدد خود به ریاست کمیته مرکزی جنبش فتح با اذعان به ناکامی‌ها و مشکلات زیاد این جنبش از اعضای فتح خواست گذشته را فراموش کنند و به‌صورت یکپارچه برای پیشرفت فتح تلاش کنند.

حماس در واکنش به ریاست مجدد عباس، این انتخاب را تثبیت فروپاشی سیاسی فتح دانست. سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد: انتخاب محمود عباس نه تنها موجب بهبود اوضاع این جنبش نخواهد شد، بلکه باعث تعمیق شکاف داخلی این جنبش می‌شود.

وی تاکید کرد: انتخاب محمود عباس به‌عنوان رهبر فتح مسئله‌ای داخلی است، اما ما معتقدیم که با این انتخاب وضعیت فتح از شرایط کنونی‌اش بهتر نخواهد شد.

به‌طور رسمی عباس برای یک دوره 5 ساله رهبری فتح را بر عهده دارد اما در حالی که کنگره فعلی برای نخستین بار در 20 سال گذشته تشکیل شده است طول دوره ریاست او را به‌طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد. کنگره فتح در حالی که قرار بود روز پنجشنبه هفته گذشته به پایان برسد با حل نشدن اختلافات اعضا تا روز سه‌شنبه تمدید شده است تا بحث‌ها درباره برنامه سیاسی این جنبش همچنان ادامه یابد.

بیت‌المقدس؛ بخش جدایی‌ناپذیر فلسطین

اعضای جنبش فتح با تصویب منشور سیاسی تاکید کردند که شهر بیت‌المقدس بخشی جدایی‌ناپذیر از سرزمین و موجودیت سیاسی فلسطین است.

اعضای جنبش فتح در این سند سیاسی که در کنگره این جنبش منتشر شد اعلام کردند حقوق و دارایی‌های فلسطینی‌ها در شهر بیت‌المقدس بخشی از حاکمیت ملی فلسطین است و چشم پوشی از آنها غیرممکن است.

اعضای جنبش فتح  همچنین  در این سند سیاسی اعلام کردند که تشدید حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی به شهر بیت‌المقدس، تاکیدی بر این واقعیت است که این رژیم به روند پیشبرد طرح‌ها و نقشه‌هایش برای یهودی‌سازی‌ این شهر، جداسازی آن از دیگر مناطق فلسطین و تغییر وضعیت جغرافیایی این شهر ادامه می‌دهد.

کد خبر 87419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز