یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

گروه سلامت – سمیه شرافتی: نزدیک به یک هفته از زمانی که کارشناسان سازمان آب برای نمونه‌برداری از آب موجود در مخزن آب شرب پونک مراجعه کردند

و با استشمام بوی متعفنی، جسد متلاشی شده‌ای را داخل مخزن پیدا کردند، می‌گذرد؛جسدی که به گفته آنها حدود 8 ماه داخل مخزنی که 17 هزار متر مکعب آب داخل آن جای می‌گرفت، باقی مانده بود.

اما اگرچه مسئولان سازمان آب و وزارت نیرو به وزارت بهداشت اکیدا اعلام کرده‌اند که این مخزن آب غیرشرب را داخل خود جای داده، ولی ساکنان شهرک نفت و منطقه پونک در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری تاکید کردند شب قبل از اعلام این خبر، آب این مناطق به‌مدت 5 ساعت از ساعت 9:30 شب تا 4 صبح فردای آن روز قطع بوده است.

به گفته یکی از ساکنان منطقه شهرک نفت مسئولان سازمان آب اعلام کرده بودند که علت قطع شدن آب تخلیه و گندزدایی آب موجود در مخزن بوده است و حالا سؤالی که برای مردم این منطقه پیش آمده این است که اگر آب مخزن غیرشرب بوده، پس چه نیازی به قطع کردن آب شرب و گندزدایی آن بوده است؟

مشاهدات عینی ازمنطقه پونک

به گفته یک منبع آگاه، منطقه پونک دارای 2 مخزن آب بزرگ است که مخزن شماره یک برای استفاده مشترکان منطقه و مخزن شماره 2 برای طرح توسعه منطقه استفاده می‌شود.

مخزن شماره یک، به‌طور روزانه و با دقت مورد بررسی قرار گرفته و هرگونه بروز مشکل نیز به سرعت مرتفع می‌گردد اما مخزن شماره 2 طبق برنامه به تناوب 30 و 45 روزه مورد بازرسی قرار می‌گیرد آن هم فقط به خاطر احتمال بروز نشتی و گفتنی است که جسد مذکور در مخزن شماره 2 کشف شده است.

پس هیچ‌گونه خطری درباره آلودگی مردم منطقه غرب تهران را تهدید نمی‌کند.خبرنگار گروه سلامت به همراه عکاس خبری همشهری روز گذشته برای پیگیری این امر به منطقه پونک مراجعه کردند تا از نزدیک به مشاهده و گفت‌وگو بپردازند.

مردم اذعان می‌کردند که طی هفته‌های اخیر، آب مصرفی آنها به‌علت بوی بد غیرقابل استفاده بوده است؛ حتی اکنون نیز تمایل به استفاده از آب شهری نداریم و از آب معدنی برای مصارف شرب استفاده می‌کنیم.

یکی از شهروندان این منطقه که خود پزشک بود، به همشهری گفت: مسئولان سازمان آب و وزارت بهداشت مدام به ما تاکید می‌کنند که هیچ نگرانی از مصرف آب آشامیدنی وجود نداشته و آب کاملا سالم است در حالی که شاید هنوز نمی‌دانند که عفونت‌های انگلی داخل این آب شاید حتی 3 سال دیگر خودشان را نشان دهند.

وی افزود: اگر آب سالم است، پس چرا مخزن را تخلیه و آن را گند زدایی کرده و حتی آن را روی ما قطع می‌‌کنند؟

اظهارات این شهروندان معترض در حالی بود که تلاش خبرنگار همشهری برای مصاحبه با مسئولان سازمان آب ناحیه مخزن که در کوه‌های اطراف شهرک نفت و در شیبی تند واقع شده بود، کاملا بی‌نتیجه ماند. چون آنها در پاسخ به این سؤال که اگر عفونت و یا بیماری‌ جان مردم را تهدید کند، چه کسی پاسخگو است، ادعا کردند که اجازه هیچ اقدامی را به خبرنگاران نمی‌دهند؛

ضمن اینکه معتقد بودند هنوز جان مردم در اثر این اتفاق به خطر نیفتاده است! البته وجود سگ‌های نگهبان و حفاظت بسیار شدید از این منطقه که شایداخیراتشدیدشده طبق مشاهدات خبرنگاران همشهری، این سؤال را به ذهن متبادر می‌سازد که با وجود چنین تدابیری چگونه یک جسد سر از مخزن آب در می‌آورد و ماه‌ها هیچ کس از آن مطلع نمی‌شود؟

مخزن آب، یک منطقه امنیتی است

با این حال ظاهرا اداره آب و فاضلاب وزارت بهداشت نیز روز بعد از کشف جسدی که هنوز هم هویت او معلوم نشده است، موضوع را از طریق دانشگاه علوم پزشکی ایران که مسئولیت بهداشت و درمان این منطقه را دارد، پیگیری کرد.

به‌طوری که غلامرضا شقاقی، رئیس اداره آب و فاضلاب وزارت بهداشت درباره نتایج این پیگیری‌ها گفته بود: سازمان آب و فاضلاب باید پاسخگوی وجود جسد در مخزن آب منطقه کن تهران باشد، زیرا مخزن آب، یک منطقه امنیتی است و هر کسی اجازه ورود ندارد.
حتی مأموران بهداشت محیط نیز با هماهنگی‌های خاصی برای بازدید از این مخازن وارد آن می‌شوند.

به گفته وی، کنترل مخازن آب به‌عهده وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب هر منطقه است و مسئولان این دستگاه هر روز منابع و مخازن آب شرب را کنترل می‌کنند.

شقاقی این عبارات را در حالی بیان می‌کند که جسد بعد از گذشت 8 ماه کشف شده بود و به گفته وی این یعنی مأموران بهداشت محیط نظارت مستمری بر مخازن آب ندارند و فقط به‌صورت تصادفی آب شرب مناطق مختلف را کنترل و آزمایش می‌کنند.

با این اوصاف شقاقی اعلام کرد که درصورتی‌که کلرزنی آب به درستی انجام شده باشد، اغلب آلودگی‌های میکروبی احتمالی جسد از بین می‌رود با این حال باید بررسی شود که آیا جسد آلوده به میکروب یا انگل بیماری خاصی بوده است یا نه، اما تاکنون هیچ گزارشی دال بر انتشار بیماری خاصی در محدوده منطقه‌ای که از آب این مخزن استفاده می‌کنند، نداشته‌ایم.

این واقعه باتوجه به حساسیت آن،سوالی را به وجود می‌آورد وآن اینکه سلامت شهروندان چقدراهمیت دارد؟ خیال وزارت بهداشت راحت است!

تا به حال پیگیری‌ها در مورد واقعه کشف جسد در مخزن آب منطقه پونک به اینجا ختم شده است که وزیر بهداشت در آخرین جلسه مطبوعاتی‌اش در دولت نهم درباره موضوع پیدا شدن جسد در منبع آب پونک گفته بود: «بررسی وزارت بهداشت نشان داده که هیچ انحرافی در شاخص‌های سلامت آب این مخزن و این منطقه وجود نداشته است.

در گزارش وزارت نیرو هم به ما اعلام شد این مخزن حاوی آب شرب نبوده و کاربرد دیگری داشته است.»کامران باقری لنکرانی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به‌طور متوسط هر ‌هفته کیفیت آب شرب شهر را بررسی می‌کند، اعلام کرد: در مواقعی از سال مانند تابستان این کنترل به یک روز درمیان و هفته‌ای ٣ بار افزایش می‌یابد و اگر انحرافی در شاخص‌های میکروبی و دیگر شاخص‌های سلامت آب باشد، به سرعت اعلام می‌شود.

کد خبر 87407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز