علی‌اصغر محمدی: در حالی که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده با واریز سرانه دانش‌آموزی، مشکل مالی مدارس حل شده‌است، ولی مدیران برخی از مدارس دولتی همچنان هنگام ثبت‌نام از مردم پول می‌گیرند.

وزیر آموزش و پرورش ماه گذشته در حاشیه هیات دولت به ایرنا اعلام کرد: سرانه مدارس ضمن افزایش در فصل تابستان پرداخت شده‌است و مدارس مشکلی در مسائل مالی نخواهند داشت.

به گفته علیرضا علی‌احمدی،   بیشتر مشکلات مالی مدارس و به‌خصوص دریافت شهریه از دانش‌آموزان به‌دلیل تاخیر در پرداخت سرانه مدارس است.

با توجه به پرداخت سرانه دانش‌آموزی قاعدتا دیگر مدارس نباید از مردم هنگام ثبت‌نام در سال تحصیلی پول بگیرند. زیرا بهانه اصلی مدیران مدارس در گرفتن پول از مردم، کمبود بودجه به‌دلیل پرداخت نشدن سرانه دانش‌آموزی به حساب مدارس بود.

الهام نادری، مادر یک دانش‌آموز که برای ثبت‌نام فرزندش به مدرسه... مراجعه کرده در این باره گفت: برای ثبت‌نام مبلغ 700 هزار ریال پول دریافت کردند. وقتی به آنها اعتراض کردم، گفتند که می‌توانی فرزندت را در مدرسه دیگری ثبت‌نام کنی!

مدیر دبیرستان‌ دولتی ارشاد در منطقه 2 تهران نیز به پانا اظهار کرد: بودجه سرانه دانش‌آموزی کفاف هزینه‌های مدارس را نمی‌دهد.به گفته خدیجه شجاعی، بخش زیادی از کسری بودجه دبیرستان دخترانه ارشاد از طریق کمک‌های مردمی رفع می‌شود و اولیا و مربیان نقش مهمی در تامین این کسری دارند. اگر کمک‌های مردمی نبود، هرگز هزینه‌های لازم تامین نمی‌شد.

مدیر یک دبیرستان در ناحیه 2 شهر ری نیز با گله از ناکافی بودن سرانه بیان کرد: هر سال تنها در حد حرف و تبلیغات از واریز سرانه دانش‌آموزی خبر می‌دهند. در کشور ما از حرف تا عمل فاصله زیادی است.

هیچ مدرسه‌ای بدون کمک مالی مردم نمی‌‌چرخد

در حالی که وزیر آموزش و پرورش از حل مشکلات مالی مدارس دولتی خبر داده‌است، مدیر عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: همه ما می‌دانیم که هیچ مدرسه دولتی با سرانه نمی‌چرخد، ولی باید فرهنگ پول دادن و گرفتن بین مدیران و اولیا تعریف شود تا منجر به شکایت نشود.

حسین محمد‌اصغری گفت: گرفتن پول از مردم در هنگام ثبت نام و ارائه کار‌نامه بوی اجبار می‌دهد، بنابراین ما با آن برخورد می‌کنیم ولی اولیا نیز باید بدانند امکان اداره مدارس با سرانه مشکل است‌.

از سوی دیگر، وزیر آموزش و پرورش که مدعی است با پرداخت سرانه مشکل مالی مدارس حل شده‌است با اذعان به دریافت پول در برخی از مدارس دولتی آن را اینگونه توجیه کرد: برخی مدارس در طول سال تحصیلی به‌دلیل برنامه‌های فوق برنامه‌ای که برای دانش‌آموزان تدارک می‌بینند، با همکاری انجمن اولیا و مربیان کمک‌هایی را از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند.

قول افزایش سرانه دانش‌آموزی

در حالی که کمتر از یک ماه از اعلام پرداخت توأم با افزایش سرانه مدارس نمی‌گذرد، معاون برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در سال گذشته سرانه دانش‌آموزی به 18 هزار تومان افزایش یافت و این سرانه امسال هم افزایش خواهد‌یافت.

در چند سال اخیر واریز نشدن کامل سرانه دانش‌آموزی به مدارس مشکلاتی را برای مدیران مدارس و والدین دانش‌آموزان ایجاد کرده‌است. مشکل کمبود بودجه در مدارس تا جایی ادامه داشت که مدیران مدارس برای حل آن دست به دامن مردم شدند و در مواقعی هم به‌صورت داوطلبانه از مردم کمک گرفتند.

کد خبر 87331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز