سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: در حالی که وزیر آموزش و پرورش معتقد است از دوربین‌های مداربسته برای حفاظت فیزیکی مدارس استفاده می‌شود، دبیر‌کل شورای‌عالی آموزش و پرورش اعلام کرد ورود دوربین‌های مداربسته به مدارس فعلا ممنوع است.

استفاده از دوربین‌های مدار بسته در برخی از مدارس دخترانه کشور از سال گذشته شروع شد. این موضوع واکنش‌های متفاوتی را نیز به‌دنبال داشته، آنچه مهم است اینکه هنوز وزارت آموزش و پرورش به جمع‌بندی نهایی در این زمینه نرسیده‌است.

وزیر آموزش و پرورش دولت نهم در حاشیه همایش نظام خلاقیت و نوآوری مدعی شد که از دوربین‌های مدار‌بسته تنها برای حفاظت فیزیکی مدارس و به‌منظور صرفه جویی در نیروهای پشتیبانی و نگهبانی استفاده می‌شود.

به گفته علیرضا علی‌احمدی، اهداف متفاوتی از نصب دوربین در مدارس دولتی و غیردولتی مطرح شده‌است. اگر هدف از نصب دوربین، به‌جز حفاظت فیزیکی مدارس باشد باید ملاحظاتی را مد‌نظر قرار دهیم؛ چرا که نباید از این فناوری سوءاستفاده شود.

ورود دوربین به مدارس ممنوع

بر خلاف نظر وزیر آموزش و پرورش که از نصب دوربین مدار‌بسته برای حفاظت فیزیکی حمایت کرده، دبیر‌کل شورای‌عالی آموزش و پرورش نیز در حاشیه همان همایش به صراحت اعلام کرد که ورود دوربین‌های مدار بسته فعلا در مدارس ممنوع است.

مهدی نوید‌ادهم گفت: در کمیسیون‌های شورای‌عالی آموزش و پرورش در باره دوربین‌های مدار بسته مدارس تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم. کارشناسان مخالف این طرح هستند، زیرا نصب دوربین‌، فضا را مصنوعی می‌کند و اجازه بروز باورها، رفتارها و اندیشه‌ها را در فضای آزاد از دانش‌‌‌‌‌آموزان سلب می‌کند.

در همین حال دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان نیز مخالف نصب دوربین هستند؛ چون معتقدند نصب دوربین، کاهش آزادی عمل دانش‌آموزان و معلمان در مدارس را به‌دنبال دارد.

در حالی که دبیر‌کل شورای‌عالی آموزش و پرورش بر ممنوعیت ورود دوربین به مدارس تاکید دارد، رئیس آموزش و پرورش تهران به ایسنا اعلام کرد: نصب دوربین در فضاهای غیر‌کلاسی کاملا آزاد است.

زکریا یازرلو با اذعان بر اینکه در این مورد خلأ قانونی داریم، تصریح کرد: به لحاظ قوانین نیز مشکلی در این زمینه نداریم! البته تنها یک خلأ قانونی وجود دارد که رفع آن را نیز از طریق شورای‌عالی آموزش و پرورش پیگیری می‌کنیم. معاون پرورشی شهر تهران نیز به صراحت اعلام کرد که مدرسه، خانه دانش‌آموزان نیست و نصب دوربین‌ها محیط ناامنی برای دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کند.

این اظهارات در حالی است که قانونی در مورد نصب دوربین مدار‌بسته برای کنترل دانش‌آموزان وجود ندارد.

بررسی رفتارها و عملکردها با دوربین

مدیران برخی از مدارسی که دوربین نصب کرده‌اند به‌طور غیر‌رسمی هدف از این کار را بررسی رفتار و عملکرد دانش‌آموزان و معلمان در محیط مدارس بیان می‌کنند. مدیر یک واحد آموزشی دخترانه مجهز به دوربین اظهار کرد: هدف از نصب دوربین، بررسی رفتارها و عملکرد دانش‌آموزان و معلمان در محیط مدرسه است.

رعنایی، یکی از دانش‌آموزان نیز درباره پیامد‌های نصب دوربین در مدارس گفت: بعد از نصب دوربین، همه رفتار و حرکات ما توسط مدیر و معاونان مدرسه کنترل می‌شود. باید به دانش‌آموزان اعتماد کرد زیرا این اعتماد دو طرفه است.

او با ابراز نگرانی از سطحی‌انگاری در بحث نصب دوربین در مدارس دخترانه این سؤال را از مسئولان پرسید: از کجا مطمئن هستید که فیلم این دوربین‌ها دست افراد سود‌جو و ناباب نیفتد. آیا به این موضوع اندیشیده‌اید؟

کد خبر 87047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز