همشهری آنلاین: رئیس پلیس آگاهی ناجا در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی، جرایم انیترنتی و قتل‌های سریالی در ماهشهر توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، سردار سید اصغر جعفری اعلام کرد: مبارزه با مفاسد اقتصادی، از اولویت‌ پلیس آگاهی خارج نشده و در حال حاضر فقط در مرکز، بیش از 50 پرونده به ارزش 30 هزار میلیارد ریال در حال رسیدگی است، این در حالیست که رسیدگی به ده‌ها فقره پرونده کلان اقتصادی نیز توسط پلیس آگاهی استان‌ها در جریان است.

وی افزود گفت: ‌رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی نسبت به گذشته جدی‌تر شده، اما میانگین ارزش ریالی پرونده‌ها در مقایسه با قبل کاهش یافته است که این نشانه‌های خوبی در مبارزه با مفاسد تلقی می‌شود. اما هنوز ساز و کارهای غلط و جرم‌ساز در بسیاری از فرایندهای اقتصادی وجود دارد که مسئولان مربوطه باید نسبت به این مهم اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی در ارتباط با افزایش چشمگیر جرایم رایانه‌ای که پیامد طبیعی استفاده روزافزون از فناوری‌های نوین در رایانه و ارتباطات است، بیان کرد: تشکیل پلیس ویژه مبارزه با جرایم رایانه‌ای و اینترنتی در حال بررسی است که امیدواریم با تحقق این مهم شاهد کاهش جرایم از این دست باشیم. رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان این که رکود اقتصادی در جهان به ویژه در بازار دبی باعث شده برخی از فعالان آن بخش به روش‌هایی ناسالم برای کسب درآمد در داخل کشور روی آورند، گفت: این دسته اقدام به تشکیل شرکت‌های صوری و ناشناخته با تبلیغات واهی و عنوان کردن تبلیغاتی از قبیل لیزینگ خودرو، سرمایه‌گذاری در دبی و غیره که با وعده‌های مبالغه‌آمیز اقدام کرده و مبادرت به کلاهبرداری‌های میلیاردی می‌کنند که این مسئله هوشیاری هرچه بیشتر مردم را در مواجهه با این شرکت‌ها می‌طلبد.

سردار جعفری درباره قتل‌های سریالی ماهشهر گفت: پرونده‌های قتل‌های سریالی ماهشهر، با اعزام کارآگاهان ویژه از تهران و تعیین قاضی ویژه از طرف قوه قضاییه وارد مرحله تازه‌ای شده است و تلاش همه جانبه برای دستگیری مجرمان ادامه دارد.

وی در ادامه بحث مربوط به قتل‌ها از همکاری مردم که نقش تعیین‌کننده‌ای را در سرنوشت پرونده‌ها داشتند، تشکر و اعلام کرد که امیدواریم این همکاری‌ها بیش از پیش شود.

سردار جعفری در پاسخ به تشخیص هویت تعدادی از کشته‌شدگان حادثه هواپیمای مسافربری در فرودگاه مشهد که تعیین هویتشان به پلیس آگاهی محول شده است، گفت: در حال حاضر مشخصات ژنتیکی اجساد مجهول الهویه این حادثه تعیین شده و منتظر دریافت نمونه‌هایی از بستگان آن‌ها هستیم تا با تطبیق این مشخصات، هویت اجساد را تعیین و اعلام کنیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا در ادامه در ارتباط با خودروهای سرقتی که به کشورهای همسایه منتقل می‌شود و نیز قانون به کارگیری سلاح، افزود: در پی انتقال تعدادی از خودروهای مسروقه به کشور همسایه، رایزنی‌هایی برای اقدامات مشترک پلیس با این کشورها در جریان است که در اولین آن‌ها، نشست دو جانبه با پلیس کشور افغانستان خواهد بود که در آینده نزدیک در تهران برگزار می‌شود.

وی همچنین در ارتباط با استفاده از سلاح بیان کرد: استفاده از سلاح در چارچوب قانون به کارگیری سلاح در مقابله با مجرمان خشن که به جان، مال و ناموس مردم تعرض می‌کنند امری بدیهی است و در همه جای دنیا پذیرفته شده است. موارد خطا که منجر به آسیب رسیدن به افراد بی‌گناه نیز شود مطابق قانون رسیدگی می‌شود. در عین حال استفاده از سلاح‌های از کاراندازنده و غیرکشنده نیز در دست بررسی است.

سردار جعفری در خاتمه با اشاره به این که پلیس آگاهی، امسال و برای دومین بار در جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی در سطح تندیس شرکت می‌کند همانند سال قبل که موفق به دریافت گواهی تعهد به تعالی شد امید است که موفق به کسب این رتبه به عنوان پلیس تخصصی و نمونه کشور شود.

کد خبر 87039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز