سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیف‌الله داد، بامداد روز سه‌شنبه 6 مرداد ماه در 54 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش ایسنا، این کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران که از 29 تیرماه در بیمارستان به دلیل عارضه‌ سرطان بستری شده بود، امروز صبح بر اثر حمله قلبی در بیمارستان مهر درگذشت.

او متولد 1334 خرمشهر بود و فارغ‌التحصیل رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه شیراز (1358، عضو شورای بررسی فیلم‌نامه و گروه فیلم شبکه یک سیما (1362) و بخش فرهنگی بنیاد سینمای فارابی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از موسسان سازمان سینمایی سینافیلم، رییس هیئت‌مدیره خانه سینما در سال‌های 1374 تا 1376 بود.

سیف‌الله داد به عنوان معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال‌های 1376 تا 1379 فعال بود و دوران طلایی برای سینمای ایران رقم زد.

او فعالیت خود در سینما را با کارگردانی فیلم «زیر باران»  1364 آغاز کرد و سپس به ترتیب در فیلم‌های «گره» فیلم‌نامه‌نویس، «بازمانده» کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر و «فرزندم بزرگ شده» فیلم‌بردار، «گره» یوسف سیدمهدوی فیلم‌نامه‌نویس و «کانی‌ مانگا» 1365فیلم نامه نویس، بود. او تدوین فیلم‌های «بچه‌های طلاق» تهمینه میلانی، «ابلیس» احمدرضا درویش، «در مسلخ عشق» کمال تبریزی، «عملیات کرکوک» جمال شورجه، «هور در آتش» عزیزالله حمیدنژاد را عهده دار بوده و به عنوان مجری طرح با ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم از کرخه تا راین نیز همکاری داشته است.

سیف‌الله داد در سال‌های اخیر تدوین فیلم «فرزند صبح» بهروز افخمی را انجام داد و قصد داشت اپیزودی درباره‌ شهر تهران مقابل دوربین ببرد.

کد خبر 86443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز