دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: نصب دوربین مداربسته در مدارس آزاد شد

این در حالی است که دانش‌آموزان و خانواده‌ها مخالف نصب دوربین هستند و برخی از کارشناسان نیز معتقدند نصب دوربین منجر به کاهش آزادی عمل دانش‌آموزان و معلمان در مدارس می‌شود.

انتشار این خبر به نقل از مسئولان آموزش و پرورش موجب نگرانی خانواده‌ها درباره تحدید آرامش و تمرکز دانش‌آموزان شد. مدیران برخی از مدارسی که دوربین نصب کرده‌اند به‌طور غیر‌رسمی هدف از این کار را بررسی رفتار و عملکرد دانش‌آموزان و معلمان در محیط مدارس بیان می‌کنند.

با نصب دوربین‌های مدار بسته در مدارس، استقلال علمی معلم در کلاس درس زیر سؤال می‌رود. این نظر یکی از معلمان تهرانی در باره پیامدهای نصب دوربین در مدارس است.
به گفته وی یکی از دلایل نصب دوربین در مدارس کنترل کیفی سطح آموزش در مدارس اعلام شده که بر خلاف بحث استقلال معلم است که در برنامه‌ریزی درسی وجود دارد.

یکی از دانش‌آموزان نیز بیان کرد: همه رفتار ما زیر نظر مدیر و معاونان مدرسه است. مگر ما چه‌کار می‌کنیم که باید تحت این مراقبت‌های شدید باشیم. اعتماد به دانش‌آموزان توانایی و حس همکاری بیشتری به آنها می‌دهد.

او با ابراز نگرانی از نصب دوربین‌های مدار‌بسته گفت: چه اطمینانی وجود دارد که فیلم دانش‌آموزان دختر که توسط دوربین‌های نصب شده در مدارس ضبط می‌شود در اختیار افراد ناباب و فرصت‌طلب قرار نگیرد، آیا تدبیری در این باره اندیشیده شده‌است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که نصب دوربین باعث می‌شود آزادی عمل دانش‌آموزان و معلمان در مدارس محدود شود.دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش در این باره معتقد است که نصب دوربین در مدارس نادرست است؛ زیرا در تربیت باید اصل بر اعتماد و مصون‌سازی باشد.

یک کارشناس آموزش و پرورش معتقد‌است نصب دوربین در مدارس دخترانه مخالف اصول آزادی است؛ زیرا اکنون دانش‌آموزان از شعور و آگاهی بالایی برخوردارند و نصب دوربین و کنترل رفتارهای خود در محیط مدرسه را برنمی‌تابند.

او تاکید کرد: مسئولان باید به این نکته اساسی توجه کنند که هیچ مسئولی اجازه ندارد تا این حد، شعور و آگاهی مردم را ندیده بگیرد. مدرسه مکان مقدسی است و باید محیط امن و آرامی را برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان فراهم کنیم، نه اینکه آن را به فضای پلیسی مبدل کنیم.

معاون پرورشی شهر تهران موافق نصب دوربین مدار‌بسته در مدارس است. در خبری که مهر منتشر کرده، وی به صراحت اعلام می‌کند که مدرسه خانه دانش‌آموزان نیست و نصب دوربین‌ها محیط ناامن برای دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کند.

این اظهارات در حالی است که قانونی در مورد نصب دوربین مداربسته برای کنترل دانش‌آموزان وجود ندارد. از سوی دیگر رئیس آموزش و پرورش تهران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: نصب دوربین  در فضاهای غیر‌کلاسی کاملا آزاد است.

زکریا یازرلو با اذعان به اینکه در این مورد خلأ قانونی داریم تصریح کرد: به لحاظ قوانین نیز مشکلی در این زمینه نداریم! البته تنها یک خلأ قانونی وجود دارد که رفع آن را نیز از طریق شورای‌عالی آموزش و پرورش پیگیری می‌کنیم.

در همین حال معاون دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش، از پایان بررسی استفاده از دوربین مدار‌بسته در مدارس در کمیسیون تخصصی شورای‌عالی آموزش و پرورش خبر داد.
بطایی گفت: نتایج این کمیسیون به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده و منتظر نظر نهایی وی هستیم.

وی بیان کرد: نظر اعضای کمیسیون شورای‌عالی آموزش و پرورش در باره به‌کارگیری دوربین مدار بسته در مدارس این است که از این وسیله در مدارس استفاده نشود؛ چرا که دغدغه‌های زیادی را در جامعه ایجاد می‌کند و باعث رفتارهای غیرعادی دانش‌آموزان در مدارس می‌شود.

این اظهارات در حالی است که در برخی از مدارس کشور با نصب دوربین‌های مداربسته در حیاط، راهروها و کلاس‌ها  دانش‌آموزان را کنترل می‌کنند.

پیش‌تر مدیر‌کل روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود که این وزارتخانه تاکنون هیچ مجوزی برای نصب دوربین مدار‌بسته در مدارس صادر نکرده و نمی‌کند و به هیچ وجه قصد تصمیم‌گیری در این باره را ندارد.

کد خبر 86393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز