پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

سیدرضا رحیمی: موضوع انتخاب رشته در گروه علوم تجربی از تنوع زیادی برخوردار است

در این گروه آزمایشی پنج زیر گروه داریم که رشته‌های مختلفی را شامل می‌شود، بنابر این داوطلبان این گروه چه آنهایی که موضوع شغل برایشان مهم است و چه افرادی که فقط ادامه تحصیل و کسب درجه‌های بالای علمی برایشان اهمیت دارد می‌توانند به راحتی با توجه به وضعیت علمی و توانایی خود انتخاب رشته کنند. در این گروه برخلاف گروه انسانی، بیشتر رشته‌ها مهارتی است.

در این گروه، زیر گروه یک شامل تمام شاخه‌های علوم پزشکی و رشته‌ای همچون صنایع غذایی است. در زیرگروه 2 به جهت ضریب بالای درس شیمی، رشته داروسازی، شیمی محض و کاربردی و حتی رشته‌ای نظامی همچون پدافند جنگ‌های (ش.م.ه) و یا ناوبری و فرماندهی کشتی وجود دارد.

زیر گروه 3 بسیار ویژه است چرا که فقط شامل زمین‌شناسی و دبیری آن است.

زیر گروه 4 از تنوع بسیار زیادی برخوردار است و رشته‌های آن گرایش زیادی به گروه ریاضی و انسانی دارند.

زیر گروه 5 مانند زیر گروه 4 تنوع بسیار خوبی دارد و جداً جای سؤال است که چرا با وجود این همه رشته، موضوع کار و اشتغال این‌قدر به مشکل برخورده است. آیا علت این موضوع تمرکز بیشتر دانش‌آموزان روی برخی رشته‌ها و ناآگاهی از رشته‌های دیگر نیست؟ آیا می‌دانید که شاید برخی از این رشته‌ها به تکمیل ظرفیت نرسند و با تعدادی اندک سال تحصیلی را شروع کنند؟ بنابر این تا می‌توانید با تحقیق و چشم ‌باز انتخاب رشته کنید.

در زیر گروه 5 علاقه‌مندان به گل و گیاه می‌توانند رشته‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند. علاوه بر این علاقه‌مندان به رشته‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی و حتی رشته مهیج روابط سیاسی و علوم سیاسی و یا اطلاعات و ضد اطلاعات و یا رشته پراحساس تولید و بهره‌برداری گیاهان دارویی و معطر نیز می‌توانند انتخاب خود را از این زیر گروه انجام دهند.

دانش‌آموزان سال سوم رشته تجربی در رشته علوم تجربی دو درس زیست‌شناسی و شیمی اهمیت بیشتری دارند. گرچه همان‌طور که در معرفی رشته‌ها گفتیم در زیر گروه 4 به جهت وجود رشته‌هایی خاص، ریاضی و فیزیک ضریب بالاتری دارند، ولی در کل، این دو درس یعنی زیست‌شناسی و شیمی سنگ بنای  تحصیل و قدم اول در رقابت محسوب می‌شوند. براین اساس اگر در سال‌های گذشته اشکالات عمده‌ای در این دو درس داشته‌اید بسیار ضروری است که در اولین فرصت آنها را رفع کنید.

اگر از جمله دانش‌آموزانی هستید که از تیر ماه فعالیت خود را آغاز کرده‌اید بد نیست بدانید که ویژگی تمام دروس رشته تجربی این‌ است که با  تمرین، مهارت و یادگیری حاصل می‌شود. بنابراین دو قدم اساسی در این میان وجود دارد:

1- یادگیری مفهومی
2- تمرین در انواع مختلف و سطح‌های متفاوت.

برای یادگیری مفهومی هر یک از درس‌های خود از دبیر  آن درس و مشاور خود کمک بگیرید، چرا که شیوه مطالعه مفهومی درس ها متفاوت است.

کد خبر 86362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز