همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور، از ارجاع 10 هزار و 414 کودک کار و خیابان در سال گذشته به مراکز حمایت از کودکان خیابانی این سازمان خبر داد.

به گفته وی، حدود 54 درصد این افراد پس از حضور کمتر از یک هفته در خیابان، توسط تیم‌های مددکاری دستگاه‌های ذی‌ربط همچون بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و غیره شناسایی و سپس به مراکز بهزیستی ارجاع شده بودند.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: کمتر از سه درصد این کودکان را دختر و مابقی را پسر تشکیل می‌دادند که حدود 40 درصد آن‌ها 15 تا 18 ساله بودند.

به گفته وی این در حالیست که 22 درصد این افراد غیرایرانی و عمدتا افغان بودند.
مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور، با بیان این که 52 درصد کودکان یاد شده، ترک تحصیل کرده‌ بودند، در مورد سلامت جسمی این کودکان اظهار کرد: حدود 83 درصد آ‌ن‌ها در زمان مراجعه به مراکز بهزیستی دارای مشکل خاصی نبودند و تنها پنج درصد بنابر اظهار‌ات خودشان مورد آزار (کودک آزاری) قرار گرفته‌ بودند.

به گفته وی، بیماری‌های انگلی، پوستی و عفونی به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های این کودکان به شمار می‌رود.

موسوی چلک همچنین با یادآوری ارجاع حدود 12 هزار کودک کار و خیابان به مراکز بهزیستی در سال 86 ، افزود: 27 درصد کودکان ارجاع شده در سال گذشته (10 هزار و 414 نفر)، با دستفروشی، 15 درصد با فال‌فروشی و مابقی با شست‌وشوی شیشه خودرو، گل فروشی، جمع‌آوری ضایعات، واکس زدن، وزن‌کشی و غیره درآمد کسب می‌کردند که در کنار این گونه مشاغل باید به کارهای پنهان و زیرزمینی که توسط این کودکان انجام می‌شود، نیز اشاره کرد.

وی با تاکید بر این مطلب که اغلب این افراد با خانواده‌های خود زندگی می‌کردند و یا آن که با آن‌ها در ارتباط بودند، عنوان کرد: حدود 82 درصد این کودکان هر روز با خانواده‌های خود در ارتباط و مابقی به صورت هفتگی و یا ماهانه با خانواده‌هایشان در ارتباط بودند.
به گفته مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور، تنها 4/7 درصد از مجموع کودکان ذکر شده با خانواده‌های خود هیچ گونه ارتباطی نداشتند.

موسوی چلک در ادامه این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: حدود 54 درصد از کودکان با گذشت مدت زمان کمتر از یک هفته در خیابان توسط تیم‌های مددکاری شناسایی و سپس به مراکز بهزیستی ارجاع شده بودند که این اقدام با فعال شدن تیم سیار اورژانس اجتماعی (123) و افزایش تعامل بین دستگاه‌های مختلفی همچون شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی و غیره تسریع و همین امر نیز باعث کاهش زمان مداخله شد.

وی با اشاره به همکاری مناسب شهرداری در برخی از شهرها همچون تهران، ‌اصفهان و مشهد با سازمان بهزیستی، گفت: اغلب کودکان کار و خیابان ارجاع شده در شهرهای بزرگ مشغول به کار بودند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور همچنین از سابقه استفاده از مواد مخدر در میان کودکان ارجاع شده خبر داد و در این باره اظهار کرد: حدود 8/7 درصد از مجموعه کودکان جمع‌آوری شده سابقه مصرف مواد مخدر داشتند؛ این در حالیست که 5/3 درصد از این کودکان نیز دارای سابقه کیفری و بزه بودند.

موسوی چلک در ادامه با اشاره به مداخلات سازمان بهزیستی در رابطه با سوادآموزی، حرفه آموزی، پیگیری امور دریافت شناسنامه، دفترچه بیمه درمان، برگزاری کلاس‌های فرهنگی، ورزشی و غیره، مدت اقامت این کودکان در مراکز بهزیستی را 21 تا 40 روز اعلام کرد که این مدت زمان در موارد استثنایی (فقدان شناسایی خانواده‌ و یا امکان‌پذیر نبودن خروج کودک از مراکز)، افزایش می‌یابد.

وی اعلام کرد: براساس گزارش ارائه شده در پایان سال گذشته، 7/6 درصد این کودکان در مراکز بهزیستی باقی مانده بودند و مابقی نیز به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند.
موسوی چلک با تاکید بر این که اغلب این کودکان دارای خانواده‌های بدسرپرست و نیازمند هستند، عنوان کرد: مطلقه بودن والدین، حضور ناپدری، نامادری و یا تک والد بودن نیز در میان خانواده‌های این کودکان بسیار مشاهده می‌شود که در کنار فقر اقتصادی و فرهنگی از جمله مشکلات کودکان به شمار می‌رود.

کد خبر 85987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز