مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

آتوسا رقمی: پلی که در تصویر می‌بینی، «پل آکادمی» در ونیزِ ایتالیاست

یک پل چوبی در انتهای «کانال بزرگ» این شهر که «موزه هنر آکادمی» را به میدانی در آن سوی کانال وصل می‌کند. این پل اوایل دهه 30 قرن بیستم میلادی، جایگزین پلی فلزی شد که پیش‌تر این دو بخش شهر را به همدیگر وصل می‌کرد؛ پلی فلزی که سال 1845
بر اساس طرحی از یک هنرمند معمار انگلیسی ساخته شده بود.

چند وقت پیش شورای شهر ونیز تصمیم گرفت در ساختار پل آکادمی تغییر‌هایی بدهد تا معلول‌ها هم بتوانند از آن استفاده کنند و به تماشای نمایشگاه‌هایی بروند که در موزه هنر آکادمی برگزار می شود. به نظر فکر خوبی می‌رسد، اما اجرای آن چندان ساده نیست. در ایتالیا آن‌قدر هنرمند معمار خوب وجود دارد که شورای شهر ونیز به راحتی می‌تواند بهترین‌ها را از میانشان انتخاب کند؛ اما مهارت در طراحی و اجرا، تنها عاملی نیست که این شورا به آن توجه دارد؛ ‌متخصص‌ها تخمین زده‌اند اجرای این برنامه حدود پنج میلیون یورو خرج دارد و شورای شهر نمی‌تواند به تنهایی همه این مبلغ را تأمین کند.

«پل آکادمی» در ونیز

ساختمان «باسیلیکا سن‌مارکو» در ونیز

«ونیز» پُر است از آثار تاریخی و هنری زیبا

در کشورهای اروپایی کسانی یا شرکت هایی هنردوست وجود دارند که حاضرند مخارج برنامه‌های هنری پرخرج را پرداخت کنند و اعضای شورای شهر ونیز معتقدند این افراد یا شرکت‌ها باید باقی مانده مخارج این برنامه را تأمین کنند. به همین دلیل این شورا گروهی از هنرمندان و مهندسان معمار را برای اجرای برنامه تغییر طراحی پل انتخاب می‌کند که بتوانند حمایت‌گران مالی مناسبی را برای این کار پیدا کنند. به نظر راه حل خوبی می‌رسد، اما برای اجرای آن، باز مشکل‌های زیادی وجود دارد: از طرفی بازسازی ساختمان‌های تاریخی دیگر شهر در گذشته، نشان داده که پیدا کردن افراد یا شرکت‌های کمک‌کننده مناسب، چندان هم آسان نیست و از طرفی دیگر بعضی‌ها معتقدند مخارج اجرای برنامه تغییر طراحی پل باید از بودجه‌ای تأمین شود که دولت برای اجرای چنین برنامه‌هایی تصویب کرده است. چند سال پیش گروهی از متخصصان شهرسازی ومعماری ونیز به این نتیجه رسیده‌اند که این شهر، که پر است از آثار تاریخی و هنری ارزشمند، نیاز به بازسازی دارد. طبق برنامه‌ای که این گروه متخصص طراحی کرده‌اند، بازسازی شهر ونیز باید تا سال 2030 تمام شود. دولت برای اجرای این برنامه، سالانه 45 میلیون یورو اختصاص داده است. اگر مسئولان بپذیرند تغییر طراحی پل آکادمی می‌تواند جزو برنامه بازسازی شهر ونیز به حساب بیاید، مشکل شورای این شهر هم حل می‌شود و انتخاب گروه مناسب برای اجرای این طرح، آسان!

کد خبر 85816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز