مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و دیگر اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و هشتمین جلسه این شورا درباره لایحه «نحوه مشارکت و حمایت از دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی توسط شهرداری تهران» به بحث و تبادل نظر پرداختند که پس از بررسی تصویب شد.

جنجال در نشست شورای شهر تهران| شهردار تهران: بمانید و پاسختان را بشنوید| تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین؛ محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و هشتمین جلسه شورا در جریان بررسی لایحه «نحوه مشارکت و حمایت از دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی توسط شهرداری تهران» با بیان اینکه یک فوریت این لایحه در دوره پنجم به تصویب رسیده بود، اظهار کرد: شهرداری تهران و مرکز ارتباطات و امور بین الملل می تواند در صورت عدم ایجاد ساختار جدید، عدم وجود رابط استخدامی و بر اساس اساسنامه، از این مجمع حمایت کند.

او افزود: شهرداری در کمیسیون های مشترک بحثی روی اینکه لایحه ارائه دهد، نداشت. می توان این را در متن لایحه قرار داد که به منظور برگزاری رویدادهای بین المللی همه ساله ردیف بودجه ای برای کمک به مجمع شهرداران آسیایی اضافه شود.

آخوندی ادامه داد: به شهرداری اجازه داده می شود از ظرفیت نیروی انسانی موجود به عنوان مأمور در این مجمع استفاده شود و مجمع هیچ گونه رابطه استخدامی با شهرداری نداشته باشد و تنها شهرداری از این مجمع حمایت کند.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه پیش فرض مجمع استقلال از شهرداری هاست، یادآور شد: این نهاد مستقل از شهرداری است و تنها می توانیم بگوییم که شهرداری در چارچوب بودجه سالیانه به مجمع کمک کند.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه هر کارمند شهرداری و مأمور آن که می خواهد سفر خارجی داشته باشد باید از کمیته سفرهای خارجی مجوز بگیرد، گفت: مجمع شهرداران آسیایی با کمیته متفاوت است و شأن مستقلی دارد و طبیعتاً اگر قرار باشد کارمندی از شهرداری به مأموریت برود می تواند از کمیته مجوز بگیرد.

حمیدرضا غلامزاده معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: مجمع شهرداران آسیایی به عنوان یکی از دستاوردها و فعالیت های شهرداری در حوزه بین الملل از ۱۶ سال فعال بوده است. بر اساس بیانات مقام معظم رهبری تک تک کرسی های بین المللی برای ما اهمیت دارد و باید برای یکایک آنها تلاش کنیم.

او افزود: تفاهم نامه ای در زمان آقای قالیباف منعقد شد و شورا نیز تفاهم نامه ای با مجمع داشت و آنچه اهمیت دارد این است که جایگاه و شأن مجمع شهرداران آسیایی حفظ شود. اختلالی وجود داشت و با تغییرات مدیریتی نسبت شهرداری و مجمع مشخص نبود لذا لایحه ای در این زمینه شکل گرفت.

غلامزاده با بیان اینکه بودجه مجمع از حق عضویت شهرهای ایرانی تأمین می شود، تصریح کرد: شهرداری تهران به دلیل اینکه ساختمان تحویل داده حق عضویت نمی پردازد. تلاش می کنیم حق عضویت شهرهای خارجی نیز اضافه شود. پیش از تحریم ها این حق عضویت توسط شهرهای خارجی نیز پرداخت می شد.

او ادامه داد: بودجه ای در مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و در معاونت امور بین الملل برای مجمع پیش بینی شده بود اما به دلیل اینکه بودجه برای مرکز است باید پرداخت آن حتما نسبت اداری داشته باشد. تأمین بودجه کمکی و تأمین نیروی آن می تواند به مجمع کمک کند. نیروها با شهرداری قرارداد نمی بندند و تنها چند نیروی حامیان و معاونت امور بین الملل در مجمع فعالیت می کنند.

غلامزاده با بیان اینکه ما از ردیف بودجه استقبال می کنیم، یادآور شد: ما گزارشات رویدادهای مجمع را به شورا ارسال کردیم؛ لذا فرآیند گزارش دهی مورد استقبال ما نیز هست.

او با بیان اینکه طبق آیین نامه سفر خارجی اعضای مجمع نیاز به مجوز شهرداری و کمیته سفرهای خارجی ندارد، خاطرنشان کرد: تا امروز هیچ سفری در مجمع از بودجه شهرداری انجام نشده و یا میزبان تقبل کرده یا از حق عضویت بوده است.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با بیان اینکه مجمع شهرداران آسیایی یکی از مجموعه های مهم است، اظهار کرد: پیشنهاد بنده این است که به لحاظ ساختاری به این مجمع انضباط دهیم و شهرداری را ملزم کنیم که شرایط و ضوابط و ساختار اداری مجمع را در شورا بررسی کند و مصوبه بگیرد و بر مبنای بودجه ای که تخصیص داده می شود، اختیار عمل نیز داده شود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه مجمع یک نهاد مستقل است و آیین نامه اجرایی شهرداری تهران اجازه ایجاد ساختار این مجمع را به ما نمی دهد، تصریح کرد: اگر مجمع وابسته به شهرداری تهران باشد نمی تواند از دیگر شهرها پول بگیرد؛ لذا باید استقلال آن حفظ شود و شهرداری در حد مشخصی کمک سالانه ای به این مجمع داشته باشد.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه اگر مجمع نهادی غیردولتی باشد و امکان مأموریت پرسنل شهرداری را نداشته باشد کار سخت تر می شود، اظهار کرد: ما صرفا می توانیم کمک کنیم و به هیچ عنوان نمی توانیم نیرویی از شهرداری مأمور کنیم اما ساختار فعلی چنین نیست. لذا پیشنهاد من این است که لایحه برگردد و یکبار دیگر مورد بحث قرار بگیرد تا تکلیف حقوقی آن روشن شود.

آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه این مجموعه به عنوان یک مؤسسه غیرتجاری ثبت شده و ارتباطی به شهرداری ندارد، تصریح کرد: با این وجود مدیریت شهری از این مجموعه همواره حمایت کرده است. شهرداری با کمک های خود مجمع را جلو می برد. ما شهرداری را ملزم کردیم که لایحه ای در خصوص مجمع ارائه دهد. یکی از پیشنهادات من این بود که لایحه رد شود؛ چراکه شهرداری ۱۶ سال با حمایت ها کار خود را پیش می برد.

او ادامه داد: این نهاد مجوز گرفته و فعالیت می کند و حتی اگر ما هم کمک نکنیم فعالیت می کند. یک راه این است که لایحه را تصویب نکنیم و مجمع کار خود را همچون گذشته ادامه دهد. لایحه شورا لایحه نحوه حمایت و مشارکت بوده است. این ساختار در شهرداری نیست که بخواهیم آن را تغییر دهیم اما با توجه به اینکه شهرداری در این سالها حمایت داشته، قابل کنترل است.

گفتنی است با تصویب این لایحه با ۲۰ رأی موافق مقرر شد که بودجه سنواتی برای مجمع شهرداران آسیایی پیش بینی و گزارشات دوره ای از عملکرد مجمع به شورا ارائه شود.

کد خبر 853883
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha