پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

محمد سرابی: هواپیمای« زلایا» باز هم برگردانده شد.

مردم پایتخت صبح که از خواب بیدار می‌شوند می‌بینند تانک‌ها و خودروهای نظامی تمام شهر را پر کرده‌اند. مراکز حساس در محاصره ارتش هستند.

رفت و آمد در خیابان‌های اصلی شهر ممنوع است. اداره‌های دولتی،‌ بانک‌ها و مؤسسه‌های بزرگ تعطیل شده‌اند. برنامه عادی کانال‌های رادیو و تلویزیون قطع است و تعداد زیادی از سیاست‌مداران زندانی شده‌اند. مدتی بعد اعلام می‌شود که ارتش کنترل کشور را در دست گرفته و دولت قبلی را سرنگون کرده است. این اتفاق‌هایی است که در یک «کودتا» رخ می‌دهد. البته همه کودتاها به این شکل نیستند ولی به هر نوع انتقال  ناگهانی قدرت که  معمولاً  با  استفاده از نیروی نظامی انجام می‌شود کودتا می‌گویند.به تازگی  در کشور «هندوراس» کودتایی اتفاق افتاد و رئیس جمهور، «مانوئل زلایا» از قدرت کنار گذاشته شد. معمولاً کودتاگران حاکم قبلی را زندانی یا اعدام می‌کنند ولی زلایا به خارج از کشور تبعید شد. همین کار به او امکان داد تا به کشورهای دیگر سفر  و با انجام مذاکره‌هایی حمایت آنها را جلب کند.

بعد از کودتا در هندوراس

کودتا همیشه غیرمنتظره است و مخفیانه طراحی می‌شود. در حالی که اتفاق افتادن شورش و انقلاب را می‌توان تا حدی پیش‌بینی کرد. در کودتا نیروهای مسلح مخصوصاً بخش زرهی اهمیت زیادی دارند زیرا می‌توانند با نمایش قدرت خود در شهرها باعث ایجاد هراس شوند و جلو واکنش گروه‌های مخالف یا مردم را بگیرند.

هدف اصلی کودتاگران تصرف حکومت و سرکوب مخالفان است، به همین دلیل معمولاً فرماندهان کودتا ، حاکم بعدی کشور می شوند و تمام مخالفان خود را از سر راه برمی‌دارند. مانند کودتای ژنرال پینوشه در شیلی (1973) که پس از آن نزدیک به سه هزار نفر کشته شدند.

کودتا نشانه بی‌ثباتی و آشفتگی سیاسی جامعه است زیرا راهی غیرقانونی و خشونت‌آمیز برای تغییر حکومت محسوب می‌شود. در برخی کشورهای فقیر و توسعه نیافته هر چند سال کودتایی اتفاق می‌افتد و حکومت‌ها به این شیوه عوض می‌شوند. بعضی از کشورهای آفریقایی از این نظر مشهور هستند. خیلی وقت‌ها این کودتاها با جنگ شهری و درگیری‌های مسلحانه همراه است ولی بعضی وقت‌ها هم هیچ مقاومتی در مقابل کودتاگران انجام نمی‌شود و «کودتای بدون خونریزی» اتفاق می‌افتد. کودتای ژنرال مشرف در سال 1999 در پاکستان کودتای بدون خونریزی بود و پس از آن مشرف نزدیک به ده سال حکومت را در دست گرفت. به دلیل خشونت و زور به کار رفته در کودتا خیلی از تحول‌های خشن سیاسی به کودتا تشبیه می‌شود.

کد خبر 85317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز