یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

مجید مهرابی دلجو: مجلس این روزها تعطیل است.

نمایندگان ملت تا سوم مرداد ماه، نیمه اول تعطیلات تابستانی را پشت سر می‌گذارند و مرحله دوم تعطیلات تابستانی را موکول می‌کنند به 21 شهریور تا 4 مهرماه که مصادف با عید فطر و آغاز سال تحصیلی نیز هست.

 فاصله کاری بین این دو تعطیلی، قطعا آبستن تصمیمات  مهمی برای مجلس خواهد بود، هم از آن رو که مقطع زمانی چهارم تا بیست وهشتم مردادماه، تصمیم مجلس، ترکیب دولت را می‌سازد و هم از آن جهت که شاید نتیجه تحقیقات نیمه تمام کمیته‌های حقیقت یاب مجلس در همان دوره زمانی قرائت شود.

پرویز سروری سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران مجلس نقل می‌کند که نمایندگان عضو هیاتی که علی لاریجانی آنها را  مامور رسیدگی به اغتشاشات تهران ازجمله حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان کرده بود پس از پایان این تعطیلات، مسائل به‌وجود آمده پس از انتخابات را بررسی  کنند. سروری البته تاکید دارد که پس از پایان تعطیلات حتی مسائل به‌وجود آمده در سالگرد 18 تیر، در جلسه مجمع نمایندگان تهران بررسی خواهد شد.

کمیته حقیقت یابی که یک روز بعد از حمله لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان در مجلس تشکیل شد، شائبه متوقف شدن فعالیتش زیر فشار گروه‌هایی بیرون از مجلس بارها شنیده شد و به همان نسبت هم این شایعه تکذیب شد.

این شایعه البته تلویحا یک بار توسط حمیدرضا کاتوزیان با این توضیح که کمیته حقیقت یاب 10 روزی است که تشکیل جلسه نداده است قوت هم گرفت.

کار تا جایی پیش رفت که به نقل از علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و یکی از اعضای کمیته ویژه مجلس اعلام شد که کمیته حقیقت‌یاب مجلس به فعالیت خود خاتمه داده و نتایج کسب شده تاکنون به‌عنوان نتیجه نهایی فعالیت این کمیته به مسئولان ارائه شده است. بلافاصله بعد از انتشار این شایعه عباسپور خبر را تکذیب کرده و اظهار داشت: هیچ کدام از مسئولان امنیتی از کمیته حقیقت یاب نخواسته‌اند که بررسی خود را متوقف کند و در کمیته حقیقت یاب هیچ‌گونه بحثی راجع به توقف کار این کمیته مطرح نشده است.

اختلاف نظرهایی که درباره گزارش این کمیته حتی بین اعضای آن وجود داشت، شائبه توقف فعالیتش را تقویت می‌کرد. نخستین گزارش کمیته حقیقت یاب وقتی توسط محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس در یک جلسه غیرعلنی قرائت شد، برخی نمایندگان حامی دولت آن را جانبدارانه فرض کردند و خرده درگیری فیزیکی نیز بین 2 نماینده استان قزوین، یکی از جناح اقلیت و دیگری از جناح اکثریت رخ داد. بعد از آن جلسه غیرعلنی، جلسه دیگری برای تشریح نتایج فعالیت کمیته ویژه مجلس تشکیل نشد.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیته حقیقت یاب مجلس نیز تاکید دارد که اگرچه این کمیته به‌طور منظم و مرتب و با حساسیت، نشست‌‌های خودش را داشته و به کارش ادامه می‌دهد، اما تا هنگامی که به جمع‌بندی کامل و نتیجه‌گیری جامعی در این ‌باره نرسد نتیجه را  اعلام نخواهد کرد.

قرار بود این کمیته گزارشی از هویت لباس شخصی‌هایی که به کوی دانشگاه حمله کردند ارائه دهد اما گزارش این کمیته کمی به تعویق افتاد. شاید اگر این تاخیر در ارائه گزارش پیش نمی‌آمد، عده دیگری از لباس شخصی‌ها با هویت نامعلوم فرصت ورود به خوابگاه شهید گلشن دانشگاه امیرکبیر را نمی‌یافتند.

به‌نظر می‌رسد با اتفاقاتی که پنجشنبه گذشته در خیابان‌های تهران و در خوابگاه امیرکبیر
رخ داد ضرورتی احساس می‌شود تا کمیته حقیقت یاب مجلس از این سایه بیرون آمده و به یک جمع‌بندی نهایی درباره ماهیت لباس شخصی‌ها برسد.

حلقه واسط

مجلس و به‌ویژه نمایندگان حامی دولت در تشکیل کابینه دهم حداقل برای خود اختیار نقشی مشورتی را قائل هستند. در این میان گمانه‌هایی زده می‌شود مبنی بر مطرح شدن نام برخی نمایندگان به‌عنوان گزینه‌های آینده وزارت. البته که نام روح‌الله حسینیان رئیس فراکسیون انقلاب مجلس- مهم‌ترین فراکسیون حامی دولت در مجلس- در میان سایر نام‌ها برجسته‌تر است.

 تشکیل حلقه واسط میان مجلس و دولت راهکاری است که نمایندگان مجلس در نظر گرفته‌اند تا از سهم خود از کابینه ولو در جایگاه مشورتی بازنمانند. حتی برخی دیدار اخیر لاریجانی و احمدی‌نژاد را راستای تعامل دولت و مجلس برای تشکیل کابینه آینده ارزیابی می‌کنند.

 به گفته حسن نوروزی، کمیسیون شوراها به‌دلیل همفکری و همسویی ویژه‌ای که با دولت دارد، متولی تشکیل حلقه واسطه میان دولت و مجلس شده است.

نقش نمایندگان موتلفه‌ای مجلس از جمله اسدالله‌ بادامچیان در این میان بیشتر از همه پررنگ‌ است. گفته می‌شود بادامچیان مشغول نظرسنجی از نمایندگان درباره اعضای کنونی کابینه است و قرار است نتایج نهایی این نظرسنجی را به دولت ابلاغ کند.
فراکسیون «پیشرفت و توسعه» محمدرضا باهنر و فراکسیون «انقلاب اسلامی» روح‌الله حسینیان نیز در این زمینه بیکار ننشسته‌اند.

روح الله حسینیان و علی اصغر زارعی2 عضو رایحه خوشی مجلس، به‌دنبال نظرخواهی از نمایندگان نسبت به اعضای کابینه کنونی هستند. آنچنان که ایلنا گزارش داده است، باهنر و کوهکن هم از سوی فراکسیون پیشرفت و توسعه برای بررسی ترکیب کابینه دهم وارد رایزنی‌هایی با نمایندگان و دولت شده‌اند.

اختلاف نظر با هیات رئیسه

اتفاقات پس از انتخابات باعث شد تا اختلاف‌هایی بین نمایندگان دولت با اعضای هیات رئیسه مجلس پیش‌‌آید که می‌تواند از برنامه‌ریزی اعضای رایحه خوشی مجلس برای انتخاب رئیس فراکسیون اصولگرایان در سال دوم مجلس باشد.

این اختلاف نظر به عبارتی دیگر ترجمان همان اختلافی است که در آستانه انتخابات اعضای هیات رئیسه مجلس شکل گرفته بود. در آن مقطع زمانی، برخی نمایندگان مجلس از جمله روح‌الله حسینیان و برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی علی لاریجانی را به خاطر آنکه از انتشار بیانیه حمایتی مجلس به نام یکی از نامزدها ممانعت کرده بود، مورد انتقاد قرار داده و پیغام دادند که در سال دوم فعالیت مجلس از ریاستش حمایت نخواهند کرد و خود به‌دنبال گزینه دیگری هستند.

آن زمان نام حداد عادل به‌عنوان گزینه مطرح رایحه‌خوشی‌های مجلس برای ریاست مجلس در سال دوم مطرح بود اما این اتفاق نیفتاد تا امروز که شکاف بین همان نمایندگان با هیات رئیسه مجلس گسترده‌تر شده و آبستن اتفاقات تازه‌ای  است برای انتخابات هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان که احتمالا اواخر مرداد ماه برگزار می‌شود.

 این شکاف تا به حدی رسید که در آخرین جلسه پیش از تعطیلات تابستانی مجلس حمید رسایی و محمدرضا باهنر به مشاجره پرداخته و یکدیگر را متهم به «نعره کشیدن» کنند. بلافاصله در همان جلسه رسایی در جمع خبرنگاران از فعالیت‌های پشت پرده باهنر برای پیروزی میرحسین موسوی در انتخابات خبر داد و وعده داد که در آینده‌ای نزدیک در وبلاگش درباره جزئیات این فعالیت پرده برخواهد داشت.  رسایی اما به صورت غیرمستقیم این کار را انجام داد و با انتشار مشروح سخنرانی‌‌اش در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله انتقادهای تندی را متوجه هیات‌رئیسه مجلس کرد.

این نماینده مجلس در وبلاگش نوشت که احمدی‌نژاد جریان اصولگرایی را غربال کرد و به همین دلیل جبهه گسترده‌ای از درون جریان اصولگرایی علیه احمدی‌نژاد شکل گرفته است.
وی در این نوشته خود از عده‌ای از اصولگرایان که از آنان به‌عنوان برادر بزرگ‌ترهای اصولگرایی نام می‌برد انتقاد کرده و نوشت: عده‌ای از داخل جریان اصولگرایی «اصول را خیلی ارزان فروخت، در مجلس جلوی فراکسیون اصولگرایان را گرفت تا بیانیه‌‌اش صادر نشود، گزارش‌هایی مانند گزارش دیوان محاسابات را تراشید» و اینچنین  عنوان کرد که علی لاریجانی در جایگاه هیات رئیسه مجلس در جهت حمایت از احمدی‌نژاد فعالیت نکرده است هر چند پیش از این خود به نقل از لاریجانی گفته بود رای لاریجانی، برای احمدی‌نژاد است. البته دفتر لاریجانی این خبر را تکذیب کرد.

با این وجود هنوز هیات رئیسه مجلس پاسخی به این انتقادات نداده است. محمدرضا باهنر چندی پیش در پاسخ به سؤالی در همین باره و انتقاداتی که برخی نمایندگان به وی و لاریجانی به‌دلیل مواضعشان دارند، تصریح کرد: جواب انتقادهای آنها را بعدا خواهم داد.
شاید هفته بعد از تعطیلات (چهارم تا بیست و هشتم مردادماه) همان زمانی است که باهنر به‌عنوان فرصت پاسخگویی به انتقادات نمایندگان حامی دولت از هیات رئیسه، برای خود تعیین کرده است.

کد خبر 85307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز