علیرضا زاکانی، شهردار تهران اقدامات شهرداری در گذشته و برنامه‌های آینده مدیریت شهری ششم تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی را تشریح کرد.

تراموا

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی، شهردار تهران طی مصاحبه‌ای در دی‌ماه سال گذشته با اشاره به اقداماتی که در حوزه حمل‌ونقل شهری طی ۳سال گذشته انجام شده، گفت: برای انتظام‌بخشی به شهر و ایجاد تحول در حوزه حمل‌ونقل شهری، نخستین اقدام مسیر کاهش تقاضای سفر است، ما برای این کار برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به‌طور مثال یکی از کارهایی که در این حوزه انجام داده‌ایم مناسب‌سازی شهر و توزیع مناسب امکانات است تا نیاز مردم به سفرهای درون‌شهری کاهش پیدا کند.
او با اشاره به اینکه در توزیع خدمات شهری با هویت‌بخشی و محور قرار دادن خدمات، بازبینی جدی در حال انجام است، افزود: در تلاشیم با ایجاد زیرساخت‌های فناورانه در شهر، خدمات را به در منازل ببریم و تا پایین‌ترین سطح در دسترس شهروندان قرار ‌دهیم.
شهردار تهران، دومین خط تلاش مدیریت شهری ششم در بخش حمل‌ونقل را افزایش مطلوبیت حمل‌ونقل عمومی دانست و ادامه داد: نخستین کار در این راه توسعه زیرساخت‌هاست. ما ۲۵۴کیلومتر خط مترو با ۱۴۴ ایستگاه تحویل گرفتیم که در حال حاضر این مقدار به ۳۰۳کیلومتر مترو و ۱۵۵ایستگاه رسیده است. زاکانی نکته دوم در این بخش را افزایش ناوگان دانست و افزود: اگر ناوگان مترو افزایش یابد این یک میلیون و ۸۰۰هزار نفری که در حال حاضر جابه‌جا می‌شوند، می‌توانند بهره‌برداری بهتری از خطوط هفت‌گانه مترو داشته باشند.
او با اشاره به کمبود اتوبوس شهری در ابتدای آغاز به‌کار مدیریت شهری ششم، اضافه کرد: در بخش اتوبوس، ۱۸۶۰دستگاه اتوبوس تحویل داده شد که ۷۶۰دستگاه را نوسازی و تعدادی را هم بازسازی کردیم و در حال حاضر بالغ بر ۳هزار اتوبوس داریم. ضمن اینکه قراردادهای خرید نیز منعقد شده است.
شهردار تهران در زمینه افزایش تعداد تاکسی‌های شهری نیز گفت: تاکسی‌ها عمدتا فرسوده هستند که شهرداری در این بخش مجوز واردات ۲۵هزار تاکسی دریافت کرده و مجوز واردات ۴۹هزار تاکسی هم توسط وزارت صمت به ۹شرکت خصوصی داده شده که همه این تاکسی‌ها برقی خواهند بود.
زاکانی، سومین ویژگی افزایش مطلوبیت حمل‌ونقل را بهره‌گیری از الگوهای جدید عنوان کرد و گفت: برنامه شهرداری استفاده از الگوهای بالاتر مثل ترامواست که می‌تواند حمل‌ونقل سنگین‌تری داشته باشد. او با اشاره به اینکه استفاده از تراموا باید در شورای‌عالی ترافیک و شورای شهر تصویب شود تا ما کار را به اقتضای نفع شهر پیش‌ ببریم، افزود: ۴خط تراموا به ما پیشنهاد شده که ۳خط آن اولویت دارد. زاکانی همچنین به مزایای استفاده از تراموا اشاره کرد و گفت: این موضوع برای شهر چند آورده دارد که یکی انتقال مسافر در حجمی بیش از اتوبوس‌های سریع‌السیر است. دومین آورده این است که در درازمدت تراموا صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به بی‌آرتی دارد و آورده سوم این است که توسعه تراموا کم هزینه‌تر است؛ تراموا یک‌پنجم مترو خرج دارد و دو سوم مترو مسافر جابه‌جا می‌کند.
شهردار تهران، گام سوم مدیریت شهری در بخش حمل‌ونقل را برقی‌سازی عنوان کرد. زاکانی گفت: در این بخش کل ناوگان را به سمت برقی‌سازی‌ می‌بریم که این موضوع، از یک‌سو مطلوبیت و در دسترس بودن حمل‌ونقل عمومی را تضمین می‌کند و از سوی دیگر هم در حوزه کاهش آلودگی هوا گام مؤثری خواهد بود. زاکانی وضع قواعد انتظام‌بخش در شهر و ارائه الگوی سفر ترکیبی را گام‌های چهارم و پنجم مدیریت شهری در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی برشمرد و تأکید کرد: تهران باید به سمت تبدیل‌شدن به شهر هوشمند و برقی پیش ‌برود.

کد خبر 852684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha