گروه سیاسی: سران 8 کشور صنعتی جهان پس از رایزنی‌های خود درباره ایران در نشست آکوئیلای ایتالیا مدعی شدند

که ایران باید تا یک ماه و نیم آینده به درخواست کشورهای غربی برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ مثبت دهد و در غیر این صورت، تحریم‌های تهران تشدید خواهد شد

نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه که به نمایندگی از جانب اعضای گروه 8 درباره ایران سخن می‌گفت، ضمن بیان این مطلب، افزود: اعضای گروه 1+5 در نشست گروه 20 متشکل از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه جهان که 24 و 25 سپتامبر (2 و 3 مهرماه) در پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیای آمریکا برگزار می‌شود، واکنش ایران در قبال این درخواست را بررسی خواهند کرد و چنانچه پیشرفتی را در مورد موضوع هسته‌ای ایران نبینند، آنگاه‌ تصمیم‌های دیگری را اتخاذ می‌کنند.

پیش از این هم در حاشیه نشست وزرای امور خارجه گروه 8 در شهر تریسته ایتالیا، اعلام شده بود که اعضای این گروه سپتامبر آینده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره ایران رایزنی خواهند کرد. به گزارش رویترز، سارکوزی در ادامه سخنان خود اذعان کرد که روسیه با تعیین این ضرب‌الاجل چندان موافق نیست و خواستار تعیین وقت بیشتری برای ورود 1+5 به گفت‌وگو با ایران است.

کشورهای غربی هدف خود از مذاکره با ایران را توقف برنامه هسته‌ای‌ تهران اعلام کرده‌اند؛ موضوعی که ایران بارها مخالفت جدی خود را با آن نشان داده است. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگویی با رسانه‌های ایتالیایی که ایسنا به آن اشاره کرد، با بیان اینکه ایران شریک مهم روسیه است، به مسائل پس از انتخابات ایران اشاره و تأکید کرد که مهم باثبات بودن ایران است. 

سرگئی پریخودکو، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه هم در گفت‌وگویی با خبرنگاران در آکوئیلا اعلام کرد که مسکو بر ادامه‌ گفت‌و‌گو با ایران در موضوع هسته‌ای اصرار دارد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم با اشاره به بیانیه گروه 8 درباره ایران که در آن بر لزوم در پیش گرفتن راهکار دیپلماتیک در قبال موضوع هسته‌ای ایران تأکید شده، این بیانیه را متوازن خواند.

اقدام غیردیپلماتیک

در همین حال، خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند روادید دیپلمات‌های ایرانی در این اتحادیه را به بهانه رویدادهای داخلی ایران تمدید نکنند.

این روزنامه مدعی شد 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در اقدامی بر خلاف عرف بین‌المللی درباره خودداری از صدور و تمدید روادید برای دیپلمات‌ها و کارمندان سفارتخانه‌های ایران در اروپا به توافق رسید‌ه‌اند.

به ادعای فایننشال‌تایمز، تحریم دیپلمات‌های ایرانی به‌جز ممنوعیت‌هایی است که احتمالا در مقابل سفر مقام‌های دولتی ایران به اروپا اتخاذ خواهد شد.

در ادامه این خبر نیز ادعا شده است:اروپایی‌ها همچنین اعلام کردند که قصد دارند طی این هفته قوانین مربوط به ممنوعیت سفر کسانی که به‌نحوی با مسائل انتخابات ایران و اعمال محدودیت‌ها برای دیپلمات‌های خارجی در ایران مرتبط بوده‌اند را به اجرا درآورند.

رایزنی‌های وزیر خزانه‌داری آمریکا

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش داد که وزیر خزانه‌داری این کشور در روزهای آینده با مقام‌های اروپا و خاورمیانه درباره‌ تحریم‌های بین‌المللی فعلی علیه ایران و احتمال تشدید این تحریم‌ها مذاکره خواهد کرد.

بر این اساس، قرار است تیموتی گیتنر از 21 تا 25 تیرماه به انگلیس، عربستان، امارات و فرانسه سفر کند. گفته می‌شود  گیتنر در نخستین سفر خود به خاورمیانه به‌دنبال جلب موافقت متحدان آمریکا در منطقه علیه ایران است.

کد خبر 85211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز