پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در فاصله 60 کیلومتری شهر قشم، جنگل‌های حرا (مانگرو) با 86 هزار هکتار پوشش جنگلى بخش عمده‌اى از 162 هزار هکتارى جنگل هاى حرا را در ایران تشکیل مى‌دهند

که این روزها شکوفه های این درخت سواحل قشم را عطرآگین کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر در بندر عباس، درخت حرا در خرداد ماه به شکوفه و گل می‌‌نشیند و گلهای زرد کوچک آن در زمینه‌ سبز شاخ و برگ درخت بسیار زیباست.

گل حرا عطر ملایم و شامه نوازی دارد. درختان حرا اوایل تابستان شکوفه می‌کنند و به تدریج به میوه تبدیل شده و این میوه بر روى درخت به رشد خود ادامه می‌‌دهد و به گیاه کوچکى از حرا تبدیل می‌‌شود که در نهایت در پاى درخت مادر، نهال جدیدى به وجود مى‌آورد.

درخت حرا گیاهى است به صورت درختچه با ارتفاع متفاوت بین سه تا شش متر که شاخه و برگ سبز روشنى دارد. برگ درختان حرا در تمام فصول سبز است و در تابستان با به شکوفه نشستن این درختان، نسیم دل‌انگیزى از جنگل پهناور (حرا) مى‌وزد.

هوای گرم و نمناک اوایل تابستان، سرشار از عطر سنگین گل حرا، چنان چتر سحرانگیزی بر سراسر فضای جنگل و دریا می‌گستراند که به راستی نفس‌گیر است.

عطر گل حرا رایحه غریبی است. چیزی شبیه بوی همه ادویه‌های هند و چین، بویی ناشناخته و مبهم، بویی که در هیچ گل و گیاه دیگری نشان و حضور ندارد. بویی کاملا ویژه و خیال‌انگیز، تداعی کننده سرزمین‌های دور و دست نیافتنی است.

گل حرا خوشه‌ای کوچک، زرد براق و بسیار معطر و پر شهد است. چهار گلبرگ آن همیشه خیس و مرطوب به نظر می‌رسد. انبوه زنبورهای عسل وحشی در سراسر زمان شکوفایی حرا بر فراز این جنگل وسیع در پروازند و مهمان این خوان رنگین.

عسل تولید شده توسط زنبورهای وحشی قشم که در لابه‌لای درختان و در میان سرشاخه‌ ها کندو می‌‌سازند، خوشمزه و بسیار معطر است. عسل تابستانه قشم از شهد گل حرا به دست می‌آید و بوی غریب گل حرا را با خود دارد. مردم محل برای این عسل خواص درمانی بسیاری قائل هستند.

در اواخر تیرماه تا اواسط مردادماه گلها به میوه تبدیل می‌شوند. میوه حرا بادامی شکل و کوچک است. زمان بذرگیری نیمه دوم مرداد تا نیمه اول شهریور ماه است و در شرایط مناسب 90 درصد آنها در فاصله 10 تا 15 روز جوانه می‌زنند و در دو تا سه سال رشد می‌کنند و به ارتفاع یک تا یک و نیم متر می‌‌رسند.

دانه درخت حرا، برخلاف بذر درختان خشک زی، بر روی درخت مادر جوانه می‌‌زند و سپس از پایه مادری جدا شده و در گل‌ و لای پای درختان فرو می‌‌رود و نهال جدیدی را به وجود     می‌‌آورد و به همین دلیل آن را شبه زنده ‌زا می‌گویند.

براى نخستین بار سازمان منطقه آزاد قشم با تفکر ایجاد کمربند سبز در جزیره در سال 1370 اقدام به کاشت بذرهای گرفته شده از گونه حرا و تکثیر و انتقال آنها به سواحل جزیره کرد که ظرف 15 سال بیش از 10 میلیون نهال حرا در سواحل شمالى و بعضى از سواحل جنوبى کاشته شده است.

عمده مراکز کاشت نهال حرا در سواحل تولا، هلر، درگهان، نقاشه، باسعیدو، طبل، کنار سیاه، چاهو است که با بهره برداری از حرکت مردمی و مشارکت NGOهای روستایی و دانش‌ آموزان مقطع راهنمایی انجام شده است.

این حرکت تاثیر بسزایی در فرهنگ حفظ و نگهداری درختان حرا در سطح جزیره و نیز درآمد روستاییان داشته است و طى سه سال اخیر سازمان منطقه آزاد قشم بین 50 تا 100 میلیون تومان به توسعه این جنگل‌ها اختصاص داده و طى این سه سال بیش از یک میلیون حرا کاشته شده است.

کد خبر 85132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز