«حسن آبشناسان» از فرماندهان جنگ‌های نامنظم که به «شیر صحرا» مشهور بود، نامه‌ای به صدام نوشت و تقاضای هماورد کرد تا در دشت عباس، مردانه بجنگد نه این که مناطق مسکونی را بمباران کند.

صدام

به گزارش همشهری آنلاین،‌ امروز، چهارشنبه -۱۹ اردیبهشت- سالروز شهادت حسن آبشناسان یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس است که با انجام عملیات های نفوذی در خاک عراق ضربات سنگینی به دشمن وارد کرد و در نامه ای هم که به صدام نوشت، باعث شد تا رژیم بعث یک ژنرال عراقی را به دشت عباس بفرستد که به همراه نیروهای کارآزموده اش به اسارت آبشناسان درآمد.

آبشناسان در اردیبهشت سال ۱۳۱۵ در خانواده‌ای مذهبی و در یکی از محله های تهران چشم به جهان گشود. او پس از اخذ مدرک متوسطه به دانشکده افسری راه یافت و با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شد. وی در نخستین دوره رِنجر (تکاوری) که در مرکز پیاده شیراز تشکیل شد، شرکت کرد و تا سال ۱۳۵۶ دوره های عالی ستاد فرماندهی، دوره‌های چتربازی و تکاوری را در داخل و خارج از کشور گذراند. آموزش در برخی از دوره ها را نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد.

دوره های مختلف تربیت بدنی، دریافت درجه استادی در چندین رشته ورزشی و ترویج ورزش باستانی و سایر ورزش ها در میان افسران ارتش، گذراندن دوره عالی زبان انگلیسی در سال ۱۳۴۹، شرکت در دوره عالی رزم پیاده در سال ۱۳۵۱، حضور در دوره آموزشی فرماندهی و ستاد (دافوس) در سال ۱۳۵۴، شرکت در دوره آموزش هوابرد و چتربازی در سال ۱۳۵۶، شرکت در مسابقات بین المللی گروه های تجسس و نجات ارتش های جهان در انگلیس و کسب مقام اول برای تیم ایران در سال ۱۳۵۶، شرکت در دوره تکمیلی تکاوری کوهستان در سال ۱۳۵۷ و تدریس و آموزش در دوره‌های تکاوری در مرکز پیاده شیراز از دوره هایی بود که آبشناسان در آن شرکت داشت.

این چریک جنگ‌های نامنظم یکی از فرماندهان تکاور بود که در طول جنگ تحمیلی و پیش از آن اقدامات نفوذی و نظامی متعددی انجام داد که به گواه همرزمانش به دلیل میزان خطر، بسیار سخت و غیرقابل انجام بوده‌اند.

آموزش نظامی به عشایر تا اسارت اولین گروه از نیروهای بعثی

با آغاز حمله تجاوزکارانه ارتش بعثی عراق به میهن اسلامی در ۳۰ شهریور سال ۱۳۵۹، آبشناسان با اصرار زیاد تقاضای حضور در جبهه های دفاع مقدس را داشت و در نخستین روزهای جنگ، خود را به قرارگاه مقدم جنوب معرفی کرد و دوشادوش رزمندگان دلیر و حماسه ساز به مقابله با دشمن بعثی پرداخت. وی در محورهای مختلف استان خوزستان و عشایر منطقه دشت عباس را مسلح کرد و به جوانان آنها آموزش های لازم نظامی می‌داد و همراه دیگر نیروهای مردمی به ویژه بسیجیان به جنگ نامنظم در این دشت می پرداخت.

آبشناسان در نخستین روزهای حضور در میدان های دفاع مقدس، همراه با بسیجیان عشایر که به آنان آموزش نظامی داده بود، با تیم‌های ۱۰ نفره به واحدهای ارتش متجاوز حمله کرد و ضمن کشتن ۱۰ نظامی عراقی و انهدام تعدادی از تجهیزات آنها، هفت تن از نیروهای متجاوز را به اسارت درآورد که نخستین گروه از اسرای عراقی جنگ تحمیلی به شمار می‌آیند.

وی نخستین رزمنده مقاومت مردمی بود که برای تاخت و تاز بر اشغالگران متجاوز در جبهه های نبرد از موتورسیکلت تیزرو استفاده کرد و این ابتکار را برای مقاصد نظامی رواج داد. آبشناسان در سال ۱۳۶۲ به فرماندهی قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) در غرب کشور برگزیده شد. آنگاه با همکاری شهید محمد بروجردی، شهید ناصر کاظمی و شهید محمود کاوه به سازماندهی نیروهای مشترک ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار دیگر دلاورمردان ارتش و سپاه از هرگونه تردد و فعالیت نیروهای ضد انقلاب در استان کردستان جلوگیری به عمل آورد.

عشق به وطن و اسلام آبشناسان را آشفته کرده بود

گیتی زنده‌نام، همسر شهید آبشناسان درباره روحیات و اخلاق این شهید می گوید: آن زمان در ارتش کمتر به تعهدات دینی افراد توجه می‌شد، اما حسن مانند پدرم همیشه به تعهدات دینی خود پایبند و عاشق ائمه(ع) بود. عشق به میهن و اسلام، آبشناسان را آشفته کرده بود. درباره مسئله جنگ می‌گفت «چون سرنوشت اسلام در کار است ما باید برویم دفاع کنیم». از آن پس به استثنای یک ماه که در سال ۱۳۶۲ از قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) بیرون آمد؛ روزی نبود که در جبهه نباشد. من واقعاً این اعتقاد را داشتم که حسن یک انسان فروتن است.

خبر شهادت پدرم را در روزنامه اطلاعات دیدم

افشین آبشناسان فرزند آبشناسان هم درباره نحوه اطلاع یافتن از شهادت پدرش چنین نقل کرده است: خبر شهادت پدرم را در روزنامه اطلاعات دیدم. در مسیر بندرعباس به تهران یک روزنامه به من دادند که در آن چنین نوشته شده بود «سرتیپ حسن آبشناسان و همراهانش به شهادت رسیدند و در ارومیه تشییع شدند.» آن‌گاه یقین پیدا کردم پدرم سرانجام به آرزوی خود رسیده است.

وی افزود: یک روز چند نفر را در کنار مزار پدرم در حال گریه دیدم. وقتی پدر بزرگم از آنها پرسید «شما چه ارتباطی با شهید دارید؟» آنها گفتند که از فرماندهان سپاه پاسداران هستند و گفتند «این مرد به ما آموزش جنگ چریکی می‌داد.» پدرم اصلاً اهل تعریف هیچ چیز نبود؛ نه از خودش، نه از عملیات، نه از کسی، نه از جایی و از هیچ چیزی تعریف نمی‌کرد. وقتی من در خدمت سربازی بودم، از پدرم خبر نداشتم که در کدام جبهه حضور دارد و با دشمنان در حال جنگ است.
از شهید آبشناسان ۳ فرزند به نام های افشین، امین و افرا به یادگار مانده است افرا تنها دختر و آخرین فرزند اوست که در زمان شهادت پدر ۱۴ سال داشت.

مرد کوهستان هستم

سرتیپ احمد دادبین فرمانده وقت نیروی زمینی درباره شهید آبشناسان گفت: حسن در سال ۱۳۵۴ همراه تیم منتخب ایران در مسابقات بین‌المللی ورزش نظامی تکاوران کوهستان ارتش های منتخب جهان در اسکاتلند شرکت کرد و به مقام اول دست یافت. همچنین به خاطر رعایت نظم و پاکیزگی از طرف داور مسابقات تقدیرنامه دریافت کرد. ظاهرا آبشناسان هنگام کوهنوردی در این مسابقات، آشغال‌های سر راه خود را از روی زمین جمع می کرده است. یک سرگرد اسکاتلندی که همراه آبشناسان کوهنوردی می‌کرد، به او گفته بود «شما یک افسر ارشد هستید؛ چرا این کار را می‌کنید؟» که حسن پاسخ داد «من مرد کوهستان هستم. حیف است این طبیعت زیبا و این محیط زیست آلوده باشد».

حمله به دشمن در خاکش بدون تلفات

امیر ناصر آراسته جانشین رئیس گروه مشاورین نظامی فرمانده معظم کل قوا درباره شهید آبشناسان اظهار داشت: وقتی به قرارگاه برگشتیم و سرهنگ، گزارش کارش را ارائه کرد، دهان فرماندهان از تعجب باز مانده بود. چون این کار با هیچ اصول نظامی سازگار نبود. این عملیات با طرح و فکر سرهنگ آبشناسان به اجرا گذاشته شد. یکی از افسران ارشد جلو آمد و با حالتی ناباورانه که عمق حیرت و بهت او را آشکار می کرد، پرسید «جناب سرهنگ، من اصلا متوجه نمی‌شوم؟ چطور می‌شود که شما ۴۰ کیلومتر وارد خاک دشمن بشوید، بکشید و بگیرید، بدون حتی یک کشته؟» حسن دستی به محاسن خود کشید و لبخندی زد؛ صدای مردانه و با ابهت او در گوش مان طنین انداخت، «من یک افسر نیروی مخصوص هستم. انجام عملیات نفوذی و ضربه زدن به دشمن در خاک خودش با حداقل نفرات و تلفات، جزو وظایف من است. من کاری بیشتر از وظیفه خودم انجام نداده‌ام.»

ماجرای نامه «شیر صحرا»ی ایرانی به صدام حسین و  پاسخ صدام به او | وقتی دهان همه فرماندهان از تعجب باز ماند

نامه آبشناسان به صدام حسین / اسارت ژنرال عراقی

زمانی که صدام بسیاری از شهرهای ایران را موشک باران می کرد، آبشناسان نامه ای با این مضمون به او نوشت «اگر جناب صدام حسین ژنرال است و فنون نظامی را خوب می داند و نظریه پرداز جنگی است، پس به راحتی می تواند در دشت عباس با من و دوستان جنگ آورم ملاقات کند و با هر شیوه ای که می پسندد، بجنگد، نه این که با بمب افکن های اهدایی شوروی محله های مسکونی و بی دفاع را بمباران کند و مردم را به خاک و خون بکشد».

صدام در جواب نامه وی، ژنرال قادر عبدالحمید را با گروه ویژه اش به دشت عباس که جولانگاه آبشناسان و شیران ایرانی او بود، فرستاد تا آن ژنرال عراقی در اصطلاح یک جنگ تخصصی را به وی نشان بدهد. دلاور دشت عباس که سال ها قبل در اسکاتلند، عبدالحمید و گروهش را در مسابقه کوهنوردی ارتش های منتخب جهان شکست داده بود، بار دیگر در نبردی حقیقی مقابل ژنرال عراقی قرار گرفت و بعد از یک درگیری طولانی، وی و لشکرش را شکست داد و توانست تعداد بسیاری، از جمله خود عبدالحمید را به مدد نیروهای کارآزموده و جنگ آورش به اسارت بگیرد.

فرازی از وصیت‌نامه شهید آبشناسان

در بخشی از وصیت‌نامه‌ شهید آبشناسان آمده‌ است «آرزو داشتم، حج را در زمان حیات انجام دهم. چنانچه شهید شوم، انجام شده است. محل دفن من، کربلا باشد؛ اگر راه کربلا را خود باز کردم، آسان است ولی اگر زودتر شهید شدم، پیکرم به صورت امانی در خاک بماند تا پس از بازشدن راه و انقلاب عراق، این کار انجام شود.» سفارش دیگر وی نیز به فرزندانش بود تا «در راه پیشرفت اسلام، کشور، کسب دانش و خدمت به اسلام کوشا باشند.»
شهادت

این سرلشکر تکاور در هشتم مهر ۱۳۶۴ در «عملیات قادر» که در منطقه «سرسول و کلاشین» در شمال عراق انجام شد، در سمت فرماندهی لشکر ۲۳ نیروهای ویژه هوابرد همچنان در نوک پیکان عملیات به قلب دشمن بعثی می ‌تاخت، تا اینکه با اصابت ترکش توپ به آرزوی دیرینه اش رسید و به دیدار معبود خود رسید.

کد خبر 850428
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 250
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 107
  • یاسین IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    299 6
    روحش شاد
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    314 5
    چه انسان شجاع و دانا و بزرگی رو از دست دادیم .
  • رضا IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    6 0
    چه فایده بزرگان ارتش گمنامند البته ملت ارتش رو دوست دارن
  • حسین IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    7 1
    درود بر شیر مرد ایرانی مطلب و خوندم سلام نظامی دادم
  • محمود IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    5 0
    مرد میدان بود روحش شاد
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    6 0
    خدارحمتش کنه روحش شاد
  • رضا IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    3 0
    خدایا بهترین درجات جنتت را هدیه روح این شهید عزیز بفرما
  • سلمان IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    3 0
    روحش شاد
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    4 0
    یادش همیشه جاودان روحش شاد
  • تاری IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    5 0
    پاینده باد شهید وطن ایران زمین از تاریخ تا تاریخ ننگ بر خیانتکار
  • احسان IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    7 0
    باعث افتخار هر ایرانی. روحش شاد و نامش گرامی
  • جانم فدای ایران IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    4 0
    روح این دلیرمر‌دوتمام شهدای غیور ایران زمین قرین رحمت الهی
  • وطن IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    3 0
    روحش شاد انشاالله باامام شهیدش امام حسین علیه السلام محشور بشه.این بزرگواران افتخاری ابدی برای ایران هستند ...
  • ایرانی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    4 0
    روحش شاد
  • شهرام IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    3 0
    شیر مردهای چون شهید زیاد داشتیم و بی ادعا درسی بشود برای افراد پر ادعا بی خاصیت که فقط دنبال منفعت خود و خانواده هستند
  • محسن IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    4 0
    این شیر مردهای. شجاع. ارتش ایران بودند. که در ۲ سال اول جنگ. کمر ارتش تا دندان مسلح عراق را شکستند. مخصوصا. نیروی هوای عزیز. و هوانیروز. قهرمان. پدر عراق و صدام را درآوردند. درود بر ارتش پرقدرت. و سپاه. قدرتمند عزیز ما ♥️🌹♥️🌹
  • محمود بختیاری IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    3 0
    روح شاد😭😭😭
  • حجت خلیلی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    3 0
    مردان بی تکرار و حرکات مردانه که الان بسیار دور است انجام چنین کارهایی برای جوانان اکنون .یادش جاویدان و نامش پاینده روحشان قرین رحمت
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    3 0
    روحشان شاد ویادشان همواره گرامی باد بله این شیر مردان عرصه میدان جنگ بودن که بدونه توقع بدون فیلم وعکاسی چرا که حفاظت اطلاعات ارتش اجازه هیچگونه تبلیغاتی را به پرسنل وپایور نمی‌دادند واین دلاورمردان با رشادت هایی که از خود خلق کردند حتی در کشورهایی که دوره دیده بودند در هنگام شهادت پرچم آن کشور به رسم عزا تا نیمه برافراشته شد درود برتمام شهدای جنگ تحمیلی
  • پارسامهر IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    4 0
    روحش شاد و یادش گرامی باد ما که از جا ماندگان هستیم ان شاءالله شهید آبشناسان عزیز و دیگر شهدا ء شفیع ما باشند و برای ما دعا کنند که عاقبت بخیر شویم و به فیض شهادت که آرزوی دیرینه بنده است برسیم. ان شاءالله
  • سجاد عظیمی سقین سرا IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    2 0
    مرحبا مجاهد فی سبیل الله روحت شاد
  • ذبيح الله محسنی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    2 0
    سلام بر توای شهید دلاور سردار رشید اسلام نام ویادت گرامی روهت شاد هوای ما را هم داشته باش شهادتت مبارک
  • سهراب IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    2 0
    چرا از این ابر مرد بزرگ شجاع فیلم ساخته نشده ... ایشان مایه افتخار نیروی نظامی ایران بزرگم هست ... زنده باد ایران که چنین شیرانی در خاکش خفته آند ....
  • علی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    3 0
    ایران بیشه شیران است...یاد یاران این سرزمین جاودانه شد.
  • مصطفی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    شیران و شیر مردان ارتش همیشه پشتیبان کشور و ملتشان بوده و هستند روحش شاد آدم با شنیدن اسمشان حس غرور وافتخار داره والحق شیر صحرا برازندش بوده 🌹🌹🌹❤❤❤
  • روح الله IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    4 0
    درود توضیح ندادید که آیا به وصیت شهید عمل شد یانه، آیا پیکر مطهر ایشان به کربلای معلا انتقال یافت یا نه.
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    2 0
    روحش شاد یادش گرامی, من در جبهه حضور داشتم واقعا اخلاص و یک رنگی در چهره تک تک نیرو ها می دیدم من هم قلبا دوست داشتم شهید میشدم ولی لیاقت شهادت نداشتم لطفا برایم طلب شهادت کنید اللهم الرزقناتوفیق الشهادت فی سبیلک بحق محمد واله الطاهرین امین یارب العالمین
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    2 0
    ماشاالله
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    2 0
    روحش شاد
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    2 0
    چرا تا ب امروز کارگردانان خوب کشورمان فیلمی از مبارزات این قهرمان ملی نساخته اند.داستانی ک از سفر ب اسکاتلند تا موقع شهادتش.روحش غریق رحمت
  • مهدی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    2 0
    روحش شاد باید به ایرانی بودن خود ببالیم
  • گرایلی IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    2 0
    روحش شاد یادش گرامی باد به وصیتش عمل کردن
  • گرایلی IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    روحش شاد یادش گرامی باد به وصیتش عمل کردن
  • حمید رضا IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    واقعا روحش شاد ما الان هر چه داریم از فداکاری این شهدا است
  • علی سهرابی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    سلام دوستان رزمندگان دلاور وشیهیدان سرافرازی چون سزلشکرحسن آبشناسان، این خاک اهورایی را از گزند دشمنان ایران محافظت نمودند، یادشان برای همیشه گرامی باد. پاینده ایران،🇮🇷🌹
  • ایرانی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    روحت شاد و یادت گرامی و نامت بر بلندای آسمان و راه و هدفت برای مسئولان بی... درس ..
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    حالا مزار آبشناسان کجا هست؟ آیا به آرزوی خود یعنی دفن شدن در کربلا رسیده یا نه؟
  • محمد مهدی ممتاز IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    ارزوی شادی روح شهدای جنگ تحمیلی ولعنت ونفرین بر صدام حروم زاده تا ابد
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روحت شاد یادت گرامی مردان بی ادعا پشت پا به دنیا و مقام زندند به ملت و وطن می اندیشند و بس باید استاد دانشگاها را به کلاس هدایت کرد تا بشناسند این مردان را ملت عوام که هیچ
  • محسن IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد ویادش جاودان
  • حسن عرب IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روحت شاد ویادت گرامی مرد بزر‌گ ارتش ایران با حضرت ابوالفضل محشور باشی دلاور
  • رسول اسعدی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    مایه افتخار کشورم وماتم ایران من هست بنده بوسه بر کف پای این سردار جان میزنم و خاک پایش را سرمه چشم میکنم خدایش غرین رحمت نماید
  • مهدی IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی باد اینچنین نیروهای کارآمد و شجاع قطعا همیشه در یاد مردم ایران می ماند.
  • غلامرضا IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    سلام ودرودخدا براین شهید اسلام چه بایسته وشایسته است از زندگی تا شهادت ایشان فیلم وسریالی ساخته شود
  • احمد IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روح بلندش قرین رحمت الهی
  • عبدالله IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    سردار شهید حسن آب شناسان جزو مغزهای متفکر دفاع مقدس بود از او می خواهیم تا آن دنیا شفاعت مابکند ،والسلام علیه یوم ولد ویوم یقتل فی سبیل‌الله ویوم یبعث حیا،راه شهیدان ادامه دارد،یالثارات الحسین
  • بختیارمیرزایی IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    سلام شهید ابشناسان یک اسطوره گمنام است واقعا در حق این قهرمان کوتاهی شده است اما قهرمان همیشه قهرمان است او در قلبهای ما زنده است
  • ابوذر IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    خدا رحمت کند این شهید بزرگوار تمام زندگی اش درس است و همواره نام ویادشان در تاریخ میدرخشد
  • باشه IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد دمش گرم
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد و شرفش میراث فرزندان ایران زمین باد
  • مهدی IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    رحمت خدا بر همه شهدای انقلاب وسرداران رشید این سرزمین. چرا تاریخ شهادت شهید بزرگوار را دو بار اعلام کردید ۱۹اردیبهشت درسته یا ۸مهر.
  • حسن کریمی IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    درود خدا بر تو ای تابع حقیقی حضرت حسین بن علی علیه السلام. لطفاً ما را نزد آن بزرگ شفاعت کنید. بر روح مقدسش درود و صلوات و فاتحه
  • مهدی IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد افتخار نیروهای نظامیه
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روحت شادشیرصحراکه افتخارارتش وایران هستی
  • محسن IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    انشاالله خداوند با محمد وآل محمد (ص) محشور فرماید
  • سیداکبرمیرحسینی IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد مرد میدان
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد ویادش گرامی شیر مرد همیشه زنده ایران
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    خدایا مارا مورد شفاعت شهدا قرار ده ،روحش،شاد
  • موسی الرضا IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    وقتی فردوسی از پهلوانان نامی ایران می نویسد و رستم را به عنوان یک سنبل معرفی می کند . در واقع روحیه جوانمردی و دلاوری مردمان ایزدی ایران را می ستاید و از این رستم ها کم نیستند . روان حسن آبشناسان شاد و یادش گرامی باد
  • محمد آبادیان IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    شهادتت مبارک ،قهرمان انه جنگید ،میجنگد خواهد جنگید که ما از فرزندان اون شهیدان هستیم
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    چرا به وصییتش عمل نکردن وپیکر او را به کربلا نبردین
  • م IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد یادش گرامی
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد وطن پرست واقعی
  • Ali IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    بوسه بر مزار شما افتخار هر ایرانی. شهادت مزد رشادتهایتان در حراست از وطن. # حسن آبشناسان.
  • شهدا IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    وطن پرست واقعی روحش شاد و یادش گرامی
  • امین IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    درودبرروح پرفتوح شهید آبشناسان و همه شهدای جنگ تحمیلی،ابتدای متن به اشتباه تایپ شده۱۹اردیبهشتماه سالروزتولدایشونه
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    برای سالیان دراز دیگر از این مردان نخواهیم داشت.
  • ابراهیم ابوالفتحی IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    فدای روح بلند وپاکت شیر صحرا
  • حمیدراد IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    باسلام روحش قرین رحمت حق تعالی باد اگر هنوز ایرانی وجود دارد از برکت خون وفداکاری چنین دلاور مردان است
  • علی IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    خداوند تبارک وتعالی روح پاکش شاد وبا حضرت امام حسین ع محشور فرماید.
  • محمد IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    کاش یک ادم پیدا بشه فیلم این مرد شجاع رو بسازه و پخش بشه واقعا کارگردانان ما دنبال چی اند ...واقعا شجاع به تمام معنا بوده ...درود بر روح پاکش ...
  • امین شرفی IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحت شاد سرباز وطن
  • پیمان IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    مستند و فیلمسازان کجای این تاریخ قرار گرفته آید چرا از این بزرگوار برای الگو ی جوانان کشور فیلم تهیه نمیکنید
  • اسماعیل مسیحی IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    واقعا ک چ انسان ها شجاع دل و با مغز و باهوش زکاوتی از دست دادیم روحشان شاد جایشان پر از گل 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
  • عزت الله IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود بر ارواح همه شهدای ۸ سال دفاع مقدس خصوصا شهدای نیروهای ویژه که بر گردن همه ما حق دارند
  • سید IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    کاش از زندگی وجنگ ایشان فیلم ساخته می‌شد روحش شاد
  • احمد گودرزی IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود بر دلاور مردان ایران.... روحش شاد و یادش گرامی و راهش پر رهرو
  • مجید US ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    افرین باد بر چنین دلیرمردانِ شجاع و نترسی که در دفاع از میهن میجنگند و از جانگذشتگی ابایی ندارند. نام و یادشان تا ابد جاودانه باد.
  • هموطن IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    اکثر خوب‌ها زمان جنگ شهید شدن ، روحشان شاد و یادشان تا ابد زنده باد
  • علی IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    ایکاش بود و ما روهم آموزش میداد. روحش شاد. حیف که چنین استاد گرانقدری را از دست دادیم.
  • غلام لک‌‌زایی‌ IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد و راهشان پر رهرو باد سلام بر ا.و . و سایر شهدا
  • شیراز IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد و یادشان گرامی،؛ هوابرد شیراز افتخار ارتش
  • فرهادحسین زاده صحافی IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    فقط میتونم بگم تاابد شرمنده این شهدای والامقام هستیم واقعا"خجالت آوره که بپرسن بعدازاینها چی کردیم وجواب نداشته باشیم روحشان شاد صلوات
  • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد
  • مهدی IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    سلام بر بندگان خوب خدا
  • رضا IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی باد.
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    عالی اما؟؟ما نفهمیدیم ۱۸ اردیبهشت شهید شده یا ۷ مهر؟؟؟؟؟!!!!!
  • عیسی IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خدا رحمتش کند . بی نظیر بود . چه انسانهای بزرگی را برا حفظ انقلاب از دست دادیم . روحش شاد .
  • Ehsan IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد
  • حسن IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خدا رحمتش کند بلاخره به وصیتش‌ عمل شد یا نه
  • ناشناس IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خدا رحمت کنه روحش شاد زنده و پاینده باد ایران
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود بر مردان خدا
  • کریمی IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روح همه شهدای مقاومت شاد انشاالله
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    من که به نوبه خودم احساس غرور میکنم با این شیر مردان وطنم ....یادش سبز
  • رحیم IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    شهادت مبارک نوش جانت ولی شرمنده شهدا هستیم
  • Reza IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی باد.
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد. صلوات
  • مقداد IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    نامش تا ابد بر تارک غیرت و شرف ایران اسلامی خواهد درخشید
  • هاشم حیدری IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد لعنت برجنگ
  • مهدی نجفی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود به شرف ایشان
  • انسانم آرزوست IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    سرباز وطن یعنی آبشناسان یعنی باکری ها یعنی همانهایی که جان خود را فدای کشور و ناموس کردند تا کشور حفظ شود . روحشان شاد باد . این شهدا افتخار ایران هستند تا ابد .
  • محمود IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    ♥️
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    از قهرمانان ایران زمین یادش گرامی
  • امید IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود بر شرف و غیرتش
  • سرباز ولایت IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود خدا بر تمامی ارتش یان به ویژه شهید والامقام شهید آبشناسان عزیز. روحت شاد و یادش گرامی باد آن شالله در روز قیامت شفاعت ما را داشته باشند .
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    حیف، چه انسانهای بزرگی برای این سرزمین جان فدا کردند و متاسفانه اکنون ...
  • علی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    زنده باد شهید حسن آبشناسان✌ زنده باد ایران✌
  • Sahar IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    ای ولاواقعا الان ما همه مدیون این عزیزانیم
  • ایران IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    چو ایران نباشد تن من مباد... روح پاک همه شهدای عزیز وطن شاد و گرامی🌺🌺🌺
  • محمد IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    واقعا ‌که چه شیر مردانی در جنگ با عراق ازدست دادیم روحشان شاد یادشان تا ابد ماندگار
  • امین IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روح تمام شهدای شاد
  • اسماعیل IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خدارحمت‌کنددلاورمردایران‌را
  • سعید عرفانی پور IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود بر روح بزرگ وشریف دلاور مرد ارتش ایران ...یادت جاودان
  • علی IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحشان شاد واقعا چه شیرمردان وجوانان غیوری را بخاطر حفظ وامنیت این کشور عزیزمان ازدست دادیم امیدواریم که مسئولین بخودشان بیاین واقعا به حرمت خون همه این عزیزان کمی به فکر مردم ایران عزیز باشند وجوانان این مرزوبوم را ازاين همه گرفتاری وازاین همه عذاب وبیکاری وفقر نجات دهند به امید روزی که ریشه فساد وفقر بیکاری کنده شود انشالله
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    الهی آرزومندان شهادت را به آرزویشان برسان
  • سیدمجید KR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    وافعا انسان شجاع و نترس و با تدبیر بوده و ایده تفکرپاکی داشته و به آرویش رسیده خداوند با انبیا و اولیای محشور فرمایید
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خدایا ما را مدیون این مردان بزرگ این شهیدان والامقام ممیران توفیق پاسداری از خون این دلیرمردان را به ما عنایت بفرما
  • بهرم IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد واقعا حیف شدند خیلی ها هستند که باید بجای آنها می رفتند و اینها می ماندند.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    اینا رفتن کی بجاشون موند و پست گرفتن
  • Mohsen IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحت شاد ای شیرمرد ، شیرصحرا
  • میثم IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    لعنت بر کسانی که به از خون این افراد سو استفاده کردند
  • فشفشه کازرونی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خوشا به سعادتش کاش من هم شهید شوم
  • محمد IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود خدا بر شهیدان و بر این شهید عزیز و بزرگ که ایرانی با وجود این دلاورمردان به خود میبالد و افتخار میکند،چ رشادتها و چ شهیدانی تقدیم کردیم تا این انقلاب بماند وای بحال مسئولین خائن
  • حسن نادری IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود برشرفش وامثال این شهید والامقام
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    مفهوم دیس لایک ها هرچند تعداد کم قابل درک نیست
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    بسیار غیور مردانی که بی ادعا وچشم داشت ودربوق کرنا کردن در دفاع مقدس حضور داشتند وزحمت کشیدند ولی اسمی از انان نیست سرلشگر ابشناسان انسانی دوست داشتنی مقید با دانش رزمی بالا خوش ذوق وحاذق بودند یادشان همیشه پاینده
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    زنده باد وطنم ایران
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود به شرف وروح بزرگ انسان های آزاده ای که باوجود این انسان های ایثارگر معنی انسان و انسانیت وجودپیدامی کند
  • کریم IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد. ایکاش یه فیلم از زندگی ایشون به مقیاس جهانی ساخته بشه و نسل های بعد بیشتر با ایشون آشنا بشن. شادی روح شهدا صلوات
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    اینها قبل از اینکه شهید شوند، واقعا شهید زیسته و شهید زندگی کرده اند
  • علیرضا IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    سلام . روحش شاد و یادش گرامی ...
  • امیر IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    چه بزرگ مردانی جان خودرا نثار وطن کردند تا درس آزادگی و ایثار به ما بدهند ، گویی برخی مسئولان فراموش کرده اند که اگر این قهرمانان نبودند الان به جای اختلاس و غارت بیت المال، عربی صحبت می‌کردند، لااقل به احترام خون این از جان گذشتگان حیا کنید .
  • محمد IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد
  • امیر IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی و جاودان باد
  • دلزده IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    کاش وظیفه شناسی و میهن دوستی و التزام عملی به اخلاق و اسلام را همه مسوولان از این بزرگان یاد میگرفتند.
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    چه انسانهای بزرگی بر این خاک زیستند
  • محسن IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    1 0
    روحت شاد و نامت همیشه جاودان . آبشناسان شیر کوهستان
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    این آدمها باعث افتخار ایران در طول تاریخ هستند باید این افتخارات در کتابهای درسی و صدا و سیما به عنوان الگو و سرمشق معرفی شوند.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد. و روح تمام شهدا در سراسر ایران عزیز شاد. و ننگ و نفرین بر سوداگران و خائنین به ملت در هر لباسی که هستند.
  • یه ایرانی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روح این بزرگ مردتاریخ ودیگرشهیدان درراه خاک وطن شاد. دوردخدابرشرف این یادگاران تاریخ ایران زمین🌷🌷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد و یادش جاودانه جا داشته و دارد که رسانه ملی به معرفی چنین بزرگ مردانی بپردازد.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحت شاد ای سرباز افتخارآفرین ایران.جای شما و دیگر فرزندان این مرز و بوم در قلب ماست.تاهمیشه.تا ابد
  • حمید IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    ای کاش مرکز پیاده بنام ایشان میشد تا نامش همیشه ماندگار میشد
  • علی احمدی IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روح تمام شهدای 8سال دفاع مقدس شاد و یادشان تا ابد گرامی
  • امیر. IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد مدیون. خون تمام شهدا هستیم.
  • خدمتگزار IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    کمی بیشتر این دلیرمردان را به جامعه معرفی نمایید دیگر از چیزی نترسید
  • یاسر IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خداوند بااولیاالله محشورشان دارد. جوانان وطن، بودنشان موجب مباهات وطن و شهادتشان باعث افتخار، خدایشان بیامرزد و شفاعتشان نصیب ماهم بگردد.الهم صل علی محمد وآل محمد
  • 007008 DE ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خدارحمتش‌کنه‌متدین کاربلدنترس خوش‌به‌حالش‌که‌این‌روزاراندید
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد
  • فرهادم IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد
  • ماهر IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحت شاد شیر مرد پسران زمان قدیم بودن باغیرت
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خدا رحمتشون کنه و انشالله شهدا ما را حلال کنند
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    نامه رو پست کرده بود؟
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    اینها جزیی از بزرگ مردان تاریخ کهن ایران هستن که همواره از کشور دفاع کردن و این جور افراد هم کم نیستن که در طول جنگ به شهادت رسیدن اینها و باید بزرگ مردان تاریخ نامید روحشان شاد
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحت شاد.. تیمسار....
  • سیدفردین IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    ایران سرافراز، برچنین فرزندان غیورش همیشه می بالد. درودخداوند برهمه آنها
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    بسیار مرد بزرگی بوده شجاع دلیر بی باک روحش شاد
  • مفتخری IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد ،بعنوان یک ایرانی به چنین شهدای افتخار میکنم که ایران را سرفراز و قدرتمند کردند
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد
  • ازاده IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد این آرامش حاصل جهاد این عزیزان است
  • اصغر IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    شهیدان کجا هستند ببینندچه برسر ایران آمده
  • وطن دوست IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    1 0
    روحش شاد . کجاست اون کارگردانی که این داستان افسانه ای را به تصویر در بیاوره. تا هویت گم شده جوانان ترمیم بشه.
  • علی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    1 0
    روحش شاد و گرامی‌ این آزادی رو مدیون‌ ایشون هستیم
  • ایران دوست US ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روح همه گرامیان و سربازانی که در راه میهن‌جان فشانی کردند شاد و مورد رحمت الهی قرار گیرد نامشان در قلب های این سرزمین به یادگار مانده است
  • گودرزی IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خدایا چنین افرادی داشتیم و از آنان بی خبریم...
  • ا.ع IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    سلام برتو ای مرد که نمی شناختمت.
  • 5000208056 IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود براین رادمرد شجاع ایرانی
  • حیدر یمینی سرابی US ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    افتخار می کنم در زمان جنگ ستوان ارتش پرافتخار میهن بودم.
  • ماراکشتید IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی باد آخر به وصیتش عمل کردن پیکر ان دلاور به کربلا خاک کردن
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    بالاخره ۱۹ ادیبهشت شهید شد یا ۸ مهر
  • علی IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    سادی ارواح طیبه شهدای دلاورمون مخصوص این شهید والا مقام با فاتحه ای همراه با صلوات یاد کنیم
  • محمد IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    اگریک نظامی تقوا. دانش.وشجاعت داشته باشد وبرای انجام تکلیف بجنگد .هیچ قدرتی درمقابلش سد نخواهد شد .خدا در کنار اربابش منزل دهد.
  • س IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    آفرین
  • مهران IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    چرا بعضی ها دارن منفی می دن؟فازشون چیه؟
  • محمود کلهر IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود خداوند سبحان و اولیاء الله بر شهید تکاور و همرزمانش و شهیدان عالی مقام جنگ تحمیلی ۸ ساله با عراق باشد.انشاءالله جایگاه ان عزیزان عرش کبریایی حضرت دوست است و پر از ارامش الهی. امین یا رب العالمین. سپاس. محمود کلهر.
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    ایران بیشه شیران هنوز هم شیران در بیشه اند به وقتش گردن مفسدین رو میشکنن وایران رو از رانت خوارها پس میگیرن
  • عباس IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش در آرامش
  • داود IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد.واقعا می‌شود از زندگی این سرداران شجاع فیلم ساخت.
  • مجید IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روح شهدا بخصوص این شهید سرافراز اسلام با پیامبر امام حسین ع محشور با.
  • چشم سبز IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    حیف پدر موشک ایران که مظلوم رفت
  • فکور IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روح و روانشون شاد و یادشان گرامی 😭😭 روح روان همه‌ی شهدای گرانقدر ایران شاد و یادشان گرامی 💐💐💐💐💐💐💐
  • رحیم IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی شیر مرد ایران زمین
  • روحش شاد و یادش گرامی، IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    عالی
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود بر شهید آبشناسان انسان وطن پرست خدا رحمتش فرماید
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود بر شهید آبشناسان انسان وطن پرست خدا رحمتش فرماید
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود بر شهید آبشناسان انسان وطن پرست خدا رحمتش فرماید
  • حسین وظیفه دان IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحت شاد ای بزرگمرد غیور
  • احمد خلیلی فر IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    مردان بی ادعا
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    به وصیتش عمل شد؟ در کربلا دفنش کردند
  • علی IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خدا اجرت بده دلاور روحت شاد
  • حسن IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روخش شاد یادش تا ابد گرامی مایه افتخار ایران و ایرانی بود
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد مطمعنن الگو ما دلیر مردانی چون آبشناسان هستن
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    سلام خدا برهمه شهدا به ویژه شهید آبشناسان❤
  • مجتبی زنجانی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خداوندقرین رحمتش کندانشاا....باامام حسین محشورشود.
  • اسکندری IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی. انشاءالله که با مولا و مقتدایش امام حسین (ع) و شهدای کربلا محشور باشند‌.
  • حمزه IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    چه انسان بزرگ وبا تجربه ای بودند
  • علیرضا IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    سلام بر یاوران صدیق ایران اسلامی درود خدا به روان پاک مردان باشرف وصدیق شیعه علی ع از جمله شهید آبشناسان که الگو برای ایران ومسلمانان جهانند درود به شرف که از خود عزتّ،مردانگی،ایمان،شرف،مسلمانی بجا گذاشت. یقینآ فرزندان این اسطوره نشانه های زیادی از این اسوه مردانگی که ارادت به امام حسین ع داشته در وجود نازنین شان وجود دارد. درود خدا بر شما وپدر باشرف تان.
  • جواد IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    واقعا روحش شاد و راهش پر رهرو .
  • شاپور IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خدایا شهدای مارا باشهدای کربلا محشور بفرما
  • ناشناس IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحشون شاد.برد در جنگ بدون تلفات از تخصصات نیروی زمینی ارتش است.که امروزه این دلیرمردان درگیر معیشت خود هستند.❤❤❤
  • محمد IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    یادش کرامی
  • م ک جانباز IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد،درزمان جنگ کم ازاین دلاورمردان نداشتیم روح همه شهدای جنگ تحمیلی شاد🙏🏾🙏🏾🙏🏾🙏🏾🙏🏾🙏🏾😔😔😔😔😔
  • ایران IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد دلاور مرد ایرانی
  • محمد IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود بر شرفش
  • شاهرخ IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد وقرین رحمت الهی
  • وطنم ایران IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد با امام حسین وبا حضرت عباس بن علی محشور شود.روح همه شهیدان وطنم شاد
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی شیر صحرای ایران
  • برادر شهیداخت IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    سلام روحش شاد((بیان وعنوان کردن این موضوعات دقیقا کدام مشکل ما ایرانی ها را حل میکند)) ((بیکاری/بط بندو باری/اختلاس ها/بی حجابی/مسکن//چرا وقت گران بهای خودتان وما را میگیرید واقعا متاسفم
  • مهدی ترکاشوند IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روحت قرین رحمت باشد آوازه نامت بلند شیرصحرا
  • سجاد IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    تا ابد مدیون خون شهدا
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    خوش به سعادتش
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    درود و سلام بروان پاک شهیدان باغیرت وباشرف ایران.روحش شاد ویادش گرامی
  • علی صفایی CA ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    ای ول پسر و پدر خدمت به کشور می کردند
  • رزمی IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    روح جناب ابشناسان شاد . یادش در دلهای ایرانیان گرامی
  • ایلیا IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    چه انسانهایی واقعا حیف.روحشان شاد شیربچه های وطنمان ایران بزرگ.
  • حسین برقعی IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    بازنشسته جانباز ارتش که در عملیات قادر امیر آب شناسان به درجه رفیع شهید نائل آمد وسرهنگ صیاد شیرازی مجروح گردید که خود بنده هم درآن عملیات شرکت داشتم روح هردو یشان قرین رحمت باد
  • مهدی IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    0 0
    من یک کهنه سربازم ایکاش این افتخار نسیبم میشد تا در رکاب ایشان بادشمن زبون میجنگیدم وشهادت نسیبم میشد
  • علی حسینی نسب IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    درود خداوند بر روح بلند شهید بزرگوار ایران و اسلام عزیز بعنوان یک شهروند ایرانی به چنین بزرگوارانی می بالم و در پیشگاه این عزیزان دلاور و شجاع سر تعظیم فرود می آورم و از خداوند قرار میطلبم که ما را در مسیر اهداف بلند آنها قراردهد تا در آخرت شرمنده آنها نباشیم .
  • US ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    بادرود.برروح پاک سردار.ایا فکرمیکنی بازهم ازاین دلاورانی که واسه ازدست ندادن خاک وطن خودازجونش گذشت بازم پیداخواهد شد.دلاورامسال تونذاشتن یک وجب بازهمازاین خاک کم بشه.درود برشرفتان
  • حسین IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی
  • امین IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    مردان اصیل سرزمین پارس... دروود بر شما..
  • ابراهیم IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    روحش شاد اگر اینها نبودند ما هم الان نبودیم درود خدا به تمام شهدای اسلام
  • شهادت هنر مردان خداست IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    شهادت هنر مردان خداست
  • کیا IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    این مرد مثال زدنی وارتشی فداکارچقدر باعظمت وبا ابهت بوده..ونامه به صدام ودوئل@@درودبر آبشناسان قهرمان وطن🏵️واقعا ترس در دل ارتش عراق انداخته..چون هم شجاعتش راداشته وهم فنون جنگی تکمیلی💗اینان سربازان وطن درجنگ بودند.و رشادت‌ها کردند.ونظم و آموزش جبهه هارااینها بادل وجدان به بقیه رزمنده های سپاهی وارتشی می‌دادند@بهرحال در ارتش منظمی بودندقبل از انقلاب.واین تجربه خوب بود.وبدردخورده٪نامشان جاویدباد✌️
  • سیدمحمدرضامرتضوی IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    خدایش بیامرزدوبااولیاءالله محشورگرداند، انشاءاللّه.
  • نرگس US ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    حیف از این شیران شجاع دفاع مقدس که قدرشان را نمی دانیم ودنمی دانند
  • منوچهر حیدری IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    روحش با خوبان عالم مشهور و بهشت برین جایگاه ابدیشان
  • منوچهر حیدری IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    روحش با خوبان عالم مشهور و بهشت برین جایگاه ابدیشان
  • منوچهر حیدری IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    روحش با خوبان عالم مشهور و بهشت برین جایگاه ابدیشان
  • سینا IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    درود ب شرفت دلاور مرد❤️
  • مجید IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    روحش شاد
  • حیدر IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ای کاش همچین دلاورانی مسئولین زمان حال ما بودند
  • م ر IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    روحش شاد ۰ پهلوان ایران مرگ بر خود فروشان و ایران فروشان و جاسوسان
  • عباس IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    واقعأ مرد بود روحش شاد کاش چند تا از این مردها در اداره حکومت فعلی بود
  • سهیلا محمدیان IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    من ساکن خوزستان هستم و دوران ۸ سال دفاع مقدس را در خوزستان بودم و رنج و عذاب مردم را با چشم خود دیدم.اگر فداکاری این شهیدان نبود شاید اکنون کشور عزیزمان را از دست داده بودیم.از فیلمسازان وطنم خواهش میکنم زندگی نامه این شهیدان بزرگوارش را به تصویر بکشند تا جوانان امروز و آینده ما هم با این شهیدان آشنا شده و درس وطن پرستی بگیرند.
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    روحش شاد
  • آرمان ایراندوست US ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    روحش شاد و در جوار رحمت حق 💐🙏🏾
  • محسن IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    از این جور انسانهای شجاع و کارآمد الان هم کم نداریم و باید قدرشون رو دونست روحش شاد و همنشین رسول الله در قیامت ان شاءالله
  • موسی قزل IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    درودو صلوات. روح شهیدان شاد ایران ماچنین رییس دولت و نیروهایش میطلبدتادانشگاهمان واقعی کشورآبادگردد
  • مهدی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    درود بر شیر ایران
  • شهناز دادوند IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    مطلب راکامل خواندم درودو هزاران درود بر روح پاکت ای شهید راستین سرباز وطن دلاور
  • رضا IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ان شاالله خداوند رحمتش کنه ۲تا سئوال، تو متن نوشته آموزش در برخی از دوره ها را نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد. ۱) دقیقا چه دوره‌هایی را بعد از انقلاب گذرانده؟ ۲) مگه ارتش بعد از انقلاب تشکیل شد؟
  • باران IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    یاد دلاور مردان ناب ایران بخیر این روزها خیلی جایشان خالی است 😟
  • باران IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 0
    آیا ایشان به کربلا منتقل شد اگر نه باید به وصیتش عمل بشه ، حد اقل کاری که میشه انجام داد.
  • شهروز IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    درود خدا بر این رزمنده شجاع و این شیر ژیان
  • سعید IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    روحش شاد و راهش پر رهرو باد
  • مهدی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    خوشا به حالشان.هم بدرد دنیا خوردند هم آخرت.ما که بدرد مردن هم نمی خوریم
  • IE ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    خداییش تمام نظامیان قبل درخارج دوره میدیدندعلاوه برتخصص به زبان انگلیسی هم مسلط بودن.ازجمله همین شهید
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    روحت شاد و روانت پاک و تو از نسل سرداران ایرانی جنگهای ایرانی هستی و خواهی ماند زنده هستی در قلب ایراندوست ها
  • محمدعلی مجدی نسب IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    خدایش بیامرزاد ،به راستی که شیر دلاوری بود و هست .