در بارندگی های اخیر سیستان و بلوچستان، کرمان، چهارمحال و بختیاری، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، فارس، خوزستان، لرستان، آذربایجان شرقی، بوشهر و ایلام بیشترین خسارت در حوزه عشایری را داشتند.

عشایر

رئیس سازمان امور عشایر ایران در گفت و گو با همشهری آنلاین درباره سیل اخیر و خسارت به عشایر توضیح داد: در بارندگی‌های اخیر، اولین اقدام سازمان امور عشایر تشکیل ستاد مدیریت بحران در ستاد و همچنین تشکیل کارگروه‌های تخصصی مدیریت بحران در استان‌ها بود. مزیت تشکیل ستاد این در راستای پیشگیری و کاهش خطر بود که قبل از بارش‌ها اطلاع‌رسانی لازم از طریق سرگروه‌ها، فروشندگان و تعاونی‌ها و تشکل‌های عشایری صورت پذیرفت و از طریق سیستم پیامکی و فضای مجازی نیز اطلاع‌رسانی لازم انجام شد. این اطلاع‌رسانی‌ها موجب شد در این بارندگی‌ها که اغلب رگباری، تند و سیل آسا بود، خسارت جانی نداشته باشیم.

ایجاد سکونتگاه‌ های دائم برای  عشایر ۵ استان | جزئیات خسارت سیل به عشایر

شایان نادری خسارت به راه‌ها و ایل‌راه‌های عشایری و البته معیشت عشایر را مهم‌ترین مخاطره‌ای دانست که در سیل و به ویژه در استان‌هایی که بیشترین بارندگی را داشتند، رخ داد و گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته ۵۶۰۰ کیلومتر ایل‌راه و راه عشایر دچار تخریب و آب‌بردگی شدند که نیاز به مرمت و بازگشایی دارند و به صورت کلی، اعتبار اولیه مورد نیاز برای جبران این خسارت و همچنین خسارت به معیشت و زندگی عشایر که چادرهایشان با اولین بارندگی دچار آسیب می‌شود در اثر بارندگی های فروردین و اردیبهشت سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گفت او، با توجه به خسارتی که چادر و معیشت عشایر با هر بارندگی می‌بیند، راهکار سازمان امور عشایر، ساخت سکونتگاه‌ها و سرپناه‌های عشایری است تا این سکونتگاه‌ها به صورت سکوهایی زیرچادرهای عشایری ساخته و از آب‌بردگی چادرها و سایر آسیب ها جلوگیری کند.

نادری افزود: در حال حاضر، ۵ استان چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، کهگیلویه‌وبویراحمد و خوزستان به صورت پایلوت طرح را شروع کرده‌اند. دلیل انتخاب استان‌های پایلوت این بود که در سیل سال ۱۴۰۱ در زمینه چادر و معیشت عشایر بیشترین خسارت و مشکل را داشتند. پس از اجرا، نقاط ضعف و قوت این طرح احصا می‌شود تا در استان‌های دیگر هم اجرایی شود.

او با بیان اینکه در بارندگی‌های اخیر سیستان و بلوچستان، کرمان، چهارمحال و بختیاری، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، فارس، خوزستان، لرستان، آذربایجان شرقی، بوشهر و ایلام بیشترین خسارت در حوزه عشایری را داشتند،‌ ادامه داد: جامعه عشایری نیازمند تخصیص ردیف اعتباری مجزا در آمادگی و پاسخ به مدیریت مخاطرت و بحران است. در راستای فرآیند چرخه مدیریت بحران که شامل چهار مولفه پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی، پاسخ، بازسازی و بازتوانی است جامعه عشایری کشور با احصا نقاط قوت، ضعف، چالش‌ها و فرصت‌ها نسبت به تدوین راهبردهای شناسایی شده متناسب با جغرافیای هر استان اقدام خواهد کرد که این امر نیازمند ردیف اعتباری مجزاست.

ببینید:
تصاویر دیدنی از کوچ عشایر ایران
ماجرای امدادرسانی به عشایر آبدانان با طناب | رفع مشکل عشایر برای همیشه از زبان فرماندار آبدانان + فیلم

کد خبر 849759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 0
    مسکن برای رفاه و خوشبختی انسانها.