مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

در حریم شرق تهران روستاهایی وجود دارند که علاوه بر کمترشناخته بودن، محل مناسبی برای گذران روزهای تعطیل آخر هفته هم به‌حساب می‌آیند.

ده تركمن

همشهری- مهدیه تقوی‌راد: روستاهایی که اگرچه در مجاورت شهر پر زرق و برق تهران قرار گرفته‌اند اما همچنان بافت تاریخی خود را حفظ کرده‌ و بومی‌های روستا نیز آداب و رسوم‌شان را فراموش نکرده‌اند و تکنولوژی نتوانسته به آنها آسیب جدی وارد کند. این روستاها در فصل‌های بهار و تابستان مقاصد خوبی برای گردشگری خانوادگی هستند.

ترکمن ده (ده ترکمن)

حریم منطقه:۱۳

نشانی: ۷کیلومتری بزرگراه شهید یاسینی، انتهای بوستان جنگلی سرخه‌حصار

چطور برویم: بزرگراه شهید یاسینی را به سمت شرق بروید، نرسیده به خروجی بیمارستان شهید لواسانی، تابلوی راهنمایی که روی آن نام روستا و امامزاده عبدالله‌(ع) درج شده، شما را به مقصد هدایت می‌کند.

امکانات: مسجد، سرویس بهداشتی

امکان کمپ زدن: دارد

ویژگی: جاذبه‌های طبیعی

معرفی: تقریبا از ۳۰۰سال پیش، پذیرای جمعی از ترکمن‌هایی بوده که به تهران مهاجرت کردند؛ مردمانی که هنوز هم با وجود ساخت‌وسازهای متعدد و افزایش خانه‌باغ‌ها، به حفظ آداب و رسوم‌شان مقید هستند.

باغ‌های‌ بادام‌

بوستان جنگلی سرخه‌حصار با این روستا فاصله کمی دارد و از در ورودی سوم این پارک جاده‌ای هست که شما را به ده ترکمن می‌رساند. چشمه و قله شش‌گوش نیز در جنوب این روستا قرار دارند که در این ایام زیبایی دوچندانی به‌خود می‌گیرند. در روستای ترکمن‌ده که برخی آن را ده‌ترکمن‌ هم می‌نامند، بارگاه طلایی آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) هم می‌درخشد که پیشینه‌اش به امام سجاد(ع) می‌رسد. در اکثر کوچه‌باغ‌های روستا درختان بادام کوهی سر به شانه دیوارها داده‌ و بیشتر خانه‌هایش هنوز شکل و شمایل روستایی خود را حفظ کرده‌اند.

تخت چنار

نشانی: انتهای بزرگراه شهید بابابی، ‌منطقه خجیر، دهستان تخت‌چنار سیاهرود

حریم منطقه: ۱۳

چطور برویم: بزرگراه شهید بابایی شرق را تا انتها بروید، ‌بعد از رسیدن به منطقه خجیر و گذر از در ورودی، جاده اصلی را ادامه دهید تا به ده تخت‌چنار سیاهرود برسید.

امکانات: مسجد، سرویس بهداشتی

امکان کمپ زدن: دارد

ویژگی: جاذبه‌های طبیعی

معرفی: چنارهای سر به فلک کشیده، خانه‌های گلی و مردمی که هنوز سبک و سیاق روستای خود را حفظ کرده‌اند، از مشخصه‌های اصلی این روستاست.

تماشای سد و دریاچه ماملو

دریاچه سد ماملو که روی رودخانه جاجرود ساخته شده، در نزدیکی این روستا قرار دارد. پارک ملی خجیر نیز در فاصله کمی با این روستا و یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده جهان است. این پارک ۱۰هزار هکتاری حدود ۲۰۰سال پیش شکارگاه خاندان قاجار بود و سال ۱۳۵۸به‌عنوان منطقه‌ حفاظت‌شده و پارک ملی معرفی شد. رودخانه‌ جاجرود هم که مهم‌ترین و پرآب‌ترین رود این محدوده به‌حساب می‌آید، منشأ چشمه‌های متعددی ازجمله دره‌چنار، باغ انگوری، سنگ‌بندی، باغ اناری، باغشاه، سیدرضا و نایب‌علی است.

گشت و گذار در روستاهای شرق تهران | تکیه بر تخت چنار

کد خبر 849659
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha