چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

باشگاه نفتی پاری‌سن‌ژرمن امشب در خانه دورتموند دنبال سنت‌شکنی و صعود به مرحله فینال لیگ قهرمانان اروپاست.

امباپه

به گزارش همشهری‌آنلاین، امشب دومین بازی از مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان بین دورتموند و پاریس برگزار خواهد شد؛ تیم‌هایی که کمترین امید را برای رسیدن به این مرحله داشتند اما حالا یکی از آنها جواز حضور در دیدار نهایی را کسب خواهد کرد. ابتدا بدنیست نگاهی به شرایط ۲‌تیم داشته باشیم. پاریسی‌ها شنبه‌شب فرصت داشتند تا با پیروزی مقابل لوآور، در خانه خودشان جشن قهرمانی بگیرند اما با گل‌های دقایق پایانی اشرف حکیمی و راموس تنها از شکست فرار کردند و به تساوی ۳-۳ رضایت دادند. البته پاریسی‌ها مجبور نشدند برای رسیدن به سومین قهرمانی متوالی تا هفته آینده صبر کنند چراکه موناکو یکشنبه‌شب به لیون باخت و جام قهرمانی را ۳‌هفته مانده به پایان رقابت‌ها تقدیم پاریسی‌ها کرد.

پاری‌سن‌ژرمن با اینکه دوازدهمین قهرمانی لیگ خود را به‌دست آورده، فقط قهرمانی اروپا می‌تواند پروژه سرمایه‌گذاری قطری‌ها روی این باشگاه را توجیه کند. در مقابل دورتموند در آلمان به‌اندازه اروپا خوش ندرخشیده. مردان ادین ترزیچ این هفته ششمین باخت فصل را با نتیجه ۴ بر یک مقابل لایپزیش متحمل شدند؛ اتفاقی که باعث شد دورتموندی‌ها با ۵۷‌امتیاز پنجم بمانند و لایپزیش با ۶۲‌امتیاز جایگاه چهارمی‌اش را تثبیت کند. اما زنبورها همان تیمی بودند که در گروه مرگ با حضور پاری‌سن‌ژرمن، نیوکاسل و آث میلان مجوز صعود به مرحله حذفی را به‌دست آوردند و سپس فاینورد و اتلتیکو مادرید را از پیش‌رو برداشتند تا شگفتی‌ساز لقب بگیرند.

کیلین امباپه در این فصل ۸‌گل در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رسانده که بهترین رکوردش در یک فصل (در کنار فصل ۲۱-۲۰۲۰) است. او تنها ۲‌گل تا رسیدن به ۵۰‌گل در لیگ قهرمانان اروپا فاصله دارد؛ کاری که تنها ۸‌بازیکن دیگر موفق به انجام آن شده‌اند. او در هر دو بازی اخیر خارج از خانه خود در این رقابت‌ها موفق به گلزنی شده و این کار را در زمین بارسلونا ۲‌بار انجام داده است.

سیگنال ایدونا پارک برای پاریسی‌ها مکان مخوفی است چراکه آنها هیچ‌وقت در این ورزشگاه پیروز نشده‌اند: یک ‌باخت و ۲‌تساوی ازجمله تساوی یک-یک در مرحله گروهی همین فصل. بازی مرحله گروهی در زمین دورتموند با گل‌های آدیمی و امری مساوی تمام شد اما پاریس در زمین خودش با گل‌های اشرف و امباپه ۲بر صفر برنده شد.

از فصل ۱۳-۲۰۱۲ این اولین‌باری است که ۲‌تیم هم در مرحله گروهی و هم در مرحله نیمه‌نهایی یک‌دوره لیگ قهرمانان به مصاف هم می‌روند و بازی تکراری برگزار می‌کنند. اتفاقا در آخرین دوره دورتموند هم در مرحله گروهی و هم در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف رئال رفت و با حضور در فینال به بایرن باخت. حالا هیچ بعید نیست امسال هم این اتفاق برای دورتموندی‌ها تکرار شود؛ چراکه یکی از فینالیست‌ها از دیدار رئال و بایرن بیرون می‌آید.

زنبورها در مجموع رکورد کلی ضعیفی در برابر پاری‌سن‌ژرمن دارند و تنها در یک بازی از ۶‌بازی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها (۳‌تساوی و ۲‌باخت) پیروز شده‌اند. این پیروزی تنها با نتیجه ۲ بر یک در بازی اول مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا (۲۰-۲۰۱۹) به‌دست آمد، اما در نهایت پاریسی‌ها با نتیجه ۳ - ۲ راهی مرحله بعد شدند.

این چهارمین حضور پاری‌سن‌ژرمن در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود. آنها در فصل ۹۵-۱۹۹۴ و ۲۱-۲۰۲۰ هر ۴‌بازی را به میلان و سیتی باخته‌اند اما در فصل ۲۰-۲۰۱۹ در تک‌بازی لایپزیش را شکست داده‌اند تا حضور در یک‌فینال را تجربه کنند.

دورتموند برای چهارمین حضور خود در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا آماده می‌شود، آن‌هم در شرایطی که تنها یک‌بار از این مرحله حذف شده: ۳ دست رئال‌مادرید در فصل ۹۸-۱۹۹۷. آنها در فصل‌های ۹۷-۱۹۹۶و ۱۳-۲۰۱۲ به فینال رسیدند و در مرتبه اول با اوتمار هیتسفلد جام را بالای سر بردند.

دورتموند در ۱۰‌بازی خانگی اخیر خود در لیگ قهرمانان اروپا (۶‌برد و ۴تساوی) شکست نخورده که طولانی‌ترین روند بدون شکست آنها در این رقابت‌ها است.

پاری‌سن‌ژرمن تنها یکی از ۳۲‌بازی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها را باخته (۲۲برد و ۹‌تساوی) که آن هم مقابل بارسلونا در همین لیگ قهرمانان بوده است.

کد خبر 848645
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha