چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: واکمن، دستگاهی که گوش کردن به موسیقی را متحول کرد، 30 سال پیش از سوی سونی عرضه شد، اگرچه ظهور آی پاد در دوران دیجیتال این دستگاه را کنار زده است.

به گزارش ایسنا، سونی در اول ماه ژوییه سال 1979 دستگاه پخش کاست قابل حملی را عرضه کرد که این شرکت ژاپنی را به منبع قدرت الکترونیکی جهانی تبدیل کرد.

در دو ماه اول از عرضه واکمن، 30 هزار دستگاه از آن و در طول یک دهه 50 میلیون دستگاه از آن به فروش رفت. با این حال سونی به مدت سه دهه با رقیبانی مانند اپل که از موفقیت عظیم دستگاه پخش موسیقی دیجیتالی آی پاد برخوردار شده بود، مبارزه کرد. [اپل، نسل چهارم آی‌پاد نانو را معرفی کرد]

از زمانی که نوبوتوشی کیهارا، مهندس سونی، طراحی واکمن را به صورت دستی انجام داد تغییرات زیادی صورت گرفته است. وی در سال 2006 در مصاحبه‌ای با فرانس پرس اظهار کرده بود که در دوران من، ما ناچار بودیم طراحی محصول را بر روی کاغذ انجام دهیم.

ایده ساخت واکمن از سوی ماسارو ایبوکا، یکی از بنیانگذاران سونی، در یکی از سفرهای خارجی‌اش شکل گرفت. وی عادت به گوش کردن به موسیقی در دستگاه‌های پخش نوار کاستی داشت که حمل آن‌ها بسیار سنگین بود. [کتاب‌ الکترونیکی سونی وارد بازار شد]

واکنش ابتدایی مصرف کنندگان به واکمن بسیار ضعیف بود و بسیاری از فروشندگان تصور می‌کردند دستگاه پخش کاست بدون مکانیسم ضبط از شانس اندکی برای موفقیت برخوردار است.

اما امروزه این مسئله تغییر کرده و مجموع فروش واکمن در سراسر جهان به 385 میلیون دستگاه رسیده است از جمله مدل‌های دیجیتالی جدید که از حافظه فلش استفاده می‌کنند. [چطور حافظه کامپیوتر کار می‌کند؟]

علت انتخاب نام واکمن از سوی سونی محبوبیت سوپرمن در آن زمان و این حقیقت عنوان شده که این دستگاه بر مبنای رکوردر صوتی به نام پرس‌من بود.

سونی ابتدا تصمیم داشت این دستگاه را در آمریکا Soundabout و در انگلیس Stowaway بنامد اما پس از این که شنید کودکان در اروپا از والدینشان می‌خواهند یک واکمن برای آن‌ها خریداری کنند از تصمیم خود منصرف شد؛ واکمن در سال 1986 در فرهنگ انگلیسی آکسفورد وارد شد.

سونی در سال‌های اخیر سعی کرده تغییراتی در طراحی واکمن بدهد. این شرکت در سال میلادی جاری تا ماه مارس هفت میلیون واکمن فروخت که نسبت به 5.8 میلیون دستگاه در سال تجاری گذشته افزایش یافت اما این شرکت موفق نشده است اپل را که توانست در کمتر از شش سال پس از عرضه آی پاد در سال 2001، بیش از 100 میلیون دستگاه از آن را به فروش رساند، به چالش جدی بکشد.

بر اساس این گزارش این شرکت ژاپنی امیدوار است سری ایکس واکمن صفحه لمسی بتواند فروش این دستگاه را مجددا زنده کند.

کد خبر 84715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز