مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
۱ نفر

کاخ موزه‌ها از جمله بناهای قدیمی و بسیار کهن این شهر هستند که در میان آثار تاریخی و جاذبه‌های دیدنی پایتخت خوش می‌درخشند. کاخ گلستان یکی از این بناهاست که با وجود موزه‌های متعددی که در دل خود جای داده، شهرت جهانی دارد.  

کاخ گلستان

همشهری: کاخ گلستان از مشهورترین و کهنسال‌ترین بناهای تاریخی پایتخت است که به واسطه معماری و طراحی زیبا و رخدادهای مهم تاریخی که پشت سر گذاشته نزد مردم، محققان و مورخان اهمیت بسزایی دارد.

نشانی: خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان پانزده خرداد، روبه‌روی مسجد ارگ تهران

موقعیت: مرکز تهران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ۱۵ خرداد

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: چهارراه گلوبندک

روزها و ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹

بهای بلیت: ۴۶ هزار تومان

قدمت: دوره صفویه، زندیه و قاجاریه

مدت بازدید: نیم‌روز

معرفی: شامل مجموعه‌ای از بناهای تاریخی است که در زمان‌های مختلفی ساخته شده‌ و از نظر معماری و ارزش آثار هنری و تاریخی‌اش، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی کشورمان به شمار می‌رود. کاخ گلستان تنها میراث جهانی تهران ثبت شده در یونسکوست.

تنها میراث جهانی پایتخت اینجاست

جذابیت‌ها

- عمارت تخت مرمر، خلوت کریم‌خانی، موزه نگارخانه، موزه مخصوص، موزه حوض‌خانه، تالار ظروف، تالار برلیان و چندین بنا و عمارت تاریخی در محوطه باغ با کاربری موزه فعالیت می‌کنند.

- ایوان تخت مرمر قدیمی‌ترین بنا در مجموعه کاخ گلستان است.

- دو اثر مهم تاریخی، در بخش خلوت کریم‌خانی خودنمایی می‌کنند که یکی از آنها سنگ مزار ناصرالدین شاه قاجار و دیگری تخت مرمری فتحعلی شاه قاجار است.

-قیمت بلیت بازدید از بخش‌های کاخ گلستان متفاوت است و بازدید از خلوت کریم‌خانی، تالار ظروف و تالار برلیان رایگان است؛ طبقات فوقانی عمارت شمس‌العماره نیز بازدید ندارد.

وقایع تاریخی

این کاخ که ۱۰ سال پیش در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید، شاهد بسیاری از وقایع تاریخی و سرنوشت ساز کشورمان بوده؛ اما شاید جالب ترین ماجرایی که درباره این کاخ نقل می‌کنند انتقال جسد کریم خان زند از شیراز تا تهران باشد. هنگامی که آغا محمد خان کشور را تصرف کرد، برای بی حرمت کردن جنازه دشمن، استخوان‌هایوکیل الرعایا را به پایتخت آورد و زیر قسمت نگار خانه که هر روز از آن جا عبور می‌کرد دفن کرد.

کد خبر 840586
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha