در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۶ شهر ایران از زاگرس تا البرز، بین ۳۰ تا بیش از ۱۰۰ میلی‌متر باران دریافت کردند!

باران

به گزارش همشهری آنلاین محمد درویش فعال محیط زیست در فضای مجازی نوشت: اغلب بارندگی‌ها همانطور که پیش‌بینی می‌شد در بخش‌هایی از ایران رخ داده که تا ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ همچنان نسبت به میانگین درازمدت ۵۵ساله در شرایط خشکسالی بین ۱۷ تا ۶۷ درصد بوده‌اند. بنابراین، آشکارا نه‌تنها از شدت خشکسالی کشور کاسته شده، بلکه در برخی مناطق شرایط به سمت نرمال و فراتر از نرمال بویژه در سرشاخه‌های سیمره، کرخه، سیروان، گاماسیاب، کشکان، کارون، دز، سفیدرود و زهره در زاگرس و رودخانه کرج در البرز متمایل شده است.

همچنان موج بارندگی‌ها ادامه دارد و خوشبختانه تا این لحظه هیچ خسارت جانی یا مالی قابل‌توجهی ناشی از سیل گزارش نشده است که نشان از اطلاع‌رسانی بهنگام و آمادگی یگان‌های محلی دارد.

یادمان باشد هر قطره آبی که به خلیج فارس یا کاسپین برسد، یک موهبت برای اکوسیستم این پهنه‌های به شدت راهبردی اما آسیب‌پذیر و شکننده است. درحقیقت، حیات بوم‌های شور دریایی به ورود آب شیرین از خشکی‌ها وابسته است و اگر خواهان بهبود کیفیت و تنوع آبزیان دریایی، ارتقای سبد غذایی ایرانیان، کاهش وابستگی به گوشت قرمز و افزایش درآمد صیادی هستیم، باید اجازه دهیم این سیلاب‌های مغذی به دریا برسند.

تنها نکته مهم این است که باید حریم سیلابی رودخانه‌ها را رعایت کرده و در خانه رود اقدام به ساخت و ساز، تردد، کشاورزی و دامداری نکنیم تا هنگام عبور این سیلاب‌های رویایی شاهد نعمت باشیم و نه متاثر از نقمت.

کد خبر 840100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ایرانی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    5 0
    اگر هزاران میلیمتر هم باران بباره جوابگو برداشت آب غیر مجاز نیست، در شمال کشور آب در سطح زمین پیدا میشد،همه جا پر از چشمه و رودخانه بود ولی به لطف چاهای غیر مجاز که به عمق 200 متری رسیدن به والله که چند حتی ساله اب شرب نداریم، کاش مسئولین فکر بحال چاهای غیر مجاز کنن و کارمندانی که زیر میزی میگیرن از دیدن این چاهای غیر مجاز چشم پوشی میکنن رو اخراج کنه، شمال کشور که سطح آب زیر زمینی به 200 رسیده وای به بقیه کشور فقط خدا به داد نسلهای اینده برسه
  • محمدی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    2 0
    ما همیشه دچار بحران سیل و کم آبی هستیم، آب معمولا یکبارگی به ما می رسد، کسانی موفق و دچار بحران نمی شوند که آن را ذخیره و سپس در وقت نیاز استفاده کنند. ده ها میلیارد متر مکعب آب به یکبارگی با عنوان سیل به ما می رسد که بدون استفاده از آن و فقط با ایجاد خسارات فراوان از کشور خارج می شود، در صورتیکه می توان با مهار و ذخیره کردن آن ضمن جلو گیری از خسارات ، در زمان ومکان مناسب از آن استفاده کرد و دچار بحران سیل و کم آبی نشد.
  • حسین IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
    2 0
    سلام خداوند بزرگترین عیدی رابه ماه داده شکر میکنم وهمیشه شاکریم ولی به این نفری که که خودرا ایرانی معرفی کرده بگویم هیچکس نباید اسراف کند چه ساکنین ویا بقول شما چاهای غیرمجاز فقط کافیه سرچ کنی عربستان چطور کشاورزی می‌کند این مجاز و غیرمجاز دکان بقالی اداره جات که پول بگیرندحتما وضعیت آب وکشاورزی عربستان را ببینی چراکشورهای عربی تمام اموراتشان ازذخایر زیرزمینی است نفت می‌فروشند خوشگل زندگی می‌کنند میدانی بیابان سوزان عربستان ازنظرکشاورزی چندم است باید امید به خدا داشت وصداقت داشته باشیم تا برکت داشه باشد ذخایرمان خداونداز دروغ وربا حساس است انشالله به فضل خودش این دوکارازکشورعزیزمان کنده شود همه چیز گل وبلبل می‌گردد شک نکن