چند روزی از فوران بزرگترین گل فشان کشور در جنوب سیستان و بلوچستان می‌گذرد. پدیده‌ای طبیعی که به یکی از جاذبه‌های گردشگری سرزمین آفتاب تبدیل شده‌است. شما چه چیزی درباره گل‌ فشان می‌دانید؟

گل فشان

به گزارش همشهری آنلاین تعریف مختصر گل فشان می‌گوید که پدیده‌ای طبیعی است که طی آن گل و لای از زیر زمین به شکل چشمه‌وار به سطح زمین می‌رسد و گاهی اوقات از سطح زمین فوران می‌کند. نکته جالب این است که فوران گل فشان هر از چند گاهی رخ می‌دهد و درست در همین روزها که سیل گردشگران راهی سیستان و بلوچستان شده، گل فشان کهیر هم با ۵۶ متر ارتفاع فوران کرده است و صحنه‌های زیبا و جذابی را به وجود آورده است.
اهالی می‌گویند فوران گل فشان نوعی نفس کشیدن و باز شدن مجاری تنفسی گل ‌فشان و به گفته برخی کارشناسان، در جلوگیری از بروز حوادث طبیعی مانند زلزله نیز موثر است.
در بخش کهیر شهرستان کنارک ۳ گل فشان وجود دارد که جزو جذابیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود و گردشگران و مسافران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

یک جاذبه گردشگری خاص

جاذبه گردشگری گلفشان در چه چیز خلاصه می‌شود؛ سوالی است که برای پاسخ به آن باید از ادوار زمین‌شناسی سراغ گرفت. فشار لایه‌های داخلی زمین باعث پیدایش گلفشان‌ می‌شود. فشاری که گازهای داخلی زمین را به سطح می‌راند و با خروج گل‌های سرد همراه است. این طور که زمین‌شناسان خبر می‌دهند، در ۳ نقطه از کشور ما لایه‌های زمین‌ منشا اثر گلفشان شده‌اند: استان‌های گلستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان. خروج گازهای سرد از دل زمین و تشکیل گلفشان، معمولا با شکل‌گیری حوضچه‌هایی به رنگ خاکستری مایل به سیاه همراه است. اما یکی دیگر از جذابیت‌های گلفشان‌های استان گلستان تغییر رنگ آن است که برای گردشگران عجیب و دیدنی است.

گل فشان در استان‌های هرمزگان و گلستان

حالا که صحبت از گل فشان است خوب است بدانید که در کل کشور علاوه بر سیستان وبلوچستان در هرمزگان و گلستان هم گل فشان هست. ۳ گل فشان استان گلستان به نام‌های «قارن یارق»، «نفتلیجه» و «اینچه» ثبت ملی هم شده‌است و طی اتفاقی نادر در استان گلستان گل فشان‌ها به رنگ صورتی یا بنفش درآمده که در نوع خود یک جاذبه گردشگری خاص است.

فوران گل فشان در جنوب سیستان و بلوچستان | این جاذبه گردشگری را از دست ندهید

گل فشان و خاصیت درمانی

زمزمه خاصیت درمانی گل فشان‌ها برای دردهای مفصلی و روماتیسمی و ناراحتی‌های پوستی بین محلی‌ها کماکان شنیده می‌شود و گردشگران را هم ترغیب می‌کند. مهدی عطایی، فعال حوزه گردشگری سلامت استان گلستان به همشهری می‌گوید: «تحقیقات نشان داده در گلفشان‌ها گازهای زیرزمینی همراه با ترکیبات لجنی بالا می‌آید. در گلفشان‌ها، مخصوصا قارن یارن در استان گلستان، ترکیبات بسیار نمکی و باعث سوزش و آسیب رساندن به پوست می‌شود. تحقیقات دانش‌بنیان و فرآوری‌های جدید بهره‌مندی از لجن‌های ساحلی در ترکیبات درمانی را در دست دارد. امیدواریم تحقیقات مشابه برای ترکیبات خروجی گلفشان‌ها نیز آغاز شود.»

کد خبر 839598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha