برنامه بانک مرکزی برای نرخ تورم در سال ۱۴۰۳، قرار گرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه پایان سال ۱۴۰۳ در کانال ۲۰درصد است آنهم در شرایطی که امسال این بانک نرخ تورم هدف‌گذاری شده را ۳۰ درصد برآورد کرده بود.

تورم

به گزارش همشهری، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: بر اساس محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه ۲۲ واحد کاهش پیدا کرده است.

برآوردهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه ایران در ۱۱ ماهه نخست امسال ۱۹.۷ واحد درصد پایین آمده و به ۳۵.۸ درصد رسیده و باید دید که نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان بهمن امسال براساس حساب و کتاب بانک مرکزی چه میزان بوده است؟ حرکت نرخ تورم در کانال ۲۰ درصد در سال آینده شدنی است اما مهم این است که این شاخص دستکم به زیر ۲۵ درصد برسد و روند نزولی نرخ تورم در سال آینده هم تداوم یابد که در این صورت پیش‌بینی می‌شود شهروندان در سال آینده فشار تورمی کمتری را تجربه کنند و پس از ۵ سال دوباره نرخ تورم به زیر ۴۰ درصد برسد.

اما رسیدن به این نرخ تورم هدف‌گذاری شده بستگی به سیاست‌های پولی بانک مرکزی و مالی دولت و البته کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی دارد چه اینکه رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: نرخ رشد نقدینگی در سال آینده با دامنه نوسان مثبت و منفی ۲ درصدی در محدوده ۲۳ درصد هدف‌گذاری شده که با این حساب پیش‌بینی این است که نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفند سال آینده در کانال ۲۰ درصد قرار گیرد. فرزین امیدوار است با مهار نرخ رشد نقدینگی مانع حرکت پرشتاب تورم شود و به گفته خودش رسیدن به این هدف به معنای عبور و پشت سر گذاشتن یک دوره پرفشار نقدینگی ۴ ساله و رسیدن به شرایطی باثبات براساس متغیرهای اقتصاد کلان است.

البته سیاست‌گذار پولی برای کنترل نرخ تورم و رسیدن به هدف باید مراقب بازار ارز و نوسان ارزش ریال هم باشد. رئیس کل بانک مرکزی می گوید: مادامی که نقدینگی و انتظارات تورمی کنترل شود، نرخ ارز افزایش شدیدی نخواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: در مجموع باید گفت که با توجه به نسبی بودن متغیرها در اقتصاد، اهداف تعیین شده در ابتدای سال در حوزه متغیرهای واقعی اقتصاد و همچنین در خصوص متغیرهای پولی اقتصاد به تحقق نزدیک بوده است.

وی افزود: بانک مرکزی همچنان تلاش خواهد نمود تا با اعمال سیاست های ارزی، نوسانات نرخ ارز را به حداقل برساند و حضور بانک مرکزی در بازارهایی مانند طلا و ارز تداوم خواهد داشت.

تورم سال آینده چقدر می‌شود؟

کد خبر 839307
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha