عملیات‌های پرهزینه آمریکا در دریای سرخ و حملاتش به این کشور نتوانسته یمنی‌ها را وادار به عقب‌نشینی کند.

پهپاد یمن

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: «تقابل ناموفق موشک‌های ۲میلیون دلاری آمریکا و پهپادهای ۲هزار دلاری یمن»؛ این عبارت شاید گزیده تمام آن چیزی باشد که بتوان درباره جنگ امروز یمن در دریای سرخ گفت.

یمنی‌ها از آغاز عملیات طوفان‌ الاقصی در سرزمین‌های اشغالی (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) و حملات مداوم رژیم صهیونیستی به نوار غزه اعلام کرده‌اند که در همبستگی با ملت فلسطین تمام کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند را هدف قرار می‌دهند. آنها تأکید کرده‌اند که حملات به کشتی‌های متعلق به اسرائیل و متحدانش را در حمایت از فلسطینی‌ها تا توقف جنگ غزه و باز شدن کامل راه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این باریکه ادامه خواهند داد. این حملات در ۵‌ماه گذشته بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی را ناچار کرده تا مسیر همیشگی خود را کنار بگذارند و با صرف هزینه‌ بیشتر راه طولانی‌تری را ـ در حدود ۱۳هزار کیلومترـ بپیمایند و قاره آفریقا را دور بزنند.

این در حالی است که رژیم اشغالگر نزدیک به ۹۹درصد از کالاهای مورد نیاز خود را از طریق آبراه‌ها و کشتیرانی وارد و صادر می‌کند. این واردات شامل بخش عمده‌ای از موادغذایی است که در سرزمین‌های اشغالی تولید نمی‌شوند. بنا بر آمارهای اعلام شده، حملات یمنی‌ها باعث شده تا علاوه بر کاهش چشمگیر ترافیک دریایی بنادر مهم در سرزمین‌های اشغالی ازجمله ایلات، تدارکات موادغذایی سرزمین‌های اشغالی از مسیر دریای سرخ و باب‌المندب نیز ۷۰درصد کاهش یابد.

تبعات اقتصادی حملات صنعا، آمریکا و انگلیس ـ ۲متحد کلیدی تل‌آویوـ را بر آن داشت تا با تشکیل ائتلافی یمنی‌ها را وادار کنند که دست از جنگ بکشند؛ رویکردی که با وجود هزینه نظامی و سیاسی‌اش به نتیجه نرسیده است. در تازه‌ترین مورد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) سه‌شنبه تأیید کرد که یمنی‌ها ۲ موشک بالستیک به سمت یک کشتی با پرچم لیبریا در دریای سرخ شلیک کرده‌اند. در حالی‌ که ارتش یمن اعلام کرده این کشتی متعلق به آمریکا بوده، این مرکز در اظهاراتی فرافکنانه مدعی شده که کشتی تجاری «پینوکیو» متعلق به سنگاپور است و با پرچم لیبریا تردد می‌کند.

تقابل موشک‌های ۲میلیون دلاری با پهپادهای ۲ هزار دلاری

کد خبر 839103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • Borzoo NO ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    8 14
    روسها را چرا نگفتی؟؟ روسها هم بجای استفاده از موشک های چند میلیون دلاری به بهپادهای ارزان ایران روی آورده اند.
  • محمدسعیدی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    33 19
    سلام درود بر یمن ورهبر فرزانه یمن خدا قوت وایران باید یمن را کمک کند تا امریکا وانگلیس شکست خورده بروند تبارک الله
  • مدنی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    7 8
    فرودگاه را نابود کرد الحدید
    • علی احمدی IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      20 20
      انصارالله یمن هنوزسلاحهای اصلی خودرارونمایی نکرده،درگیری الآن برای دستگرمی است،
  • ناشناس IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    15 26
    بودجه آمریکا چندتریلیون دلاره بودجه یمنم مردمش تو خیابون میخوابن کدوم بیشتر آسیب میخورن پهپاد ۲۰۰۰دلاری یا چند تاموشک میلیونی که تاریخاشم داره تموم میشه و تازه هزینه معدوم کردنم دیگه لازم نداره
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      1 0
      توی نظامی گری،مهم هزینه هست نه اینکه مردم اون کشور توی چه حالتی هستن در ضمن،موشکی که تاریخ مصرفش رو به اتمام باشه،احتمال اینکه عمل کنه خیلی کمه و آمریکا برای اینکه آبروش حفظ بشه، باید موشک یا بمب تازه بزنه
  • ع ا ز CA ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    40 13
    درود بر مقاومت یمن که حامی مجاهدان مقاومت اسلامی است و از تلاشها و گفته های خود لحظهای عقب نشینی نکرده است و هر آنچه که گفته است بالاخره عملی کرده است و این مهم نیست که پهبادها به هدف برخورد بکنند اگر کردن که خوب است و اگر هم نکردن مهم نیست مهم به چالش کشیدن و ایجاد ترس و فشارهای روانی برای نیروهای دشمن است و از همه تولید و ایجاد هزینه برای دشمن که در مقابل یک پهباد ۲۰۰۰ دلاری ۲ میلیون دلار برای دشمن بوجود بیاورند این از همه مهمتر است .
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    1 0
    تبارک الله .احسنت به رزمندگان یمن
  • عباس رشیدی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    1 0
    یمن یک قهرمان واقعی است باید دستان دلاورمردان یمن را بوسید
  • محمد DE ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    بلحاظ نطامی برد بزرگی برای ایران هست وبلحاط اقتصادی می‌تواند بازار بزرگی برای ایران فراهم کند