یک رسانه آمریکایی با بررسی فهرست حامیان مالی تیم حقوقی سناتور «باب منندز» که با اتهام رشوه و فساد مواجه است، گزارش داد بسیاری از اهداکنندگان او را افرادی تشکیل می‌دهند که با گروهک تروریستی منافقین مرتبط هستند.

باب منندز

به گزارش همشهری آنلاین، باب منندز، سناتور برجسته آمریکایی با اتهاماتی مبنی بر گرفتن رشوه و دریافت پول در ازای کمک به دولت‌های خارجی روبروست که بر اساس تحقیقات جدید، گروهک تروریستی منافقین از حامیان مالی تیم حقوقی او هستند و ۱۵ درصد از کسانی که به صندوق دفاع از منندز کمک مالی کرده‌اند با گروهک منافقین ارتباط دارند.

بنابر گزارش پایگاه خبری اینترسپت، دادستان‌های فدرال در ماه سپتامبر اتهاماتی را علیه این سناتور دموکرات و همسرش مبنی بر گرفتن رشوه و به تازگی اتهام جلوگیری از اجرای عدالت مطرح کردند و دادگاه او قرار است در ماه مه برگزار شود و او برای تامین هزینه‌های حقوقی خود نیازمند پول نقد است. صندوق دفاع حقوقی منندز، طبق افشای عمومی تا پایان ژانویه بیش از ۳۷۳ هزار دلار هزینه کرده بود.

بخش زیادی از اعتبار این صندوق که تاکنون ۴۰۰ هزار دلار برای آن جمع‌آوری شده از سوی اهداکنندگانی بوده که شناخته شده هستند. اهداکنندگانی از نیویورک و نیوجرسی با منافع تجاری و سیاسی مختلف در ایالت او، از جمله جمله شرکت املاک و مستغلات به رهبری خانواده «جرد کوشنر» (داماد ترامپ) که به این صندوق پول داده‌اند.

با این حال، بسیاری از اهداکنندگان صندوق کمتر شناخته شده هستند، شامل «احمد معینی‌منش» و «حسین افشاری» از کالیفرنیا.

تجزیه و تحلیل فهرست اهداکنندگان توسط اینترسپت و ریسپانسیبل استِیت کرفت (Responsible Statecraft و The Intercept) نشان می‌دهد که حدود ۱۵ درصد از افرادی که به منندز کمک کرده‌اند، از جمله معینی‌منش و افشاری با گروهک تروریستی منافقین مرتبط هستند.

رابطه رابرت منندز و گروهک منافقین به یک دهه قبل بازمی‌گردد؛ مدتی پس از آنکه نام این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده حذف شد. منندز پس از حمله دولت عراق به اعضای آن از این گروه تروریستی دفاع کرد.

این سناتور دموکرات در ماه مه گذشته نیز با «مریم رجوی» سرکرده گروهک منافقین دیدار کرد و از «شورای ملی مقاومت ایران» یک شاخه به اصطلاح سیاسی غیرقابل تمایز از منافقین در یک رویداد متعلق به کنگره ۲۰۲۲ که توسط سازمان جوامع ایرانی-آمریکایی (یک گروه متحد با منافقین) سازماندهی شد، تمجید کرد.

بر اساس این گزارش، حضور منندز در کمیته روابط خارجی سنا او را به یکی از تاثیرگذارترین دموکرات‌ها در سیاست خارجی تبدیل کرده است. از این‌رو، تأثیری که منندز در واشنگتن داشت و مواضع جنگ‌طلبانه او در قبال ایران، او را به متحدی ارزشمند برای منافقین تبدیل کرد.

نام گروهک تروریستی منافقین در سال ۱۹۹۷ به دلیل نقش آن در کشتن ۶ آمریکایی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و تلاش برای حمله به نمایندگی ایران در سازمان ملل در سال ۱۹۹۲‌در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفت. این نامگذاری به مدت یک دهه و نیم ادامه داشت اما پس از یک کمپین لابی‌گری توسط حامیانش در ایالات متحده، نام این گروه در سال ۲۰۱۲ از فهرست تروریسم آمریکا حذف شد.

تغییر در موضع ایالات متحده به این معنی بود که سیاستمداران آمریکایی، از جمله منندز می‌توانستند بدون مناقشه و نگرانی در مورد برچسب ترور به چنین گروه‌هایی نزدیک شوند. از آن زمان، تعداد بیشماری از چهره‌ها و مقامات ارشد آمریکایی در تجمعات سالانه گروهک منافقین در پاریس، پایتخت فرانسه شرکت کرده‌اند که اغلب پاداش خوبی هم داشته‌اند. به عنوان مثال، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، پس از پایان دولت ترامپ، ۴۳۰۰۰۰ دلار از منافقین دریافت کرد.

منندز نیز یکی از افرادی است که در این تجمعات، از جمله در سال ۲۰۱۴ حضور داشته است. او بعدها نیز بارها و به مناسبت‌های مختلف در حمایت از منافقین صحبت کرده که نشان دهنده دوستی نزدیک او با این گروهک تروریستی است.

در حال حاضر، همچنین به نظر می‌رسد که سناتور منندز دوستانی در میان منافقین دارد که مایلند با هزینه شخصی به او کمک کنند.

کد خبر 839075
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha