این زیارتگاه آرامگاه امامزادگان کبری، خدیجه و صغری است که در سال ۱۰۸۹، بنایی برای این امامزادگان به نام سه دختران و دوبرادران، امامزاده علی و امامزاده قاسم ساخته شد.

بقعه سه دخترون شهرري

همشهری: این بقعه با گنبدی بر فراز آن در عهد قاجار احداث و پس از آن به زیارت‌گاهی برای عموم شیعیان تبدیل شده است. اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری در سال ۱۳۷۷ به تعمیر و مرمت این بنا و محیط اطراف آن پرداخت. این بنا را در لیست آثار ملی کشور نیز ‌ثبت کرده‌اند. ساختمان حرم، کوتاه و یک طبقه و قدیمی است و در ناحیه نسبتا گودی قرار گرفته است و چون در میان درختان بلند پارک دانش و بناهای اطراف آن قرار گرفته، از فاصله دور دیده نمی‌شود.

سفر به نیت دیدن امام رضا (ع)

در کتاب کنزالانساب آمده است، پنج تن از دختران امام موسی کاظم (ع) به نام‌های حبیبه، رقیه، فاطمه، ساره، هاجر، و تاجر به منظور دیدن امام رضا (ع) که در آن زمان در طوس به سر می‌برده‌اند، از بغداد به سمت خراسان حرکت می‌کنند. هنگامی که به تهران می‌رسند به دستور مأمون عباسی به شهادت رسیده همگی در آن حدود، از جمله ری، به خاک سپرده می‌شوند. نزدیکی این بقعه به آستانه حرم ححضرت العظیم باعث شده تا زوار حرم حضرت عبدالعظیم برای زیارت به این بقعه نیز بیایند.

دو بقعه در یک محل

دو بقعه با حسینیه خدمه‌ اهل‌بیت_کربلایی‌های مقیم ری به یکدیگر متصل شده و تقریبا ساختمان واحدی را تشکیل می‌دهند. ساختمان بقعه سه دختران ۴۸ مترمربع وسعت دارد و نمای آن سیمانی بوده و گنبدی بر فراز آن بنا شده که گفته می‌شود در عهد قاجاریه احداث شده است.

چه جاذبه‌های گردشگری دارد:‌

  1. بوستان دانش: داخل این بوستان امکانات تفریحی بسیاری وجود دارد.
  2. آرامگاه ابن بابویه: ‌از جاذبه‌های گردشگری شهرری است.
  3. برج طغرل: ‌یادگاری از دوران سلجوقیان است.

بقعه سه دختران

نشانی: ضلع شرقی حرم عبدالعظیم(ع)، داخل بوستان دانش

نسب: امام موسی کاظم(ع)

قدمت:‌۳۱۳ سال

منطقه: ۲۰

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: بوستان دانش یا پمپ گاز

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: متروی حرم

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی:‌ دارد

امکانات: نیمکت، نمازخانه، محل بازی کودکان، محل استراحت خانواده‌ها و سرویس بهداشتی

کد خبر 838974
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha