شنیده‌ها از بانک مرکزی حاکی از آن است که بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی که سهمیه ارز را تحویل گرفته ولی بلیت‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود.

قیمت ارز مسافرتی امروز ۹۸/۰۳/۲۳

به گزارش همشهری آنلاین، افرادی که با تهیه بلیت پرواز خارجی، سهمیه ارز مسافرتی دریافت و سپس در فرودگاه پرواز خود را کنسل کنند، از سوی بانک مرکزی و با همکارای فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، شناسایی می‌شوند.‌

یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز بوده که موجب تشدید دلالی‌ و سوداگری هم می شود.

یکی از دلایل افزایش تقاضا، خرید ارز به منظور سفرهای خارجی است؛ بانک مرکزی برای تأمین نیاز ارز مسافران و البته جلوگیری از سوداگری در روزهای قبل سهمیه ارز مسافرتی را افزایش داد تا نیازهای ارزی واقعی از طریق بازار رسمی پوشش داده شود.

افزایش سهمیه ارز مسافرتی موجب شد تا منتقدان این سیاست را ابزاری برای توزیع رانت و حراج منابع ارزی اعلام کنند درحالی که بانک مرکزی، هدف اصلی اجرای این سیاست ارزی را مطابق قانون، مدیریت تقاضای بازار ارز در پایان سال آنهم در بستر مبادلات رسمی ارز کشور اعلام و تاکید دارد: پاسخگویی به تقاضای ارز مسافرتی به عنوان یکی از سرفصل‌های ارز خدماتی تعریف شده در مقررات ارزی کشور، بر اساس نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران کاملاً در چارچوب قوانین جاری بوده و مسبوق به سابقه است.

در عین حال برخی مدعی شدند که افزایش سهمیه ارز مسافرتی از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو موجب شده تا برخی با خرید بلیط ارزان قیمت از گیت فرودگاه عبور کرده و سهمیه ارز مسافرتی را دریافت کنند ولی سوار هواپیما نشوند و با عودت بلیط و پرداخت هزینه کنسلی سود ۲۰ میلیونی مابه‌التفاوت ارز مسافرتی و ازاد را به جیب بزنند.

بانک مرکزی به منظور پیشگیری از سوءاستفاده برخی از افراد از ارز مسافرتی، طی مکاتبه‌ای با فرودگاه‌های بین المللی کشور، اسامی مسافرانی را که ارز مسافرتی دریافت اما بلیت پرواز خود را لغو کرده‌اند را درخواست نموده است. بانک مرکزی در نظر دارد در صورت عدم عودت ارز توسط این اشخاص، محدودیت‌های بانکی برای آنها اعمال نماید.

کد خبر 838791
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمد IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    4 1
    معنی نداره که دولت و بانک مرکزی میاد ارز یارانه ای به افراد ی با تعداد خاص میدهد تا بروند خوشگزرانی این ارز یارانه ای باید به کسانی برای تحصیل یا درمان البته با ارایه مدارک مثبته ارایه شود
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    5 1
    چرا دلار بابت مسافرت میدین! ؟مگه نمیدونید دلار ارز کشور متخاصم و تحریم هست چرا مثل نقل و نبات بین مردم توزیع می کنید! ؟این دلار ها وارد بازار آزاد جهت تامین بازار آزاد جهت سوداگری میشه و خیانت به مملکت محسوب میشه
  • خلیل IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    3 0
    با سلام. اولین کسی که باید نقره داغ بشه. خود بانک مرکزی است. چون او برنامه ریز و مجری این طرح هست. این عمل بانک مرکزی انداختن توپ به زمین یک عده انسان وسوسه شده است. بانک مرکزی در واقع باید امین بیت المال باشد. که حضرت علی (ع) در حفاظت بیت المال آهن گداخته را در دست برادر خود عقیل گذاشت. امروز در کشور ما حفاظت از ارز، اولین و مهمترین وظیفه بانک مرکزی است.
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 2
    شلوغ بازی مردم که خود دولت مقصرش بود
  • FR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    باز هم بگیم پول نیست!! و این گروه همیشه ساز مخلف می زنند!!!
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    1 0
    اگر دولت به گفته خودش مبنی بر اینکه هر کسی ارز دولتی بگیرد و کنسل کند بلیط رفتنش را نقره داغ میشود .عمل نکند مردم بدتر از قبل به کارهای خلاف مبادرت میکنند .خواهش میکنیم سر حرفتون باشین .
  • محمدی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    0 0
    نه هزار یورو و نه ۵۰۰ یورو هیچکدوم رو نباید به نرخ پایین تر و به نوعی یارانه ای بدن به قشر مرفه بجاش همینو بودجه بزارید به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد بدید از یکسال پرداختی حمایتی به این دو عده مبلغ خیلی بیشتری از پرداختی بودجه بهزیستی و کمیته امداد بهشون تعلق میگیره