وزیر برق عراق اظهار داشت که وزارت برق عراق همه بدهی های گاز به ایران را پرداخت کرده و در حساب اختصاصی در بانک تجارت عراق قرار داده اما به دلیل تحریم های بین المللی، فرآیند پرداخت تکمیل نشده و اکنون گاز ایران با نفت سیاه عراق تهاتر می شود.

خط لوله

به گزارش همشهری آنلاین، انرژی پرس به نقل از میدل ایست نیوز نوشت: زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق گفت که میزان تولید برق در کشور به ۲۱ هزار مگاوات رسیده است و این وزارتخانه قصد دارد این میزان را به ۲۷ هزار و سپس ۲۸ هزار مگاوات افزایش دهد.

وی افزود که وزارت برق عراق، قراردادهایی با ۲ شرکت جنرال الکتریک و زیمنس برای بهبود وضعیت برق امضا کرده که در تابستان و از ماه مه نتیجه خواهد داد.

واردات گاز

فاضل با اشاره به اینکه ۶ هزار مگاوات برق عراق با استفاده از گاز وارداتی تولید می شود، بیان کرد که با تکمیل پروژه های سرمایه گذاری در میادین گاز و بهره برداری از گاز مشعل ممکن است تا ۳ سال آینده وابستگی به گاز وارداتی کاهش یابد.

وزیر برق عراق با اشاره به امضای توافقنامه با ترکمنستان برای واردات ۲۰ میلیون متر مکعب گاز، گفت که تنها مشکل عدم وجود خطوط انتقال گاز از ترکمنستان به عراق است.

وی توضیح داد که عراق با ایران برای استفاده از خطوط انتقال آن مذاکره می کند و تهران نیز در حال بررسی این موضوع است و در صورت موافقت می توان در تابستان از گاز ترکمنستان استفاده کرد.

وزیر برق عراق گفت که توافق با ایران که سال ها اجرا می شود، تامین ۵۱ میلیون متر مکعب گاز در روز است و در صورت کاهش واردات گاز از ایران نیز می توان از ۲۰ میلیون متر مکعب از ترکمنستان استفاده کرد.

گاز ایران با نفت سیاه عراق تهاتر می شود

زیاد علی فاضل، اظهار داشت که وزارت برق عراق همه بدهی های گاز به ایران را پرداخت کرده و در حساب اختصاصی در بانک تجارت عراق قرار داده اما به دلیل تحریم های بین المللی، فرآیند پرداخت تکمیل نشده و اکنون گاز ایران با نفت سیاه عراق تهاتر می شود.

وی اشاره کرد که ایران میزان صادرات گاز را در زمستان و در دو ماه اخیر به دلیل سرما در کشور، نیاز داخلی و عملیات نگهداری کاهش داد.

زیاد علی فاضل درخصوص واردات گاز از قطر توضیح داد که مذاکرات عراق با قطر برای واردات گاز مایع ادامه دارد و این گاز از طریق کشتی منتقل می شود و نیازمند یک سکو یا اسکله خاص است که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، دستور ساخت آن را داده است و پس از ۲ سال پایان ساخت آن عراق می تواند از قطر یا هر کشور دیگری گاز وارد کند.

اتصال برق با کشورهای همسایه

وی با اشاره به واردات ۶۰۰ مگاوات برق از ایران و تامین بخشی از برق عراق توسط اقلیم کردستان، گفت که اتصال شبکه برق با اردن اجرایی شده و برق شهرستان الرطبه تامین می شود و اتصال برق با کشورهای شورای همکاری از سوی کویت نیز اواخر سال ۲۰۲۴ عملی خواهد شد و ۵۰۰ مگاوات برق را تامین خواهد کرد.

زیاد علی فاضل درباره اتصال برق با عربستان نیز گفت که این اتصال پس از حدود دو یا سه سال پس از تکمیل توافقنامه اجرایی خواهد شد.

کد خبر 838267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    وای برما که اینقدر ضعیف وناتوان شده ایم که عراق هم برای ما زرنگشده است راستی مگر ما نفت سیاه نداریم که با دادن سوخت پاک گاز مازوت وارد کنیم ؟