همشهری آنلاین: مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز ایران اعلام کرد صادرات گاز به ترکیه از طریق ایستگاه مرزی بازرگان از دقایقی قبل دوباره از سر گرفته شد

محمود لقمانی در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت صادرات گاز طبیعی ایران به کشور ترکیه گفت: با به پایان رسیدن عملیات تعمیرات و بازرسی‌های فنی در بخش خطوط انتقال و ایستگاه اندازه گیری گاز بازرگان صادرات گاز به ترکیه از دقایقی قبل از سر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه برای این عملیات پیش بینی انجام 10 روز کار می‌شد، تصریح کرد: با انجام فعالیت‌ها به صورت فشرده و شبانه روزی این عملیات را ظرف مدت حدود 4 روز به پایان رسانده‌ایم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کلیه اقدامات صورت گرفته توسط کارکنان ایرانی انجام شده است، بیان کرد: در این رابطه هم اکنون مسئولان شرکت بوتاش ترکیه در ایستگاه مرزی بازرگان حاضر هستند و آنها بر انجام کلیه فعالیت ها نظارت کامل داشته اند.

مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز، با شاره به اینکه در فصول گرم سال به طور متوسط روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌شود، گفت: پیش بینی این است که با توجه به قطع شدن چند روزه گاز، طی 2 روز آینده حجم صادرات گاز به 20 تا 22 میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا بکند.

وی در ادامه با بیان این که عملیات جوشکاری و رادیو گرافی برخی درزهای ایجاد شده در محل اتصالات ایستگاه اندازه گیری گاز بازرگان 21 ساعت روزدتر از زمان مقرر پایان پذیرفته است، افزود: برای انجام این عملیات 96 ساعت زمان پیش بینی شده بود که با تلاش جمعی تیم عملیاتی منطقه 8 این مهم 75 ساعت زودتر از موعد مقرر انجام شد.

لقمانی همچنین از پایان عملیات بازرسی سیستم‌های اندازه گیری (تیوب کلینیگ) در ایستگاه اندازه گیری گاز بازرگان در مدت زمانی کمتر از پنج روز خبرداد و اظهار داشت: با توجه به وجود پنج مسیر موازی خط لوله گاز در منطقه 8 برای بازرسی سیستم‌های اندازه گیری مدت زمانی نزدیک به 10روز پیش بینی شده بود که این مهم نیز در زمانی کمتر از پنج روز پایان یافت.

مدیرمنطقه 8 عملیات انتقال گاز با بیان اینکه عملیات تیوب کلینیگ برای نخستین بار و بدون کمک نیروهای خارجی در کشور انجام شده است،توانمندی نیروهای ایرانی را در انجام این عملیات دقیق و حساس قابل ستایش خواند.

به گفته وی هم اکنون هوازدایی و رقع نشتی‌های احتمالی پایان یافته و با حصول اطمینان کامل از سلامت خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه، صادارت گاز به این کشور در 2 ساعت آینده، مجددا از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش مهر، با مشاهده معدودی درز ایجاد شده و رادیو گرافی در محل جوشکاری اتصالات ایستگاه اندازه گیری گاز بازرگان (در مرز ایران و ترکیه) با هدف جلوگیری از بیشتر شدن شکاف، با اطلاع و هماهنگی قبلی با شرکت بوتاش ترکیه، جریان گاز ایران به کشور ترکیه از دوشنبه گذشته قطع شده بود

کد خبر 83824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز