هدف از تعیین جرایم رانندگی در جهان، مراقبت از رانندگان قانونمدار است؛ رانندگانی که به حریم دیگران احترام می‌گذارند و دلشان نمی‌خواهد به‌خاطر ماجراجویی آنها، آب در دل کسی تکان بخورد.

سرعت

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: در مقابل، تنها ۱۰درصد از رانندگان هم هستند که خودخواهند و اعتقادی به تابلوهای رانندگی ندارند و دوست دارند مارپیچ برانند و هر کجا که عشقشان کشید، توقف کنند. جرایم رانندگی قرار است عادت‌های رانندگی این گروه را بهبود ببخشد.

اما حالا سردار ‌رادان، فرمانده فراجا، معتقد است مبلغ جرایم بازدارنده نیست و اگر در سال جدید تغییر چشمگیری نکند، رانندگان ماجراجو و متخلف را بی‌محاباتر خواهد کرد.

  • بیش‌تر بخوانید:

عکس | بهانه‌ای برای ساخت سری جدید فیلم سریع و خشن!

مبلغ جرایم رانندگی امسال

به‌طور مثال، جریمه‌ حرکت مارپیچ در کلانشهرها، مبلغ ۱۵۷، ۵۰۰تومان است؛ یعنی اگر راننده‌ای بعد از تماشای فیلم سریع و خشن، هوس کرد هیجان خودش را تخلیه کند، می‌تواند این مبلغ را به‌حساب پلیس واریز کند و در خیابان‌های شهر تهران، چنان بتازد که رخش رستم تاخت! این در حالی است که اگر همین راننده، تک و تنها، به شهربازی برود، احتمالا هزینه ترن هوایی و ماشین برقی‌اش، از این رقم بالاتر خواهد شد.

یا اگر تعهدی درونی به قانون نداشته باشیم، می‌توانیم در زمانی که جای پارک مناسب پیدا نکردیم، با پرداخت تنها ۴۲هزار تومان، جای پارکی ایمن و مناسب در کف پیاده‌رو برای خودمان دست و پا کنیم!

میزان جرایم در جهان

در برخی کشورها، میزان جریمه تخلفات راهنمایی و رانندگی ۵۰برابر کشور ماست. مثلا یک راننده فرانسوی، اگر از سرعت مجاز تخلف کند، حداکثر تا ۶۷۰یورو، جریمه خواهد شد. جریمه این تخلف در آلمان، تا ۸۰۰یورو هم هست. در اسپانیا هم جریمه‌های سرعت بالا از ۱۰۰یورو آغاز می‌شود.

در برخی ایالت‌های آمریکا رقم جریمه تجاوز از سرعت، قابل توجه است. مثلا اگر در ایالت اوکلاهما، سریع برانید، پلیس می‌تواند شما را تا ۲هزارو۳۰۰دلار جریمه کند؛ یعنی اگر یک آمریکایی به‌طور متوسط، ۲۵۰۰دلار درآمد داشته باشد، به‌خاطر تجاوز از سرعت، باید همه‌ حقوق خود را بابت این تخلف، پرداخت کند.

در برخی ‌کشورهای اروپایی، به موارد ایمنی جزئی‌تر هم توجه ویژه می‌شود و برای آنها جریمه‌هایی جدی درنظر گرفته‌اند، مثل نداشتن مثلث هشداردهنده، تجهیزات کمک‌های اولیه، سیگار کشیدن حین رانندگی و...

آیا جریمه‌ها متهم ردیف اولند؟

البته به‌نظر می‌رسدکه تنها افزایش رقم جریمه‌ها، جان ما ایرانی‌ها را در حوادث رانندگی نجات نمی‌دهد. ایمنی خودروهای تولید داخل، ایمنی جاده‌ها، بهبود علائم راهنمایی و رانندگی و... نقش مؤثری در حفظ جان رانندگان دارد.

کد خبر 837657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    7 2
    اما واقعا سرعت و سبقت و مارپیچ‌رفتن بعضی ادم های بی فکر از همه بیشتر تاثیر داره و باید مبلغ جریمه حداقل ده برابر الان بشه
  • IR ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    4 3
    جریمه درست ولی کشورهای دگه امکانات و زیرساختاشون هم قبلا ردیف کردن
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    5 0
    باید خودروسازان جریمه شوند مثل همه دنیا ولی در ایران پاداش میدهند به خودروسازان آدمکش پاداش های اینها را افشا کنید
  • محمد IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    1 6
    جریمه ها باید متناسب با تخلف باشد اما کسی که بنا با دلایل به بازار و مرکز خرید میرود و در جایی پارک میکند که آزاری برای فردی ندارد مستحق این نیست که جریمه بالا برود تا نکند
  • محمد IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    4 4
    جریمه ها باید متناسب با تخلف باشد اما کسی که بنا با دلایل به بازار و مرکز خرید میرود و در جایی پارک میکند که آزاری برای فردی ندارد مستحق این نیست که جریمه بالا برود تا نکند
  • شهلا GB ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    5 2
    اساسا پلیس قادر نیست متخلفین واقعی را بگیرد فقط قانونمداران را می گیرد که به ناچار تخلف کوچکی کردند جریمه ها را هم اینها می دهند
  • م IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    6 3
    دست بردن در جیب مردم به بهانه های واهی تمامی ندارد. آنها فکر می کنند کشوری خوب از هر لحاظ را برای مردم خلق نموده اند و انتظار دارند نسبت به آن از مردم پول بگیرند.
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    1 0
    شما فقط موقع جریمه و پول سوخت یادتان میفته به دلار ویورو حساب کنی؟ با هوش،اونجاها درآمدها هم به دلاره! این ریال ماست که بی ارزشه، جریمه ها کم نیست!!