مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مرکز رسیدگی به امور زنان و خانواده‌ نهاد ریاست جمهوری، از ارائه پیشنهادی مبنی بر ایجاد صندوقی برای بیمه کردن زنان خانه‌دار با در نظر گرفتن رقمی کمتر از حداقل حقوق و دستمزد مصوب وزارت کار برای بیمه کردن زنان خبر داد.

دکتر زهره طبیب‌زاده نوری همچنین گفت: ما پیشنهاد کرده‌ایم برای بیمه کردن، زنان سرپرست خانوار از زنان خانه‌دار جدا شده و سهم حق بیمه آن‌ها توسط نهادهای حمایتی پرداخت شود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با یادآوری ارائه پیشنهاد بیمه زنان خانه‌دار در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد توسط سازمان تامین اجتماعی و تصویب آن در کمیسیون اجتماعی دولت، مخالفت خود از اجرای این نوع بیمه زنان را اعلام کرد.

دکتر نوری دلیل مخالفت خود با این امر را توانایی مالی تنها عده‌ای از زنان خانه‌دار برای پرداخت سهم حق بیمه‌اشان عنوان و اظهار کرد: این نوع بیمه، تنها برای طبقاتی است که توانایی مالی پرداخت حق بیمه را دارند، در حالی که مشکل ما در مورد بیمه کردن زنان خانه‌دار، پنج دهک اول جامعه است که نمی‌توانند خود را بیمه کنند.

رییس مرکز رسیدگی به امور زنان و خانواده‌ نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: بنابراین بر روی این موضوع در دولت بحث شد که برای رفع این مشکل، رقمی کمتر برای حداقل حقوق این قشر در نظر بگیریم تا حق بیمه پرداختی آن‌ها نیز کاهش یابد. همچنین در این راستا باید بخشی از حق بیمه زنان توسط دولت پرداخت شود.

و یگفت: البته به دلیل کاهش حق بیمه پرداختی، مزایای قابل استفاده این زنان در دوران بازنشستگی و پیری نسبت به سایر بیمه‌شدگان کمتر خواهد بود.

طبیب‌زاده نوری گفت: هر طوری که فکر کردیم، دیدیم نمی‌توان در بودجه سنواتی اعتبار مورد نیاز برای این امر را لحاظ کرد، مگر آن که با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها که بر اساس آن، بودجه زیادی برای تامین اجتماعی اختصاص می‌یابد و با در نظر گرفتن حداقل حقوق برای زنان خانه‌دار آن‌ها را بیمه کرد که قرار شده، دولت این موضوع را بررسی کند.

وی طرح بیمه زنان خانه‌دار بر اساس حداقل حقوق و دستمزد را مربوط به سال 85 دانست و عنوان کرد: بر اساس آن چه در آن زمان مطرح شده بود، چنان چه دولت سهم حق بیمه پرداختی خود حتی برای 10 میلیون زن خانه‌دار را پرداخت می‌کرد، اعتباری بالغ بر 36 هزار میلیارد تومان لازم داشت.

رییس مرکز رسیدگی به امور زنان و خانواده‌ نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: امکان اختصاص چنین رقم بودجه‌ای توسط مجلس امکان‌پذیر نبود، این در حالی بود که دهک‌های پایین جامعه حتی توان پرداخت هفت درصدی سهم بیمه خود را ندارند.

کد خبر 83600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز