همشهری‌آنلاین: گردشگری الکترونیک موضوعی است که دو دهه است، در سطح جهان آغاز شده و سرعت بالایی داشته است و اکنون 70 درصد خدمات خرید گردشگری در سطح بین‌الملل از طریق شبکه‌های اینترنتی صورت می‌گیرد

به گزارش ایسنا، مرتضی طالع ماسوله مدرس دانشگاه، اظهار داشت: یکی از دلایل بسیار مهمی که دنیا و بویژه کشورهای درحال توسعه تلاش می‌کنند تا از امکانات اینترنتی استفاده کنند، این است که از ابزار بین‌المللی تبلیغات برخوردار نیستند و بزرگ‌ترین ابزاری که می‌تواند به‌لحاظ بین‌المللی به آن‌ها کمک کند، سایت‌های اینترنتی‌اند که با استفاده از آن‌ها، ارزان‌تر و سریع‌تر در حوزه‌ جهان‌گردی می‌توان حضور یافت.

او گفت: اکنون 70 درصد خدمات گردشگری در سطح دنیا از طریق شبکه‌های الکترونیکی خریداری و فروخته می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از نکات اساسی توسعه گردشگری الکترونیکی، آموزش و فرهنگ‌سازی برای بهره‌برداری از این سیستم‌هاست. این سیستم از اتلاف زمان و هزینه جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود، فعالیت‌ها سریع‌تر و آسان‌تر انجام شوند.

این کارشناس صنعت گردشگری بیان کرد: در بسیاری از کشورهای درحال توسعه، به این نتیجه رسیدند که بزرگ‌ترین ابزاری که می‌تواند به کشور کمک کند تا در شرایط بین‌المللی حضور یابد و در دنیا رقابت مطلوبی داشته باشد، بهره‌گیری از لوگوی اطمینان (TRUST LOGO) است. [بیش‌تر وب‌سایت‌های گردشگری ایستا و تک‌زبانه‌اند]

او درباره‌ی لوگوی اطمینان، توضیح داد: اگر سایتی آغاز به فعالیت کند و در آن، لوگوی اطمینان وجود داشته باشد، یعنی این‌که این سایت از سوی دولت حمایت می‌شود و اطلاعات و مراجعی که به آن اشاره می‌کند، مورد تأیید دولت‌اند و کشورهای دنیا اعتبار بیش‌تری برای آن سایت قائل خواهند بود.

وی هم‌چنین از سیستم توزیع جهانی (GDS) به‌عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه گردشگری الکترونیکی نام برد و گفت: نخستین‌بار شرکت‌های هواپیمایی، یعنی یاتا از این سیستم استفاده کردند و شرکت‌های هواپیمایی ملی کشورهای دنیا عضو این شبکه‌اند.

به این صورت که اگر از شرکت ایران‌ایر یک بلیت هواپیما رزرو کنید و به هلند بروید، دوباره از طریق همان شرکت ایران‌ایر می‌توانید از کشور هلند بلیتی را برای یک کشور آسیایی یا آفریقایی تهیه کنید.

او اظهار کرد: در ایران، تنها شرکتی که پیش از انقلاب اسلامی به این سیستم متصل بود، شرکت ایران‌ایر بوده و پس از آن، شرکت هواپیمایی آسمان به آن اضافه شده است. اکنون یاتا که شامل شرکت‌های ملی هواپیمایی و بخش‌های خصوصی است، الزاما باید بلیت‌هایی را که صادر می‌کند، از طریق E-Ticket انجام شود و از حالت دستی خارج شده است. [وضعیت گردشگری در ایران]

وی تأکید کرد: یکی از محورهای توسعه‌ گردشگری الکترونیکی، این است که در این زمینه، نداشته‌های خود را به داشته‌ها برسانیم و داشته‌های خود را تقویت کنیم. [گردشگری بر روی وب سایت]

طالع ماسوله افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم، شرایطی را که در سطح بین‌المللی وجود دارد، نداریم. به عبارت بهتر ما همه شرایط را داریم، اما در این شرایط، بسیار ضعیف هستیم و باید تلاش کنیم تا آن را تقویت کنیم تا یک نیروی توانمند در بخش خصوصی و دولتی ایجاد شود و درصدی از خدمات خرید گردشگری از طریق اینترنت صورت گیرد.

او توضیح داد: اکنون حدود 20 درصد از خرید بلیت‌های ایران از طریق اینترنت انجام می‌شود و در مقایسه با سطح بین‌المللی، حدود 50 درصد عقب هستیم و این کار را سیستم رجا با بالاترین رقم در کشور انجام می‌دهد و برای خرید بلیت از سیستم رجا، اگر به یک آژانس مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که فرد دیگری از طریق اینترنت در خانه، آن بلیت را خریده است.

وی درباره‌ بهره‌گیری از سیستم شبکه‌های الکترونیکی در صنعت گردشگری، گفت: مهم‌ترین بخش، راه‌اندازی یک سایت نیست، بلکه پشتیبانی و نگهداری مستمر و دائمی روزانه است. یک شبکه به تقویت، به‌روز کردن و سیستم‌های جدید فنی نیاز دارد.

او اظهار کرد: یکی از ضعف‌های بزرگی که در بخش‌های دولتی و خصوصی در ایران حاکم است، این است که در حوزه‌ی بازار الکترونیکی گردشگری فکر می‌کنیم که اگر یک شبکه را راه‌اندازی کنیم، مشکل حل می‌شود. در صورتی که این فقط پنج درصد کار است و 95 درصد باقی‌مانده پشتیبانی و ارائه خدمات پس از راه‌اندازی و به‌روز کردن اطلاعات به‌شکل دایمی، مستمر و روزانه است.

طالع ماسوله بیان کرد: کسانی که شبکه‌های اینترنتی را راه‌اندازی می‌کنند، باید به‌لحاظ فنی و محتوایی سایت را به‌روز کنند و اقدامات لازم را در راستای ارائه خدمات گردشگری انجام دهند.

وی از فرهنگ‌سازی و آموزش با عنوان یکی از بخش‌های اصلی توسعه گردشگری الکترونیکی نام برد و گفت: استفاده از خدمات الکترونیکی در خانه‌ها به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نیاز دارد و این حرکت‌ها، بخش خصوصی و پشتیبانی و برنامه‌ریزی بخش دولتی را می‌طلبد.

او بسترسازی را از دیگر بخش‌های توسعه‌ گردشگری الکترونیکی دانست و ادامه داد: دستگاه‌های علمی ـ پژوهشی و اجرایی ـ عملیاتی باید در این زمینه فعال باشند و بخش خصوصی و دولتی نیز باید پایه‌ها و اسلوب‌هایی را که سبب می‌شوند، موضوع گردشگری الکترونیکی در کشور به سطح عالی برسد، انجام دهند.

وی توضیح داد: بخش خصوصی متأسفانه خود به این موضوع کم‌تر پرداخته است. گرچه شرکت‌هایی در بخش خصوصی داریم که این موضوع را متوجه شده‌اند که اینترنت ابزار مهمی برای فعالیت‌های بازاریابی‌شان در صنعت گردشگری است.

این مدرس دانشگاه گفت: پتانسیل‌های علمی ما در حوزه‌ی دانشگاهی بسیار بالا هستند، اما از آن بهره‌برداری نمی‌شود و وقتی فردی به سازمانی مراجعه می‌کند تا نوآوری خود را در این زمینه به آن دستگاه ارائه کند، آن‌طور که باید از فعالیت او استقبال نمی‌شود. در این میان دانشگاه، استاد یا آن نوآور مقصر نیستند، بلکه بخش خصوصی و بخش دولتی هستند که این موضوع را برای خود مهم نمی‌دانند. ما باید بدانیم که استفاده از امکانات الکترونیکی برای ارتقای فعالیت‌های گردشگری کشور، اهمیت بسیار بالایی دارد. [محتوای دیجیتالی در کشور مورد غفلت قرار گرفته است]

این کارشناس صنعت گردشگری درباره‌ی اصول توسعه گردشگری الکترونیکی، بیان کرد: باید توسط بخش دولتی برای لوگوی اطمینان برنامه‌ریزی شود و آن سایت‌هایی که از توانایی بالایی برخوردارند و استانداردهای بین‌المللی را در بخش‌های فنی و محتوایی رعایت می‌کنند، از نظارت مناسب و گسترده برخوردار شوند.

او تعیین ضوابط بهره‌برداری و فرهنگ‌سازی را از دیگر اصول توسعه گردشگری الکترونیکی دانست و گفت: افرادی که با اینترنت سروکار دارند، باید بدانند که می‌توانند با استفاده از اینترنت فقط با صرف 10 دقیقه، یک بلیت بخرند و در وقت خود صرفه‌جویی کنند و در ترافیک خیابان نمانند.

وی هم‌چنین از حمایت و پشتیبانی در بازار الکترونیکی گردشگری نام برد و اظهار داشت: دستگاه‌های متولی گردشگری باید اهداف و وظایف خود را معرفی کنند و از توانمندی و پشتیبانی خود برای کمک به بخش خصوصی فعال در این زمینه استفاده کنند. به علاوه، بحث دولت الکترونیکی نیز در راستای همین امر است که موضوع آن مدتی است، در کشور مطرح است؛ اما به آموزش و فرهنگ‌سازی آن باید بیش‌تر توجه شود.

او تأکید کرد: نگهداری و حفظ مستمر از سایت نیز در توسعه گردشگری الکترونیکی بسیار مهم است. زمانی که یک سایت را راه‌اندازی می‌کنیم، باید آن را حفظ و مورد حمایت‌های دائمی قرار دهیم. [بیگانگی دولت و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری گردشگری]

کد خبر 83589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز