پس از چندین روز نزول سنگین، چهارشنبه گذشته، شاخص کل بورس تهران بیش از ۸هزارو۸۰۰واحد افزایش یافت.

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، نزول‌های دنباله‌دار شاخص بورس در طول ماه‌های گذشته به‌ویژه در هفته‌جاری اعتراض‌های زیادی را برانگیخته بود و آن طور که آمارها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران از ۱۷اردیبهشت امسال که نزول بورس آغاز شده، تاکنون بیش از ۲۰درصد کاهش یافته و نزدیک به ۶۷میلیارد دلار از ارزش کل بازار سهام کاسته شده است.

در این مدت همچنین ۶۰هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده و ارزش معاملات به کمترین حد خود رسیده است به‌طوری که ارزش معاملات هم‌اکنون به ۲هزارو۵۰۰میلیارد تومان رسیده که یک‌چهارم میزان معاملات در ابتدای سال است.

بیشتر بخوانید

سهامداران بخوانند | الزام ایران خودرو و سایپا به واگذاری سهام تودلی

خبرهای خوب بورسی در راه است | نرخ های مرتبط با پالایشگاه ها تغییر می کند؟

تحلیلگران بر این باورند که تغییر برخی مقررات اقتصادی ازجمله تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ فرآورده‌های پالایشی و مسائلی از این دست منجر به نزول بورس شده است و به‌زعم آنها آخرین رویداد یعنی افزایش نرخ بهره بانکی تا ۳۰درصد نیز این موضوع را تشدید کرده است با این حال چهارشنبه گذشته، شاخص کل بورس تهران توانست پس از مدت‌ها نزول با ۸هزارو۸۱۰واحد افزایش به ۲میلیون‌و۵۴هزار واحد برسد.

با وجود این رشد، هنوز علامت‌های آشکاری برای تداوم روند صعودی در بورس دیده نمی‌شود اما برخی تحلیلگران بر این باورند در صورت افزایش قیمت ارز، شاخص‌های بورس می‌توانند با رشد بیشتری مواجه شوند. از نظر تکنیکی نیز یک خط حمایت مستحکم در محدوده ۲میلیون واحد شکل گرفته که می‌تواند مانع از نزول بیشتر شاخص بورس شود.

با این حال هنوز عوامل اقتصادی از رشد بورس پشتیبانی نمی کنند اما کارشناسان بر این باورند که اگر شیب قیمت ارز صعودی بماند می تواند سوخت لازم را برای رشد شاخص بورس فراهم کند. این رشد البته طبق شواهد موجود نمی تواند رشد پرقدرت و یک جهش مداوم در بورس باشد و احتمالا می تواند تا محدوده های مشخصی تداوم یابد.

کد خبر 835645
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha