جشنواره پویانمایی تهران از یکشنبه ۱۵ اسفند کارش را شروع می‌کند، ‌ اما پیش از آن مدیرعامل کانون و دبیر جشنواره روز سه شنبه در یک نشست خبری توضیحاتی در باره برگزاری آن دادند.

بچه زرنگ

به گزارش همشهری آنلاین،‌ امسال سیزدهمین دوسالانه پویانمایی تهران توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در سینما کانون و همینطور در اصفهان برگزار می‌شود. محمدرضا کریمی ‌صارمی، دبیر این دوره جشنواره در ابتدای نشست گفت: «امروز انیمیشن ایران از شکل هنری فراتر رفته و صنعتی شده و با امکانات ۵ سال گذشته اتفاقات جدیدی در این حوزه افتاده است. تولیدکنندگان انیمیشن در جهان زیاد نیستند، ‌ اما ایران در حال تبدیل شدن به قطب انیمیشن می‌شود.»

او از آمار بالای فیلم‌های در حال ساخت خبر داد و گفت در حال حاضر به شکل رسمی‌۱۲ فیلم انیمیشن و با آمار غیررسمی ‌۲۵ انیمیشن در حال ساخت هستند که بخشی سرمایه گذار خارجی و غیردولتی دارند.

کریمی ‌با صحبت از فروش بالای ۶۰ میلیارد تومان انیمیشن بچه زرنگ در ۴ ماه اکران، حوزه انیمیشن را فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری معرفی کرد و در ادامه صحبت‌هایش بخش‌های مختلف جشنواره امسال را توضیح داد.

کمتر از دوسالانه

کریمی‌ توضیح داد از جشنواره سوم پویانمایی تهران، ‌ جایگاه این جشنواره ثبت شد: «دلیل آن هم زمان مشخص جشنواره و تغییر نکردن آن و همینطور مکان دائمی‌ آن یعنی کاخ جشنواره است و همینطور سازمانی که از آن حمایت می‌کند. تعداد بالای فیلم‌ها و حضور داوران معتبر از کشورهای مختلف هم باعث شده، ‌ این جشنواره اعتبار جهانی داشته باشد.» او این توضیح را هم داد که: «دوره قبل جشنواره با توجه به شیوع کرونا سه ماه بعد از زمان همیشگی برگزار شد، بنابراین اگر می‌خواستیم به شکل دوسالانه برگزار شود، ‌ باید خرداد ماه این جشنواره را برگزار می‌کردیم. اما شبانه روز کار شد تا زمان آن به تاریخ اصلی و همیشگی برگردد.»

مسابقه ایران و بین‌الملل

در بخش مسابقه پویانمایی ایران آن طور که دبیر جشنواره توضیح داد ۴۵۲ اثر به جشنواره رسیدند که از میان آنها ۱۳۹ فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کردند. در بخش بین الملل هم ۸۷۶ فیلم به دبیرخانه رسید که ۱۶۲ اثر وارد بخش مسابقه شدند. به این ترتیب در مجموع ۳۳۴ اثر به بخش مسابقه راه یافته اند.

باکس‌های نمایش

طبق گفته کریمی‌۷ باکس نمایش ایران، ‌ یک باکس دانشجویی، ‌۳ باکس فیلم بلند، ‌ ۱۳ باکس نمایش بین‌الملل، ‌۲ باکس فیلم بلند و ۱۱ باکس نمایش و چشم‌انداز فیلم‌های این دوره جشنواره را اکران خواهند کرد.

سالن‌های نمایش

فیلم‌های این دوره جشنواره در سالن اصلی شهید بهنام محمدی، سالن غدیر، ‌ سالن سینما کانون، ‌ سالن موزه برای نمایش فیلم‌ها در خارج از ساعات جشنواره، سالن باغ کتاب که فیلم‌های اقتباسی جشنواره از کتاب‌های کانون را اکران خواهد کرد و سالن کانون اصفهان با همکاری آسیفای اصفهان به نمایش درمی‌آیند. ضمن این که سالنی هم برای نشست‌های تخصصی اختصاص داده شده است که از ۳ بعد از ظهر تا نه شب برگزار می‌شوند.

روز پویانمایی

طبق توضیحات دبیر جشنواره، ‌ برای روز پنجشنبه ۱۷ اسفند و در روز پویانمایی هم بهترین فیلم‌های کودک و نوجوان و انیمیشن‌های کانون پرورش فکری در بسته‌هایی به تمام کتابخانه‌ها فرستاده شده تا در این روز برای کودکان و نوجوانان حتی با لپ تاپ و موبایل پخش شوند.

تکنیک در کنار محتوا

در ادامه نشست خبری حامد علامتی، مدیر عامل کانون، ‌ گفت: «انیمیشن دنیایی است که کودکان با آن سروکار دارند و با کمک آن سعی می‌شود دنیا برای بچه‌ها قابل درک و فهم شود. در دنیا شرکت‌های مختلفی در کار تولید انیمیشن با تکنیک‌ها و مدل‌های گوناگون هستند. ما هم سعی می‌کنیم در کنار تکنیک از محتوا غافل نشویم،»

او از انیمیشن بچه زرنگ هم صحبت کرد و گفت: «کانون به یک گروه جوان و کارآزموده اعتماد کرد و حالا نتیجه آن مخاطب میلیونی دارد و رکورد فروش فیلم کودک و نوجوان را شکسته است.»

علامتی گفت: «پس از ۲۷ سال از برگزاری جشنواره پویانمایی تهران مفتخریم اعلام کنیم این جشنواره امروز از جایگاه ارزشمندی در جهان و در میان فعالان صاحب سبک‌برخوردار است. در سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران تلاش می‌کنیم پلی ارتباطی و موثر میان هنرمندان ایران و دیگر کشورها باشیم.»

او اعلام کرد: «به غیر از بخش‌های همیشگی، ‌ امسال بخش‌های دیگری به بخش جنبی جشنواره اضافه شده است، از جمله بخش فلسطین که با برگزاری نشست فلسطین، ‌ سرزمین مقدس سعی دارد رسالتش را در این زمینه انجام دهد.»

بخش دیگری که امسال به جشنواره افزوده شده هوش مصنوعی است که به گفته علامتی از علوم روز دنیا پیروی می‌کند: «هوش مصنوعی در تمام بخش‌های زندگی امروز وارد شده و باید قدرت آن را بپذیریم. در جشنواره امسال اندیشمندان این حوزه با فعالین رشته پویانمایی تبادل نظر خواهند، چراکه در آینده انیمیشن حتما از هوش مصنوعی بهره خواهد برد.»

سیزدهمین جشنواره پویایی نمایی تهران سیزدهم تا هفدهم اسفند برگزار خواهد شد.

کد خبر 835241
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha