مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: عکس‌های تهیه شده توسط مدارگرد مارس اکسپرس،‌ وجود دهانه‌ها و کانال‌ها را در حفره هفایستوس نشان می‌دهد.

این عکس که حفرۀ هفایستوس را نشان می‌دهد، در 7 مهر 86 توسط مدارگرد سریع‌السیر مریخ (مارس اکسپرس) تهیه شده است. نقاطی که روی این منطقه نمایان است، گودال‌ها و کانال‌هایی واقع در عرض 21 شمالی و طول  126 شرقی سیارۀ سرخ است. نام حفرۀ هفایستوس از خدای آتش در افسانۀ یونانی گرفته شده است. وسعت آن 600 کیلومتر و در کنارۀ غربی کوههای الیسیوم، در منطقۀ دشت یوتوپیا قرار دارد.

عکس اولیه با کمک اطلاعات موجود از برآمدگی‌ها و مدل عوارض زمین رقومی یا همان DTM (برگرفته از داده‌های HRSC) اصلاح شده است. به طوری‌که نقایص مربوط به زمان عکاسی برطرف شده است. از این عکس می‌توان برای نقشه‌کشی استفاده کرد. اطلاعات نقشه‌ها که از DTM به‌دست آمده با رنگ کدگذاری شده است و رنگ‌ها طوری روی عکس گذاشته شده‌اند که با عکس اولیه در یکجا باشند.

این عکس منطقه‌ای برابر با 80×170 کیلومتر مربع (به اندازۀ شهر مونته‌نگرو) را در بر می‌گیرد.  سطح آن عمدتا هموار است و با چندین دهانۀ برخوردی کوچک به قطر‌های 800 تا 2800 متر پوشانده شده است. این دهانه‌ها تقریبا در سراسر این منطقه پراکنده شده‌اند. در سمت چپ، دهانۀ برخوردی بزرگی به قطر km20 دیده می‌شود که منطقه‌ای برابر 150 کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد. در این دهانۀ بزرگ، در مقایسه با دهانه‌های کوچک، پوششی از مواد فوران شده در کناره‌ها به چشم می‌خورد.

 دهانه‌های بزرگ از پرتاب مواد سبک و روان در اثر برخورد اصلی به وجود آمدند و هنگامی که مواد متراکم و محکم‌تر در مسیرهایی پرتابه‌ای به اطراف پرتاب شده و با دهانۀ بزرگ برخورد کردند، حکم برخوردهای ثانویه را داشته و دهانه‌های کوچک‌تر‌ شکل گرفتند. بیشتر آب موجود در مریخ به شکل یخ زیرزمینی می‌باشد. وجود این همه کانال که از مواد بیرون ریخته شکل گرفته‌اند، بیانگر این است که شاید برخوردهای اولیه منجر به ذوب دریاچه‌های آب منجمد شده باشد.

ماهنامه نجوم

کد خبر 83438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز